Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Parním vlakem Šumperk - Głuchołazy 9.12.2006Slavnostní otevření pohraniční přechodové stanice GłuchołazyToto slavnostní znovuotevření železniční pohraniční přechodové stanice Głuchołazy znamená mnoho pro Jeseník a okolí. Po mnoha desetiletích se konečně otevírá přístup do Polska po kolejích. Termín této akce nebyl zvolen náhodně. Od 10.12.2006 totiž začíná platit nový grafikon a jizdním řádu se již s novými mezinárodními vlaky počítá. K této příležitosti byl na sobotu 9.12.2006 vypraven zvláštní parní vlak ze Šumperka do Głuchołaz. Tato akce je zároveň vyvrcholením letošního roku, takže by bylo škoda se nezúčastnit. Do Šumperka jsem dorazil kolem 6. hodiny ranní. Jednak abych se stihl rozloučit s rychlíkem R928 Bradlo, který tento den jel naposledy po trase přímo spojující Šumperk s Brnem, a taky abych na nádraží vyzkoušel u kamery noční režim v praxi. Ze Šumperka jsme vyjeli podle plánu v 6.25, obsazení vlaku minimální, příjemné teplo ve vlaku zajišťoval postrk vzadu. Uvelebil jsem se v posledním 5. voze, abych měl později dobrý výhled na trať. Cesta probíhala jako za dávných časů. Parní lokomotiva svým supěním rozrážela noční ticho, diesel na postrku statečně sekundoval, byla cítit typická vůně kouře. V Branné se již dostatečně rozšeřilo, tak jsem mohl začít pořizovat první záznamy. Vlak mezitím stoupal na vrcholovu zastávku Ramzová. Ani v těchto nejvyšších polohách není zatím po sněhu ani památky a krajina působí dost drsným rázem. Z Ramzové stálým klesáním mnoha oblouky jsme dorazili do Jeseníku v 8.21. Tam byly na začátek soupravy zařazeny navíc dva zvláštní vozy a parní lokomotiva 464.202 mezitím doplnila vodu. Na další část cesty jsme se vydali v 9.00 s plně obsazeným vlakem. Po přejezdu hranic musel vlak zpomalit na rychlost 30 km/h. Trať na tomto úseku až do Głuchołaz není v nejlepším stavu a je také daleko sklonově i směrově náročnější než úsek Jeseník - Mikulovice. Do Głuchołaz jsme dojeli s menším zpožděním, což asi nikomu nevadilo. Slavnostní vlak z Nysy již stál u prvního nástupiště a kolem obou vlaků bylo hned plno. Na 1. nástupišti probíhaly oficiální projevy a symbolickým přestřižením pásky došlo ke slavnostnímu otevření hraničního přechodu. K dobré náladě hrála živá hudba, bylo zajištěno občerstvení přímo na stanici. V restauračním voze našeho vlaku zajišťovala obsluhu Hotelová škola Vincenze Priessnitze. A na vylepšení podzimního dne vykouklo na poledne sluníčko. Mnozí využili tříhodinovou pauzu k vycházce přímo do města Głuchołazy. Na zpáteční cestu jsme vyjeli v 13.00 bez změny ve složení soupravy, tzn. že lokomotivy zůstaly na svých místech a prohodily si funkce. Teprve v Jeseníku byla plánovaná pauza od 14.00 do 16.10, během které parní lokomotiva odjela sama do depa v Lipové Lázních k dozbrojení a prohlídce. Tady v Jeseníku moje cesta zvláštním parním vlakem skončila. Tyto akce byla svým významem přelomová. Od tohoto dne bude možné ve stanici Głuchołazy vystupovat a nastupovat. Počítá se také se zavedením přímých vlaků Jeseník - Nysa a Opole - Ostružná. Ze strany polských médií byla této události věnována značná pozornost, naopak naše masmédia ji přešla bez povšimnutí. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|