Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Den železnice v Zastávce u Brna 26.9.2009Muzeum průmyslových železnic ZbýšovNa letošní Den železnice jsem zavítal do lokality vzdálené přibližně 20 km od Brna. V areálu bývalého Dolu Jindřich na okraji Zbýšova se členové Muzea průmyslových železnic od brzkého rána připravovali na poslední veřejné jízdy výletních vlaků v tomto roce po bývalé průmyslové vlečce. Ve stejný den o pár kilometrů dále přes kopec ve stanici Zastávka u Brna se uskutečnily navíc další akce v rámci Hornického dne. Hlavním bodem programu měl být příjezd zvláštního parního vlaku z Brna v 10.59, déle program "S Kahanem za permoníky" Mikroregionu Kahan a jízdy změnšeného parního vláčku Sičovy drobné železnice. Muzeum průmyslových železnic (MPŽ) převzalo v roce 2005 areál bývalého Dolu Jindřich, kde se postupně zřizuje expozice vozidel od parní trakce až po elektrickou. Z nedaleké stanice Zástávka u Brna vede do areálu bývalá vlečka na přepravů uhlí. Tato vlečka normálního rozchodu bude postupně přestavěna na úzkorozchodnou 600 mm. Zatím je přestavěn areál, kde vznikly i haly pro úschovu exponátů a dílny. Z trati je přerozchodován zatím necelý kilometr, po kterém se konají výletní jízdy parních vlaků. Sobotní den nechtěl od rána připustit, že je podle kalendáře podzim. Areál se tak zaplnil již před první jízdou. Jízdní řád na webu uváděl jízdy každou celou hodinu od 10 do 18 hodin, ale nakonec se jezdilo podle vyvěšeného jízdního řádu každých 30 minut. K návozu návštěvníků také přispěla kyvadlová autobusová doprava mezi areálem MPŽ a Zastávkou u Brna. V areálu jsem se vlastně zdržel jen do první jízdy v 10 hodin. Parní lokomotiva BS80 vyjela se soupravou z areálu přes přejezd na trať mezi poli k nedalekému lesíku, kde prozatím jízdy končí. Za vlakem potom z areálu odjela motorová lokomotiva BN30R, která soupravu vlaku přivezla zpět. Na závěr jízdy se vrátila zpět parní lokomotiva BS80. A tak probíhaly jízdy po celý den. Protože se přiblížil čas příjezdu parního vlaku z Brna, odjel jsem do stanice Zastávka u Brna. Zvláštní parní vlak 32284 v čele s parní lokomotivou 475.101 přivezl neskutečné množství návštěvníků. Parní lokomotiva 475.101 byla necelou hodinku obklopena davem převážně rodičů s dětmi. Přibližně v 11.50 se ve stanici vykřižovaly pravidelné spoje Os4809 a R664. Potom parní lokomotiva odklidila soupravu vlaku a posunovala na zadní manipulační kolej. Stanice se pomalu vylidnila, ale kdo si počkal, mohl se svézt na parní lokomotivě 475.101 aspoň po stanici. Do odjezdu parního vlaku do Brna zbývaly ještě necelé 3 hodiny, takže jsem odjel zpět do areálu MPŽ. Areál MPŽ praskal ve švech. Parní vlak jezdil neúnavně podle jízdního řádu každých 30 minut. Chodil jsem podél trati a snažil se ulovit zajímavé záběry. Zároveň jsem chtěl celou trať až do Zastávky u Brna projít pěšky. Trať vede z areálu MPŽ přes přejezd velkým pravotočivým obloukem do polí. Překonává terén malým mostkem a stoupá směrem k lesíku. Tam se dostává na horizont a přechází do velkého klesání cca 30 promile. Na okraji obce Babice u Rosic končí prozatím přerozchodování trati. Zde leží připravené kolejnice bez pražců a nedaleký přejezd na ulici Zahrady vede přes původní normálněrozchodnou trať. Bohužel na celé trati bývalé vlečky byly použity betonové pražce a ty jsou pro přerozchodování nepoužitelné. Vlastní práce tak váznou na nutnosti sehnat a zafinancovat dřevěné pražce. Trať stále klesá směrem k Zastávce u Brna, ale je místy dost zarostlá. Proto jsem raději zvolil chůzi po polní cestě, která jako pokračování ulice Dolní vede souběžně s tratí. Zhruba ve dvou třetinách cesty ční mezi porostem pilíře mostu na již dávno snesené odbočce k Dolu Ferdinand. Trať je zde neprůchozí, jak je zarostlá vegetací, a těleso trati se dá spíše tušit podle skalního zářezu a následujícího náspu, který se stáčí ostře doleva k betonovému mostu před stanicí Zastávka u Brna. Vlastní trať ústí do krajní manipulační koleje a před výhybkou je výkolejka. Do stanice Zastávka u Brna jsem se přišel podívat na odjezd parního vlaku. Po odjezdu pravidelného Os4847 v 14.42 odjel parní vlak do Brna v 14.53. Vydal jsem se pěšky zpět podél bývalé vlečky do Zbýšova. Na zpáteční cestě mi daly necelé tři kilometry více zabrat právě kvůli velkému stoupání po celém úseku původní normálněrozchodné trati. Mezitím pokračovaly jízdy parních vlaků podle jízdního řádu. Slunce se stočilo více k západu a mohl jsem tak pořídit záběry nasvíceného vlaku u polního přejezdu před lesem nebo se siluetou Dolu Jindřich a Zbýšova v pozadí. Krátce po 17. hodině jsem pořídil poslední záběry a s posledními slunečními paprsky jsem ze Zbýšova odcestoval. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|