Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
140 let trati Nezamyslice - Šternberk 18.9.2010V rámci oslav si přišli na své příznici parní i motorové trakce. Na tratě 290 Olomouc - Šumperk a 301 Olomouc - Nezamyslice byly vypraveny dva zvláštní vlaky. Dopoledne v 9:41 byl z Olomouce vypraven zvláštní parní vlak na trase Olomouc - Nezamyslice - Olomouc - Šternberk - Olomouc vedený lokomotivou 534.0432 „Kremák”. Druhý motorový vlak ve složení M131.101 „Hurvínek” a nečinný M120.417 „Věžák” se vydal v 12:30 na trasu Šumperk - Šternberk - Olomouc - Nezamyslice a zpět. Časně ráno byla v bývalém motorovém depu přichystána parní lokomotiva 534.0432 „Kremák”, aby zhruba z půlhodinovým předstihem mohla posunovat k soupravě vlaku. Trochu zklamáním bylo, že směrem do Nezamyslic pojede "po tendru", neboť dopolední slunečná obloha slibovala hezké záběry. Na postrku soupravu sekundovala lokomotiva T466.0007. Opouštíme Olomouc a první zastavení plánujeme ve stanici Vrbátky. Přijíždíme načas, protože na vykřižování zrovna přijíždí od Prostějova pravidelný Os 3809. Parní vlak pokračuje dále do Prostějova, kde má plánován trochu delší pobyt kvůli nezbytné provozní údržbě, ale my Prostějov vynecháváme a přejíždíme do Bedihoště. Tam místo příjezdu parního vlaku prosviští zpožděný rychlík R 931 Brno - Olomouc. Pohledem do jízdního řádu odhadujeme, že parní vlak přijede nejdříve za 10 minut po vykřižování s R 931 v Prostějově. A cestou do Nezamyslic stihneme naplánovaně ješte jedno zastavení na nadjezdu silnice 433 s tratí v úseku Pivín - Doloplazy. Ve stanici Nezamyslice je dostatek času na zbrojení parní lokomotivy a provozní údržbu. Mezitím i lokomotiva T466.0007 si vymění pozici a posunuje na konec soupravy vlaku. Nečekáme až na odjezd parního vlaku a pokračujeme opět na nadjezd silnice 443 nad tratí a potom do stanice Bedihošť. Tentokrát přijíždí parní vlak s předstihem a vyčkává na předjetí R 933 Brno - Šumperk. Po odjezdu parního vlaku nemusíme spěchat. V Prostějově bude mít parní vlak skoro hodinu pobyt a zbyde tak čas konečně i na občerstvení. V Prostějově ještě stihneme odjezd rychlíku R 934 Olomouc - Brno, na němž se vrací do Brna lokomotiva 363 033-2. Vychutnáme si odjezd parního vlaku v 13:35 a pokračujeme do Olomouce. Tam se prozatím s parním vlakem rozloučíme. Parní lokomotiva 534.043 posunuje do depa na provozní údržbu a parní vlak bude pokračovat v další jízdě až v 15:34 odpolední jízdou do Šternberka. Tou dobou jede ze Šumperka do Nezamyslic motorový vlak M131.101 „Hurvínek” a M120.417 „Věžák”. Vracíme se proto kousek zpět, tentokrát do stanice Blatec. U nástupiště zrovna stojí pravidelný Os 3818 Olomouc - Nezamyslice a čeká na křižování s rychlíkem R 901 Brno - Jeseník. Máme dostatek času, protože námi očekávaný motorový vlak má příjezd do Blatce podle jízdního řádu až v 15:08. Po tomto zastavení jedeme do stanice Bohuňovice, protože v 15:34 odjíždí parní vlak na trať z Olomouce do Šternberka a zpět a my jej chceme ještě zastihnout. V železniční stanici Šternberk proběhne slavnostní přivítání účastníků oslav doplněné kulturním programem. Nás však nejdříve zaujalo houkání vlaku při posunování na uničovském zhlaví a odjezd pravidelného Os 13725 v 16:28. Následovalo opatrné posunování obou lokomotiv doprovázené neustálým houkáním, protože nádraží bylo v tu dobu doslova přeplněno. Takže když jsme došli ke staniční budově, bylo už po kulturním programu. V 16:54 odjíždí parní vlak do Olomouce, ale program oslav nekončí. V 16:59 se odjíždí zvláštní motorový vlak z Nezamyslic zpět do Šumperka. Tak se ještě jednou vydáváme do Blatce vstříc přijíždějícímu motorovému vlaku, jehož barvy dotávají nažloutlý nádech od podvečerního slunce. Jsme zpět ve Šternberku. V 18:44 přijíždí zvláštní motorový vlak a půlhodinu vyčkává na předjetí pravidelným Os 3617. Slunce právě zapadlo za obzor a nastává rychlý soumrak. S odjezdem vlaku v 20:16 a posledním záznamem končí naše dnešní putování. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|