Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parním vlakem na trati Stará Paka - Lomnice nad Popelkou 31.5.2008Před touto akcí jsem dohledával všechny dostupné informace. Parní lokomotiva 310.0134 se totiž před letošní sezónou musela podrobit plánovaným opravám, které neprobíhaly zrovna podle plánu. Závěrečná tlaková zkouška se dělala 25.5. a po drobných dodělávkách měla být lokomotiva 30.5. připravena v Turnově na svoji první letošní jízdu. Na cestu jsem se sobotní ráno musel vypravit velmi brzy. Chtěl jsem přijet do Staré Paky ještě před příjezdem parního vlaku z Turnova. Cesta probíhala podle plánu, bez zpoždění a tak jsem přijel z Pardubic rychlíkem 982 do Staré Paky v 8.30 s patřičným předstihem před příjezdem parního vlaku z Turnova v 9.10. Mimochodem jsem si toho dne liboval, že ani ve stanici ani ve vlaku nebyla žádná tlačenice. Parní lokomotiva v klidu objela soupravu po zarostlých kolejích, které se daly místy spíše jen tušit. V 9.35 jsme vyjeli na první jízdu do Lomnice nad Popelkou. Za Starou Pakou trať přešla do prudšího stoupání a bylo slyšet, jak parní lokomotiva se třemi vozy statečně zdolává stoupání. S každým výfukem z komína byly z topeniště strhávány drobné částice nespáleného uhlí, které bušily do každého, kdo se vyklonil u okna. Svoji dávku dostala jak kamera, tak i bílé oblečení dětí, které se pozvolna měnilo na šedivé. Stanice Lomnice nad Popelkou nebyla pro mě neznámá. Zúčastnil jsem se v roce 2006 oslav 100. výročí železnice v Lomnici nad Popelkou, kde parní lokomotiva 310.0134 také jezdila. Parní lokomotiva nejdříve doplnila vodu a poté u skladištní rampy byla ručně dozbrojena uhlím. Lokomotivní četa musela také zkontrolovat rozvody, protože přece jen trať do Lomnice nad Popelkou je sklonově náročná. Mezitím se ve stanici otočil motorák, který přijel ze Staré Paky jako Os 16470 v 10.51 a za chvíli v 11.07 se vracel zpět jako Os 16471. Parní vlak se vydal zpět do Staré Paky v 11.25. Měl jsem přesně hodinu čas a podle mapy jsem zašel na nedaleké náměstí v Lomnici nad Popelkou na nějaké občerstvení. Kromě cukrárny, která byla beznadějně obležená, ostatní obchody zavíraly v sobotu v 11 hodin. Cestou zpět na stanici jsem se zastavil aspoň ve večerce na doplnění zásob a tekutin. Bylo po poledni a zamířil jsem po stezce před stanici, odkud byl pěkný výhled na trať, která od vjezdového návěstidla stoupala dvěma protisměrnými oblouky a zářezem k vjezdu do stanice. Po příjezdu do stanice parní vlak zastavil více vzadu na dopravní koleji, aby později na stejnou kolej mohl přijet v 12.51 Os 16474 od Staré Paky. Na další dopravní kolej přijel z Mladé Boleslavi ještě Os 16474 v 13.05. Oba motoráky se ve stanici dlouho nezdržely, první odjel do Staré Paky Os 16472 v 13.07 a za chvíli odjel do Mladé Boleslavi Os 16412 v 13.10. Teprve potom parní lokomotiva objíždí soupravu vlaku a chystá se na další jízdu. V 13.51 přijíždí ze Staré Paky Os 16473, který o víkendu zůstává v Lomnici nad Popelkou stát další hodinu. Proto ve volném čase může parní vlak ještě jednou odjet do Staré Paky v 13.55. Odpolední slunce mezitím nasvítilo stanici z druhé strany a příjezd vlaku zpět v 15.00 jsem zachytil na přejezdu hned za krajní výhybkou. Po vystoupení cestujících následoval ještě posun parního vlaku, aby uvolnil výhybky na zhlaví a za chvíli v 15.07 jsem se vydal na zpáteční cestu Os 16477 do Staré Paky a odtud dále rychlíkem 991 do Pardubic na další přípoj. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|