Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Letní sezóna na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha 21.8.2010Letošní jízdy výletních parních vlaků na úzkorozchodné trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha obstarává parní lokomotiva U57.001 "Malý Štokr" a dieselová lokomotiva TU38.001 "Faur" podle stejného jízdního řádu jako v minulých letech. Přece jen nějaké změny proběhly. Oba výletní vyhlídkové vozy dostaly nový nátěr. Začátkem prázdnin byly postupně naloženy na plošinový vůz a v krnovském Olpasu dostaly červený kabátek. Další změna se týká složení vozové soupravy výletního vlaku. Na již 9. Dni dráhy Třemešná ve Slezsku - Osoblaha, kterým byla 26.6.2010 zahájena letošní sezóna, byl předveden nový šedý cyklovůz D/ú 843. Změny se dotkly také běžného provozu na trati. V dopravně Horní Povelice byla zrušena nejkratší manipulační kolej na úzkorozchodné trati, na kterou se mezi výkolejky vešel stěží jeden nákladní vůz. Nákladní provoz na trati je sice minulostí, ale tato manipulační kolej byla takovou místní raritou. V červenci se vrátila z dílen JHMD v Kamenici nad Lipou zmodernizovaná lokomotiva 705 913-2. Lokomotiva je remotorizována s elektronickým řízením. Jízdní řád trati 298 Třemešná ve Slezsku - Osoblaha je sestaven tak, že pro zajištění provozu postačí na oběhu souprav jedna motorová lokomotiva. Ostatní jsou jako zálohy v depu v Osoblaze. Předposlední srpnový víkend se počasí skutečně vydařilo. Na cestu do Třemešné jsem si přivstal. Vyplatí se být na místě dříve, protože parní lokomotiva U57.001 bývá zatopena již brzy ráno a zpravidla tak po 9. hodině začíná první posunování a sestavení soupravy. Tentokrát byla souprava z kapacitních důvodů doplněna o dva úzkorozchodné Btu. Důvodem byla rezervace míst ve výletních vozech pro dva zájezdy. Přiblížila se 10. hodina. Byl čas vyrazit k trati. Měl jsem namířeno nejdříve do Slezských Rudoltic. Tam jsem očekával příjezd pravidelného Os 20606 s rekonstruovanou lokomotivou 705 913-2. Co naplat, osobní doprava slábne a pohled na jedoucí vlak na této trati bude stále vzácnější. Vracím se zpět k Třemešné. Od lesíka nad Třemešnou je dobrý rozhled na celou Třemešnou, na úzkorozchodnou trať 298 a na protilehlém svahu na normálněrozchodnou trať 292 z Třemešné směrem k Jindřichovu ve Slezsku. Nejdříve projíždí kolem pravidelný Os 20606 a dvěma oblouky mizí v Třemešné. Zanedlouho přijíždí do Třemešné rychlík R883. Na tento spoj parní vlak čeká. Polohu nádraží lze určit podle stoupajícího kouře. Parní vlak Os 20651 konečně vyjel na trať. Hned v prvním úseku k přejezdu se silnicí č. 57 musí lokomotiva zdolat soupání 30 promile. Pokračuji dále na horizont mezi Amalínem a Slezskými Rudolticemi. Pole jsou sklizena a výbornou viditelnost tak kazí jen tetelení horkého vzduchu. Parní vlak Os 20651 projíždí kolem a v klesání sjíždí do Slezských Rudoltic. Tam je plánována větší provozní přestávka z důvodu předjetí pravidelným spojem Os 20607, který je již na trati. Kvůli tomuto vlaku se vracím do Horních Povelic. Dále vynechávám zastavení ve Slezkých Rudolticích a pokračuji až do Bohušova. S drobným zpožděním zde zastavuje pravidelný Os 20607 a za další zhruba čtvrthodinku vyjíždí z lesa očekávaný parní vlak. V Osoblaze se nádraží postupně vyprazdňuje. Parní lokomotiva nejdříve posunuje soupravu vlaku na manipulační kolej a potom sama posunuje k depu, kde je v polední pauze dozbrojena vodou. Konečně nastal klid na odpočinek, který přeruší až v 13:50 odjezd pravidelného Os 20608. Na nádraží se začínají pomalu scházet první výletníci a parní lokomotiva opět posunuje po stanici a přesunuje soupravu vlaku na dopravní kolej. Na odjezd parního vlaku Os 20650 v 14:45 však nečekám a odjíždím do Bohušova. Při zpáteční jízdě vyhlížím parní vlak nejdříve před Bohušovem. Díky dobrému počasí je kouř parní lokomotivy vidět až od Osoblahy. Dále pokračuji do Slezských Rudoltic. Parní vlak Os 20650 přijíždí v 15:20 a zastavuje před první výhybkou. Jakmile jsou výhybky přestaveny, zajíždí parní vlak přímo na manipulační kolej, protože zde bude křižovat s protijedoucím Os 20609 v 15:52. Než odjíždějící pravidelný Os 20609 zmizí v lese, je parní vlak Os 20650 připravený k odjezdu na dopravní koleji. Před příjezdem do stanice Liptaň zdolává parní vlak další stoupání. Pár minut postačuje, abych přeběhl do stanice zachytit odjezd parního vlaku. Ten má před sebou poslední úsek do Třemešné ve Slezsku. Poslední desítky metrů před stanicí musí parní lokomotiva zabrat do náročného stoupání. Na výletníky čeká v Třemešné ve Slezsku připravený přípoj Os 3583 do Krnova. Na úzkých kolejích ruch neutichá. Motorová lokomotiva TU38.001 ještě pomáhá rozposunovat vozy na svá místa. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|