Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Muzeum průmyslových železnic Zbýšov 5.6.2010Muzeum průmyslových železnic (MPŽ) má svoji základnu v areálu bývalého dolu Jindřich na okraji Zbýšova. Od roku 2005 vlastní normálněrozchodnou vlečku vedoucí ze stanice Zastávka u Brna kolem obce Babice u Rosic a končící v areálu bývalého dolu. V následujících letech se započalo s postupným přerozchodováním vlečky na úzkorozchodnou trať 600 mm. Zatím je hotové kolejové rozvětvení v areálu muzea a další práce pokračují postupným přerozchodováním trati směrem k Zastávce u Brna. V minulém roce jsem se zúčastnil Dne železnice v Zastávce u Brna a ve Zbýšově, kdy prezentační jízdy vlaků pro veřejnost byly vedeny po hotovém úseku trati z areálu muzea po vrchol stoupání vzdálený necelý kilometr v lesíku na okraji Babic. V současnosti je hotovo přerozchodování trati až k okraji Babic v největším klesání 30‰, ale zatím bez štěrkového lože. Jedno sobotní odpoledne jsem jel přes Zbýšov a zastavil jsem se u areálu muzea. Sice nebyl návštěvní den, ale v areálu muzea se pracovalo. Výletní jízdy pro veřejnost se pořádají od května do září s tím, že nejvíce jízd je plánováno na období hlavní turistické sezóny o letních prázdninách. Měl jsem štěstí a parní lokomotiva BS80 stála v areálu zatopená. Využil jsem nabídku ke svezení po trati až na samý prozatimní konec na okraji Babic. Z jízdy jsem pořídil záznam a musím podotknout, že jízda na parní lokomotivě byla dost náročná z hlediska udržení se sama sebe a kamery tak, aby byl obraz roztřesen co nejméně. Přece jen při jízdě dvounápravové lokomotivy byl tvrdě cítit každý styk kolejnic a každá nerovnost na trati. Trať zatím končí na okraji Babic, kam se ovšem ještě s návštěvníky při veřejných jízdách nezajíždí. Jízdy pro veřejnost jsem zatím stále vedeny jen na vrchol stoupání v lesíku. Nejbližším úkolem v přerozchodování trati je překonání dvou přejezdů přes ulice Zahrady a Dolní, za nimiž by měla vzniknout výhybna Babice. Ta by měla být zhruba v polovině původní délky normálněrozchodné vlečky a v provoz výletních vlaků až sem by mohl být zahájen již v následujícím roce. Při zpáteční jízdě jsme ještě chvíli zastavili v posledním oblouku před areálem muzea, aby parní lokomotiva dobrala vodu. Práce pro parní lokomotivu toho dne ještě neskončila. V areálu muzea bylo nutné ještě porovnat exponáty zpět do haly, což parní lokomotiva BS80 svým výkonem hravě zvládala. S muzejníky jsem se rozloučil a pokračoval dále na Vysočinu a už teď se mohu těšit, co nového uvidím při další návštěvě. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|