Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
110 let trati Otrokovice - Zlín - Vizovice 19.9.2009V rámci dvoudenních oslav bylo do Zlína vypraveno v sobotu několik zvláštních vlaků z Olomouce, Brna a Bohumína. Mě však nejvíce zajímal parní vlak vypravený časně ráno z Valašského Meziříčí. Jeho trasa do Zlína byla vedena ještě oklikou přes Kroměříž a právě tam začalo moje sobotní putování. Sobotní ráno rozhodně nevypadalo moc optimisticky. Bylo trochu chladněji a předpoěď slunečného dne zatím moc nevycházela. Podle houkání byl přijíždějící parní vlak slyšet z dáli. Přijel podle jízdního řádu v 9.00 a delší pauza byla plánována na zbrojení parní lokomotivy 433.002 a její otočení na ruční točně. Vzhledem k tomu, že stanice Kroměříž prošla rekonstrukcí a hlavně zjednodušením kolejiště, dá se na točnu najíždět jedině z koleje zaústěné do pravého hulínského zhlaví. Proto bylo nutné po příjezdu parního vlaku trochu popotáhnout soupravu trochu zpět a uvolnit kolejovou spojku, aby mohla parní lokomotiva posunovat k točně. Po dobu zbrojení byl z rotundy vytažen pro prohlídku také motorový vůz M120.417 "Věžák", který se zůčastní nedělních jízd zvláštních motorových vlaků. Necelá hodina v Kroměříži rychle utekla a v 9.57 odjel parní vlak směrem na Hulín, aby dále pokračoval do cíle své cesty, Zlína. Pokračoval jsem ve svém putování dále a cestou jsem ještě zachytil průjezd parního vlaku dopravnou Zlín-U mlýna. Mým cílem nebyla stanice Zlín, ale měl jsem zamířeno až na konec trati, do stanice Vizovice. Po mém příjezdu byl ve stanici zrovna připravený k odjezdu pravidelný Os14224 mimořádně v historickém obsazení. Po odjezdu tohoto Os14224 jsem měl ještě pár minut času, než dojede do stanice Lípa nad Dřevnicí, kde se má křižovat s parním vlakem. Na parní vlak jsem počkal v posledním stoupání před stanicí Vizovice. Parní vlak přijel v 11.47 ve změněném složení. Na postrku mezi stanicemi Zlín a Vizovice jezdila brněnská T478.1001. Ve stanici Vizovice nebyl prováděn žádný posun a jak celá souprava přijela, tak v 12.22 také odjela zpět do stanice Zlín-střed. Parní vlak měl ten den plánovánu ještě jednu jízdu ze Zlína do Vizovic. Využil jsem čas na přesun k sousední zastávce Zádveřice. Okolí zastávky Zádveřice jakoby ani nenasvědčovalo, že o pár kilometrů dále je trať sevřená zástavbou Zlína. Tady se mi líbilo a pořídil jsem v tomto místě jak záběry pravidelných spojů, byť v netradičním nasazení, tak parního vlaku ve směru do Vizovic i při zpáteční jízdě. Při té již byla parní lokomotiva 433.002 v čele soupravy, protože ze stanice Zlín-střed parní vlak pokračoval dále směrem na Otrokovice. Opět jsem projel Zlínem až do Otrokovic, kde jsem počkal na parní vlak u oblouku před vjezdem do stanice. Času nebylo nazbyt, protože parní vlak měl jen minimální pobyt ve stanici Otrokovice a v následujících stanicích Tlumačov a Hulín. Pokračoval jsem dále k vyhlédnutému místu na okraji Hulína, kde se stáčí trať z Hulína mezi pole směrem ke Kroměříži. Než jsem se nadál, parní vlak projel v plné rychlosti kolem a zanechal po sobě jen trochu kouře. Ve stanici Kroměříž nebylo potřeba parní lokomotivu otáčet, protože přijela tendrem dopředu a protože parní vlak dále pokračoval zpět do Hulína a potom do Valašského Meziříčí. Na jámě před ruční točnou bylo pouze provedeno zbrojení parní lokomotivy vodou a provedna provozní údržba, zejména odpopelení. Po odjezdu parního vlaku v 16.56 se stanice Kroměříž pomalu vylidnila a já zde také zakončil první den oslav. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|