Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
LISSY (Lok-individuelles Steuerungssystem)Digitalizace lokomotiv je nutnou podmínkou, abychom mohli začít využívat možnosti vyplývající z digitálního řízení jízdy těchto lokomotiv po kolejišti, avšak tato digitalizace sama o sobě ještě neřeší zpětnou vazbu mezi lokomotivou a řídícím pultem. Jsme schopni řídit jízdu digitálních lokomotiv komfortním způsobem pomocí digitálního ovladače, ale pro automatizaci takového řízení potřebujeme znát polohu lokomotiv a případně i směr a rychlost jízdy. Při manuální ovládání vystačíme s vizuální kontrolou, u složitějších kolejišť s tunely, se skrytým nádražím nebo umožňujících současný provoz více lokomotiv už budeme mít problém s přehledem o aktuálním pohybu lokomotiv. A pro automatizaci jízdy lokomotiv po kolejišti je získání informace o jejich poloze na kolejišti už nezbytností. Články v této rubrice vychází za externí spolupráce webu www.TTmodely.cz. Také na tomto webu jsou články pojednávající o systému LISSY. Základní informace budou stejné a oba weby se budou navzájem doplňovat. Zde publikované informace čerpám z vlastních zkušeností při digitalizace právě budovaného 4. kolejiště. Z místní prodejny TTmodely mám možnost si zapůjčit a prakticky odzkoušet jednotlivé digitální komponenty. Jak se detekuje přítomnost lokomotivy v analogovém provozu?Za dlouhé éry analogového řízení provozu na kolejišti vznikla spousta řešení, jak detekovat přítomnost lokomotivy v konkrétním místě nebo úseku. Průjezdem takového místa jsou vyslány povely k ovládání dalších prvků na kolejišti jako např. ovládání přejezdu, stavění vlakových cest nebo efektní rozsvěcení světel na nástupišti při příjezdu vlaku, zahoukání před vjezdem do tunelu a další. Technických možností, jak detekovat přítomnost lokomotivy, existuje nepřeberné množství. Některé jsou použitelné s jakýmkoliv vozovým parkem a některé vyžadují dílčí úpravy lokomotiv nebo vozů. Takové systémy nacházejí uplatnění v případě provozu plně automatizovaných kolejišť. Podívejme se na některé možnosti detekce přítomnosti lokomotivy:
Jak se detekuje přítomnost lokomotivy v digitálním provozu?V zásadě lze říci, že mnohá kolejiště s provozem digitálních lokomotiv používají nadále analogově stavěné vlakové cesty a k detekci přítomnosti lokomotivy se používají výše popsané způsoby. Také digitálně řízená kolejiště používají v principu výše popsané způsoby, ale výstupy jsou upraveny pro předávání signálů pomocí digitálních sběrnic (např. Loconet) do centrální jednotky nebo do počítačového programu. Počítačový program je schopen překlenout i nedostatky, které vyplývají z výše popsaných způsobů detekce přítomnosti lokomotivy. Pro digitální provoz je důležité sledovat pohyb konkrétní lokomotivy po kolejišti (konkrétní adresy). Tuto informaci počítačové programy pro řízení kolejiště sledují samy. Před jízdou vlaku je naprogramována vlaková cesta a obsluha zadá do programu adresu lokomotivy. Podle informací ze snímačů detekujících přítomnost lokomotivy je program informován a průjezdu lokomotivy sledovaným místem na postavené vlakové cestě. Sice nemá informaci, která lokomotiva místem projela, ale sleduje nastavenou vlakovou cestu a přiřazenou adresu lokomotivy. Začínáme s digitálním systémem LISSYSystém LISSY využívá princip optického snímání přítomnosti lokomotivy (vozu). Pro zajištění této funkcionality je nutné provést nezbytné úpravy na kolejišti. V místech, kde mám být detekována lokomotiva, se nainstaluje přijímač, např. Uhlenbrock 68610 (se dvěma optickými senzory) nebo 68620 (se jedním optickým senzorem). Každou lokomotivu je potom nutné vybavit vysílačem, např. Uhlenbrock 68300 (nezávislý na digitálním dekodéru) nebo 68400 (minivysílač, který se připojuje na lokomotivní dekodér k rozhraní LISSY). Vysílač je instalován pod lokomotivou a za jízdy lokomotivy vysílá směrem dolů mezi koleje dvě informace:
Pod kolejí je instalován LISSY přijímač a v ose koleje jsou instalovány dva optické senzory (přijímač 68610).
Přejetím lokomotivy nad senzory získá přijímač informace, které může použít k dalšímu zpracování:
Digitální komponentyČlánky, návody a postupy z LISSY praxe |
|||||||||||||||
|