Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášská jízda Choceň - Litomyšl 8. 12. 2012Tradiční Mikulášská jízda z Chocně do Litomyšle měla letos doslova ideální podmínky. Před několika dny napadl čerstvý sníh a díky nízkým teplotám byl předpoklad, že vydrží i přes víkend. Předpověď počasí totiž slibovala slunečné počasí s velmi nízkými teplotami. To by pro příznivce parních strojů znamenalo ideální podmínky pro vytváření kouřových efektů. V čele Mikulášského vlaku byla opět očekávána parní lokomotiva „Líza”. Jaké bylo v předpovědi počasí slibováno, tak se také kupodivu vyplnilo. Sobotní ráno nás přivítalo jasnou oblohou a teplotami, které ráno cestou do Chocně atakovaly hranici -15 °C. Po příjezdu do Chocně už byla na místě souprava zvláštního parního vlaku, která sem časně ráno dojela z České Třebové. Na soupravě vlaku bylo vidět, že se při první jízdě cestující asi moc neohřejí. Pára z topení sice zahalovala soupravu do kouřového hávu, ale na oknech vozů byly krásné obrazce vytvořené silným mrazem. Mezitím bylo nutné připravit parní vlak k jízdě a dozbrojit vodu. Podle jízdního řádu byly naplánovány dva páry Mikulášského vlaku z Chocně do Litomyšle a zpět. Do odjezdu prvního vlaku Os 20070 v 8:10 zbývala půlhodina času a my se vydali k trati. Po osmé hodině začalo vycházet slunce. Čekáme u zastávky Slatina u Vysokého Mýta a vyhlížíme první sluneční paprsky. Teplota na palubním přístroji ukazuje -16 °C a každá minuta čekání se zdá být věčností. Mikulášský parní vlak Os 20070 pokračuje se zastávkami do Cerekvice nad Loučnou, kde má prodloužený pobyt, aby mohl být předjet pravidelným vlakem Os 15016. Pokračujeme za vlakem dále až do Litomyšle. Zatímco lokomotivní četa promazává pojezd parní lokomotivy, Mikulášská družina ochotně pózuje fotografům. Dnes je sestava obzvláště silná, hned se dvěma čerty. V 10:40 se Mikulášský vlak Os 20073 vydává na zpáteční jízdu. Využíváme ideální podmínky pro pořízení jedinečných záběrů. V Chocni je plánována větší polední pauza, což využíváme k návštěvě města. Teplota se postupně šplhá až k -6 °C a ulice Nábřeží ožívá přítomnosti otužilců, kteří se za obdivu přihlížejících ponořují do poklidné vody vedlejšího ramene Tiché Orlice. Ale zpět k trati. Přesně ve 14:00 se vydává na trať druhý Mikulášský parní vlak Os 20076. Volíme přibližně stejná místa pro pořízení dalších záběrů. Pobyt v Cerekvici nad Loučnou je kratší a tak honem dále, protože slunce rychlé klesá k obzoru. S posledními slunečními paprsky se loučíme u zastávky Tržek. Odpolední parní vlak je více zaplněn a Mikulášská družina stále neúnavně vykonává svoje povinnosti. Někteří se loučí s odjíždějícím parním vlakem Os 20079 v Litomyšli, my však pořizujeme poslední záběry za tmy v Cerekvici nad Loučnou. Nakonec se při zpracování videa ukázalo, že nejen nám byla zima. Technika trochu pozlobila a bohužel některé záběry z první jízdy do Litomyšle se buď vůbec nenahrály, nebo nekvalitně. Přece jen ranních -16 °C asi bylo příliš. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|