Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Zahájení lázeňské sezóny v Jeseníku 1.5.2009Tuto bezesporu zajímavou akci provázely od počátku organizační potíže. Původně plánovaná akce byla na poslední chvíli přesunuta ze soboty 2. května na pátek 1. května 2009. Také původní jízdní řád doznal změn. Zvláštní vlak v trase Opole - Głuchołazy - Jeseník měla vést polská parní lokomotiva. Protože se ji nepodařilo zajistit, její funkci zastala parní lokomotiva 433.002 z Valašského Meziříčí. Parní lokomotiva 433.002 čekala ráno v Mikulovicích na pravidelný Sp 1800 z Nysy, aby stanula v jeho čele a odpoledne jízdu končila zase v Mikulovicích na pravidelném Sp 1803. Spolu s otcem jsme se chtěli této akce zúčastnit, avšak dostupné informace byly jen útržkovité, dokonce i zveřejněný jízdní řád se v průběhu týdne změnil. Protože máme trať 292 nedaleko, vypravili jsme se v pátek ráno do Horní Lipové s dostatečným časovým přestihem. Teprve na místě jsme získali další informace od personálu a z namnoženého letáku, který byl v čekárně k dispozici. Čekání na parní vlak rychle uběhlo. Ve stanici Horní Lipová nejdříve zastavil Sp 1701 ve směru do Jeseníku a po chvíli Os 3608 jedoucí v opačném směru do Šumperka. Teprve potom mohl přijet pravidelný Sp 1800 v čele s parní lokomotivou 433.002 "Matěj". Vlak měl namířeno do Ostružné, kde končil jako pravidelný Sp 1800. Celá souprava pak pokračovala až do Branné jako 1. ZvlOs. Cíl cesty byl jasný. Je to nejbližší místo, kde je k dispozici funkční vodní jeřáb k uspokojení potřeb parních lokomotiv. Přece jen stoupání na Ramzovou je pro parní lokomotivy náročné. O tom jsme se mohli přesvědčit o chvíli později, když jsme čekali ve stoupání před Ostružnou na vracející se parní vlak. V 11:30 odjel ZvlOS z Branné a v následujících chvílích bylo celé údolí zahaleno kouřem parní lokomotivy 433.002 při zdolávání náročného stoupání. Popojeli jsme k nejvyššímu místu trati, zastávce Ramzová. Bylo krátce před polednem a parní vlak zdolával poslední metry stoupání na Ramzovou. Dále měl ZvlOs až do Lipové Lázní před sebou jen klesání. Ve stanici Lipová Lázně byla plánována větší pauza. Parní lokomotiva posunovala na točnu, kde dlouho pózovala fotografům ze všech stran. Potom následovalo opět zbrojení vodou a nezbytná provozní údržba. Před zpáteční jízdou do Ostružné si lokomotivy svoje místa u soupravy vlaku nevyměňovaly. Parní lokomotiva 433.002 tak jela jako postrk na konci soupravy vlaku. Tím pádem při další větší pauze ve stanici Horní Lipová od 13:20 do 14:16 stála parní lokomotiva 433.002 před staniční budovou. Kromě pózování pro fotografování se ještě sama třikrát projela s dětmi do zářezu za zhlavím a zpět. Po odjezdu ZvlOs z Horní Lipové v 14:16 jsme si také dopřáli hodinovou přeetávku na občerstvení. Ještě jednou se parní lokomotiva 433.002 vydala na trať v čele pravidelného Sp 1803. Čekali jsme na vlak ve stoupání mezi Ostružnou a Ramzovou. Na konci vlaku byla ještě přivěšena souprava motorového Os 3613, který se později vracel z Mikulovic do Jeseníku jako Os 3614. Spěchali jsme do stanice Lipová Lázně. Tam jsem nastoupil do Sp 1803 a nejdříve v prvním voze jel do Jeseníku, kde jsem po domluvě přestoupil přímo na parní lokomotivu 433.002. V Mikulovicích probíhalo bohaté posunování. Parní lokomotiva odstoupila od soupravy vlaku a musela se nachystat na svoji zpáteční jízdu zpět do Valašského Meziříčí. Pravidelný Sp 1803 pokračoval dále přes státní hranice do Głuchołaz a Opole. Já se vrátil do Jeseníku pravidelným Os 3614, kde jsem jízdu po kolejích toho dne také zakončil. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|