Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
160 let trati Brno - Česká Třebováa 120 let Moravské západní dráhy 5.9.2009Se starší provozovanou tratí Brno - Česká Třebová je mladší Moravská západní dráha dnes přímo propojena. Původně budovaná trať Prostějov - Kostelec na Hané - Chornice - Třebovice v Čechách však měla odbočné trati Kostelec na Hané - Čelechovice na Hané a Chornice - Velké Opatovice. Výročí obou tratí si připomněl Chornický železniční klub a Krajské centrum osobní dopravy ČD Olomouc společnou akcí vypravením dvou parních vlaků, které se měly setkat v Chornici. Chornický železniční klub uspořádal jízdu parního vlaku s lokomotivou 423.009 "Líza" po trati Česká Třebová - Svitavy - Letovice - Skalice nad Svitavou - Velké Opatovice - Chornice - Moravská Třebová - Česká Třebová. Krajské centrum osobní dopravy ČD Olomouc zase vypravilo parní vlak s lokomotivou 433.002 "Matěj" po trati Olomouc - Prostějov - Chornice a zpět. Cestující obou vlaků měli možnost se svými jízdenkami, které si tohoto dne zakoupili v prvním vlaku, přestoupit do druhého a pokračovat dále do druhé cílové stanice. Rozhodl jsem se, že ráno zamířím nejdříve do Svitav a budu pokračovat po trase parního vlaku až do Chornice. Kupodivu letošní dost nestálé počasí připravilo na ráno modrou oblohu s méně příjemnými 11 stupni. Parní vlak přijel do Svitav včas, ačkoliv parní lokomotiva 423.009 má nejvyšší povolenou rychlost 50 km/h a na vlaku nebyl žádný postrk. Jízda po hlavní trati probíhala podle plánu. Další zastávku jsem měl plánovánu v Letovicích a pak jsem zamířil k Boskovicím. Dorazil jsem na poslední chvíli, parní lokomotiva již začala zdolávat poslední stoupání ke stanici Boskovice. Zde byl plánován delší čas pobytu, protože parní vlak čekal na křižování s Os 14705 a samozřejmě parní lokomotiva 423.009 dobírala vodu. Nečekal jsem na odjezd parního vlaku a v poklidu jsem se přesunul do Šebetova. Malá stanice na okraji obce již hostila dva parní vlaky v loňském roce při akci Oslavy 100. výročí zahájení provozu na trati Skalice nad Svitavou - Velké Opatovice. Ve stanici bylo zatím prázdno, ale občerstvení již bylo připraveno a tak jsem využil zbývající čas k malému posilnění. Obloha se mezitím zatáhla a chvílemi nepříjemně foukalo. Viditelnost do dáli znemožňoval lán přerostlé kukuřice a musel jsem najít vhodné vyvýšené místo s co nejlepším výhledem. Parní vlak se objevil v dáli včas. Po příjezdu parního vlaku bylo ve stanici hned veseleji. Parní vlak měl ve stanici Šebetov plánovaný pobyt až do 12.20, ale před polednem jsem odjel do Chornice, protože druhý parní vlak z Olomouce s parní lokomotivou 433.002 už byl na trati a do Chornice měl přijet v 12.34. Na parní vlak jsem počkal v poli, odkud byl dobrý výhled na poslední úsek trati klesající od zastávky Nectava do stanice Chornice. Ihned po příjezdu parní lokomotiva 433.002 objela soupravu vlaku a posunuvala na zbrojení vodou z hasičské cisterny. A už jsme očekávali v 13.15 příjezd druhého parního vlaku z Šebetova. Terpve potom posunovala parní lokomotiva 433.002 na otáčení na ruční točně. Na začátku otáčení panovala trochu nervozita, kterým směrem se bude parní lokomotiva 433.002 otáčet a fotografové a filmaři zase chtěli dostatek volného prostoru před točnou. Povedlo se a k potěšení všech přihlížejícícíh proběhlo ještě druhé otočení parní lokomotivy. Parní lokomotiva 423.009 prošla nezbytnou provozní údržbou a zbrojením vody z vodního jeřábu. Nemusela být otáčena, protože pokračovala dále směrem na Českou Třebovou. Oba parní vlaky odjížděly z Chornice včas. V 14.25 odjel parní vlak s lokomotivou 423.009 směrem na Českou Třebovou a následně v 14.30 odjel druhý parní vlak s lokomotivou 433.002 zpět na Olomouc. Škoda, že odjezd obou parních vlaků byl naplánován v tak těsném časovém odstupu. Nebyl tak dostatek času přeběhnout na druhou stranu stanice, kde parní vlak musí zdolat stoupání směrem k první zastávce Nectava. Pokračoval jsem dále údolím, kde se jen prolétala říčka Nectava, trať a cesta. Parní vlak jsem zastihl ve stoupání před stanicí Dzbel. Pokračoval jsem dále ke stanici Ptení, kde při příjezdu parního vlaku opět zasvítilo slunce. Za stanicí Ptení se potom trať naposledy ukrývá v kopcovité zalesněné krajině, aby se objevila na hanácké rovině před Kostelcem na Hané. Trať v Kostelci na Hané mezi domy působí zajímavě a okolí trati je dobře udržováno. Parní vlak v tomto prostředí působil netradičně. Parní lokomotiva 433.002 ve stanici opět dobírala vodu. Na poslední průjezd parního vlaku jsem počkal kousek za stanicí. Zde jsem dnešní cestování ukončil. Dále už trať v rovinatém terénu mířila přímo do Prostějova. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|