Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Kolínská řepařská drážka 25.9.2011Moje poslední návštěva na řepařské drážce se odehrála na Velikonoce v roce 2010. Byl jsem zvědav, jak pokročily práce na drážce, zvláště její plánované prodloužení z dočasné výhybny před Výrovnou směrem na Býchory. Díky slunečné podzimní neděli jsem mohl vykročit na vycházku podél drážky a sklizená pole byla předpokladem dobré viditelnosti do okolí. Při mé poslední návštěvě byly patrny zemní práce na tělese budoucí trati za prozatimní výhybnou před Výrovnou. V první etapě byla drážka prodloužena o nějakých 600 m dále. Za prozatimní výhybnou trať pokračuje téměř rovně, potom následují dva protisměrné oblouky, kde je nařízena pomalá jízda, a mostek překonávající malý potok. Za ním už je vidět nově situovaná výhybna Výrovna se dvěma dopravními kolejemi a krátkou kusou kolejí. Původní prozatimní výhybna byla ještě nějakou dobu zachována v redukované podobě s jednou výhybkou a kusou kolejí napojenou ve směru nového prodloužení trati. V době mé návštěvy už byla pláň na místě původní výhybny uklizena a pouze ještě nezarostlý násep trati dával tušit, kde přesně byla umístěna. V další etapě s názvem „Písečný Mlýn” následovalo prodloužení drážky o přibližně 900 m z výhybny Výrovna do koncové výhybny Mlýnek. Tato výhybna leží na okraji osady Písečný Mlýn hned za mostkem přes potok, který propojuje rybník Mlejnek s Hlubokým potokem. Samotná trať je vedena podél polní cesty z Výrovny do Písečného Mlýna se dvěma polními přejezdy na okraji Výrovny a u lesní remízy. Na Mlýnku je prozatimní konec drážky. V budoucnu je ještě plánováno prodloužení směrem na Býchory. V červnu byla otevřena naučná stezka „Za historií řepařské drážky a okolí” s informačními cedulemi, které pojednávají o historii řepařské drážky a okolí, které je s drážkou spojeno a kudy drážka vede. Zastávky byly doplněny příjemným krytým posezením, což jsem při celodenní vycházce podél drážky velmi ocenil. Na rovinaté pláni nebylo zrovna moc příležitostí, kam se schovat do stínu a chvíli posedět před jízdou dalšího výletního vlaku. Jízdní řád výletních vlaků je koncipován obdobně jako v minulých letech. O sobotách a nedělích vyjíždí vlak každou celou hodinu z nádraží Kolín-Sendražice. V hlavní sezóně o letních prázdninách se jezdí od 10 hodin do 17 hodin, jinak mimo sezónu odjíždí poslední vláček v 16 hodin. Kvůli prodloužení trati se každou sudou hodinu jezdí jen do výhybny Výrovna a každou lichou hodinu zajíždí vláček až na koncovou výhybnu Mlýnek. Parní lokomotiva BS 80 dobírá vodu buď přímo ve stanici Kolín-Sendražice, nebo po zpáteční jízdě z potoka u výhybny Výrovna. Vlastní vycházku podél drážky jsem naplánoval tak, abych stihl dojít až na Mlýnek a zpět a cestou jsem dokumentoval průjezdy jednotlivých vlaků. Protože na Mlýnek zajíždí jen vlak jedoucí každou lichou hodinu, uskutečnil jsem vycházku z Výrovny na Mlýnek mezi 13. a 14. hodinou. Při poslední jízdě na Mlýnek v 15 hodin jsem pořídil záznam z celé jízdy, který kompletní v celé délce obsahují jen videa ke stažení. U on-line flash videa je pouze sestřih z jízdy Mlýnek - Kolín-Sendražice. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|