Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Výlov Hradeckého rybníka v Tovačově 22.10.2011Podzimní období s sebou přináší kromě zkracujícich se dní a vrtkavého počasí také zajímavé akce. Rybářské sdružení České republiky publikuje s předstihem podzimní plán výlovů rybníků, přičemž některé z výlovů jsou spojeny s většími doprovodnými akcemi pro veřejnost. Ve dnech 22. a 23.10.2011 probíhal výlov Hradeckého rybníku u Tovačova, který byl kromě doprovodných akcí přímo na březích rybníka obohacen o jízdy zvláštních vlaků po trati bez pravidelné osobní dopravy Kojetín - Tovačov. Historie rybníků na tovačovsku sahá do 16. století. Během dlouhé doby se soustava rybníků měnila, pro potřeby rybničního hospodářství se měnila velikost rybníků a také jejich názvy. Po vypuštěných rybnících zbyly mokřiny, největší Skašovský s rozlohou 537 ha byl zrušen v roce 1765. Po druhé světové válce byly postupně obnoveny čtyři rybníky - Hradecký, Kolečko, Křenovský a Náklo. Rybářství Tovačov každým rokem v polovině října pořádá veřejný výlov Hradeckého rybníka s doprovodnými akcemi a hlavně prodejem nejen kaprovitých ryb. Tovačov a okolí trati 334 Kojetín - Tovačov jsem navštívil jen v sobotu 22. října. Po oba dny ožila lokálková trať provozem zvláštních vlaků. Také se stalo tradicí, že soupravy vlaků jsou na akcích obměňovány a tentokrát se o vozbu zvláštních vlaků podělila lokomotiva T444.1516 „Karkulka” a motorový vůz 850 044-9 „Krokodýl” se soupravou dvou přívěsných vozů Bix. Jízdy zvláštních vlaků na tovačovské trati se dostaly za poslední roky do povědomí a tak přitahují i zájemce o pouhé svezení po trati bez pravidelné osobní dopravy. Sobotní jízdy zvláštních vlaků měly být původně v režii lokomotivy T444.1516 „Karkulka” a pouze pár vlaků Os 15484/15485 měl být vedený motorovým vozem 850 044-9 „Krokodýl”. Později se ukázalo, že kvůli technickým problémům motorové lokomotivy T444.1516 bylo nutné trochu improvizovat a poslední dva páry vlaků ponechat také v režii motorového vozu 850. Předpověď počasí na tento podzimní víkend slibovala skoro jasno, ovšem s přízemními mrazíky brzy po ránu při východu slunce. To vše platilo do příjezdu prvního ranního vlaku Os 15480, na který jsem čekal v Tovačově. Vycházející slunce pěkně osvítilo přijíždějící vlak. Než stihla lokomotiva objet soupravu vlaku, kterou tvořily dva vozy řady Bix, z okolních polí se začala valit hustá mlha. Stačilo pouhých deset minut do odjezdu vlaku Os 15481 v 8:45 z Tovačova a po slunci nebylo ani památky. Počasí tedy opět nepřekvapilo a v této podobě vydrželo téměř do 11. hodiny, kdy začala mlha konečně ustupovat. Tou dobou jsem již očekával za Uhřičicemi vlak Os 15484, který se vynořil u hřbitova z mlhy, aby dále směrem k Lobodicím pokračoval již za krásného slunečného počasí. Polední pauzu jsem využil ke krátké návštěvě náměstí v Tovačově a občerstvení. Následující pár vlaků Os 15486/15487 byl posílen o motorový vůz 850 a v Tovačově tak odpadlo objíždění vlaku lokomotivou. Kvůli již zmíněným technickým problémům na lokomotivě T444.1516 byly poslední dva páry vlaků v sestavě 850 + 2x Bix. Poslední pár vlaků Os 15492/15493 tradičně zaznamenávám na louce před Tovačovem a nejinak tomu bylo i tentokrát. Přestože jsem akci věnoval jen sobotu, krátce bych se zmínil o nedělním průběhu. Drobná závada na palivové soustavě lokomotivy T444.1516 byla odstraněna a bez problémů tak proběhl odvoz vlaku na vlečku Toposu v sobotu ve večerních hodinách. Nedělní jízdy zvláštních vlaků proběhly dle rozpisu. Opět nepřekvapilo počasí a v neděli znovu přispělo ranními mlhami, které rovnou přešly do zatažené oblohy. V letošním roce byly tyto víkendové jízdy poslední na tovačovské trati. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|