Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Kolínská řepařská drážka 25.8.2007Hitem letošního roku je zahájení provozu na 2km dlouhé trati od základu obnovené Kolínské řepařské drážky. Využil jsem slunečného počasí v druhé polovině prázdnin a vyrazil vlakem do Kolína. Vlastní drážka leží severně od Kolína poblíž Sendražic. Hned před budovou železniční stanice Kolín jsou stanoviště MHD a jel jsem linkou č. 10. Autobus projíždí městem, po mostě přejíždí přes hlavní trať a Labe a pokračuje do průmyslové zóny. Zastávka Sendražice-rozcestí je tuším sedmá. Autobus odbočuje vlevo do Sendražic, já pokračoval pešky podél silnice směrem na TPCA, kde je po pravé straně silnice výchozí stanice řepařské drážky Kolín-Sendražice. Na místo jsem dorazil krátce po 11. hodině. Parní vláček tažený lokomotivou BS 80 odjíždí na trať o prázdinách v čase mezi 9. - 17. hod. každou celou hodinu kromě poledne. Nu což, řekl jsem si, že si aspoň prohlédnu staničku a projdu trať. Mezitím se scházeli další návštěvníci, prohodil jsem pár slov s místními a byl jsem ubezpečen, že se pojede i ve 12 hodin, neboť když jsou návštěvníci - cestující, tak se musí jet. Po chvíli čekání se vrátil přibližně v 11.25 parní vláček z trati a proběhly nezbytné přípravy před další jízdou. Zaujal jsem místo hned za lokomotivou, abych měl dobrý výhled na trať. Po průjezdu branou se trať stáčí doprava a dlouhou rovinkou směřuje k výhybně Černý Most. Tu projíždíme pomalu, neboť se trať na výjezdu z výhybny ostře stáčí doprava. Na polích je sklizeno, viditelnost v rovinatém terénu je výborná. Druhá polovina zprovozněné trati se klikatí více a končí malou staničkou s modrou kadibudkou. Toto zakončení je prozatimní, správně by další výhybna Výrovna měla být o pár set metrů dále a trať by měla vést do koncové stanice Býchory. Po krátké pouze se vláček vydává na zpáteční jízdu. Vzhledem k provozované délce trati 2 km trvá projížďka parním vláčkem tak 25 minut. Po návratu jsem si dopřál nejdříve občerstvení a rozhodl jsem se poohlédnout se po okolí a projít si celou trať. Vlastní stanice Kolín-Sendražice je nově vybudována včetně depa. Kolejiště stanice není ještě zcela hotovo, položené výhybky naznačují, kam se budou koleje dále větvit a další informace lze vyčíst z plánku. Pro návštěvníky je u staniční budovy parkoviště, k dispozici je stylový bufet. Celý areál je dokola oplocen, jednou branou se vjíždí do areálu ze silnice a hned sousední branou vyjíždí vlak na trať. Staniční kolej u nástupiště, která za branou navazuje přímo do traťové koleje, má pražce opatřené cedulkami. V rámci Akce pražec mají sponzoři "svůj" pražec ocedulkovaný. Jak jsem procházel trať, takto jsou označeny přažce až za první oblouk na trati. Po trati jsem došel k výhybně Černý Most, což je asi tak v polovině stávající trati a kde jsem počkal na průjezd dalšího vlaku (odjíždí ze stanice Kolín-Sendražice v 13.00 hod.). Na vjezdu do výhybny je levá výhybka, která naznačuje původní směr odbočky Ovčáry. Dále jsem pokračoval podél trati až do provizorní koncové staničky. Poslední úsek trati bude vyžadovat ještě dost práce. Chybí zaštěrkování kolejí a podbití. Kromě modré kadibudky tady není zatím žádné zázemí. Tato stávající trať o délce 2 km by měla být prodloužena až na délku 4,5 km do stanice Býchory. Na původním plánu trati je zmapován celý rozsah někdejší trati Kolín - Jestřabí Lhota. Po obchůzce podél trati jsem opět zamířil na občerstvení a přes místní WiFi spot "KRD" jsem si u kávy přečetl čerstvé zprávy. V areálu stanice jsem ještě udělal pár foto a video dokumentačních záběrů a po 16. hodině, po odjezdu předposledního parního vlaku tohoto dne, jsem se vydal na zpáteční cestu na zastávku MHD. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|