Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Letní sezóna na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha 11.8.2013Osoblažská trať, vedená v jízdním řádu pod číslem 298, je naší jedinou úzkorozchodnou tratí, na které pravidelný provoz zajišťují ČD. A nutno podotknout, že i nadále nad osudem této trati zapadlé v cípu Osoblažska visí Damoklův meč. V letošním roce došlo k další redukci jízdního řádu, byť by se mohlo zdát, že zcela nepatrné. O prázdninách jezdící ranní, resp. dopolední pár vlaků Os20602/20605 byl v neděli zrušen. Prvním pravidelným nedělním spojem, který odjíždí z Osoblahy, je tak Os20606 (odjezd v 9:53) a prvním vlakem, který v neděli odjíždí z Třemešné ve Slezsku je až výletní vlak Os20651 SZD (Slezských zemských drah) v 10:50. Jízdní řád výletních vlaků Os20651/20650 je přibližně stejný, jako byl v uplynulém roce. Časové polohy vlaků se změnily jen o několik minut. V Třemešné ve Slezsku čeká parní vlak Os20651 na příjezd Os20606 z Osoblahy (10:40) a na přípojný Sp1663 z Jeseníku (10:41). O prázdninách jsou všechny výletní vlaky vedeny parní lokomotivou U57.001 „Malý štokr”. Od „Dne dráhy” do konce prázdnin tak parní lokomotiva odvozí za 24 dní celkem 48 vlaků. Navíc v červnu před zahájením hlavní turistické sezóny byly připraveny jízdy zvláštních vlaků s dieselovou lokomotivou TU38.001 „Faur”. Jízdy naplánované na čtvrtky a pátky byly určené hlavně pro školní výlety. Prázdninové jízdy zvláštních parních vlaků na Osoblažsku jsou vyhledávanou atrakcí. Už hodinu před odjezdem parního vlaku Os20651 bývá parkoviště u nádražní budovy zaplněné a zaplňovat se začínají i další odstavné plochy kolem příjezdové cesty k nádraží. Kdo plánuje dopředu výlet na Osoblažsko, může si případně místo ve vlaku rezervovat na webových stránkách dopravce. Kapacita vlaku je tři výletní vozy a může být podle rezervací rozšířena ještě o jeden vůz typu Balm/ú. Jeden z výletních vozů je upraven a umožňuje přepravu imobilních cestujících. Uprostřed vlaku je zařazen „pivní vagón”, který by měl spíše nést označení bufetový. Kromě základního občerstvení lze v něm zakoupit i drobné upomínkové předměty. Pivaři by mohli být zklamáni, že pivo je k dispozici pouze v plechovkách v lednici. Především kodrcající vagónek by pivní sudy natřásal a čepování takového piva by bylo problematické. Dále cyklisty jistě potěší nový cyklovagón, který je od roku 2010 zařazován do soupravy vlaku. A ve výčtu vozů soupravy nesmí chybět servisní generátorový vůz, který poskytuje zázemí vlakové a lokomotivní četě a který veze generátor pro osvětlení vlaku a jako zdroj energie pro pivní vagón. Téměř tříhodinový pobyt parního vlaku v Osoblaze lze využít k občerstvení buď u nedalekého koupaliště, které je přes prázdniny v provozu, nebo na osoblažském náměstí. Cestující mohou také vystoupit v Bohušově a dojít do rekreačního areálu, kde je možností pro využití volného času více. Pravidelnou dopravu na trati zajišťuje rekonstruovaná lokomotiva 705 913-2 s jedním rekonstruovaným vozem Balm/ú. Tato souprava bývá o víkendech doplněna ještě o jeden vůz na spojích Os20608/20609. Část cestujících, zvláště pak s malými dětmi, využije k návratu do Třemešné ve Slezsku právě pravidelný vlak Os20608, které odjíždí z Osoblahy v 13:53, tedy o hodinu dříve, než se vrací parní vlak Os20650. Ten má při zpáteční jízdě navíc prodloužený pobyt ve Slezských Rudolticích (15:25 - 16:01) kvůli křižování s Os20609 v 15:53. Z celého dne se tak ve videoreportu záběry z jízdy parního vlaku doplněny o několik záběrů pravidelných spojů. Odpolední jízdu parního vlaku Os20650 si můžeme ještě vychutnat několika záběry přímo z budky parní lokomotivy U57.001. Krátký sestřih z jízdy v úseku Horní Povelice - Dívčí Hrad - Liptaň přiblíží náročnou práci lokomotivní čety, která je skryta pohledu běžného cestujícího. Právě při zpáteční jízdě, kdy trať z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku převážně stoupá a je nutné doplnit při pobytu ve Slezských Rudolticích vodu, se topič na parní lokomotivě pěkně zapotí. Po příjezdu parního vlaku do Třemešné den ještě zdaleka nekončí. Okolí nádraží se vyprázdní, avšak vzadu na kolejích panuje čilý ruch při rozposunování soupravy. Reportáž je zakončena několika záběry na jízdu podvečerního vlaku Os20610 z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|