Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Setkání rakousko-uherských parních lokomotiv v Lužné 22. a 23.6.2013Železniční muzeum Lužná u Rakovníka zná asi každý železniční nadšenec. Před započetím hlavní výstavní sezóny uveřejňuje muzeum roční plán svých akcí. A plánu na letošní rok byla opět v červnu zařazena akci většího rozsahu - mezinárodní setkání parních lokomotiv bývalých Císařsko-královských státních drah (KkStB). Kromě domácích lokomotiv byly pozvány parní lokomotivy z okolních států - Rakouska, Polska a Maďarska. Pár týdnů před vlastním konáním akce byl program upřesněn. Z hostů se nakonec nezúčastnili zástupci z Maďarska. Naopak kromě dvoudenní víkendové akce byla pro fotografy připravena ještě jedna zvláštní akce na pátek, ale o té bude další reportáž. Na setkání parních lokomotiv se nakonec v muzeu u točny sešly:
Víkendový program nebyl soustředěn je do prostor samotného muzea. V sobotu byl vypraven zvláštní parní vlak z Prahy hl.n. trasovaný přes Pražský Semmering v čele s rakouskou parní lokomotivou 310.23 „Hrboun”. Po příjezdu parního vlaku do Lužné u Rakovníka započal hlavní program v muzeu. V čase od 11:00 se na točně postupně představily jednotlivé lokomotivy a od 12:30 proběhla v úseku Lužná u Rakovníka - Řevničov kavalkáda parních lokomotiv. Prvním vlakem vedeným parní lokomotivou 434.1100 „Čtyřkolák” byly do Řevničova přepraveni cestující a za vlakem byly postupně na trať vypraveny parní lokomotivy 310.072 „Kafemlejnek”, 422.0108 „Malý býček” + 313.432 „Matydla”. Nazpět se vracely parní lokomotivy společně se soupravou vlaku. Odpolední zvláštní vlak odjížděl z Lužné u Rakovníka v 16:00 a byl veden parní lokomotivou 477.043 „Papoušek”. V neděli započal program o něco dříve odjezdem zvláštního vlaku z Prahy Masarykovo nádraží již v 8:10. V čele vlaku tentokrát stanula parní lokomotiva 477.043 „Papoušek”. Stejně jako v sobotu, také v neděli dopoledne proběhlo v areálu muzea představení parních lokomotiv na točně a od 12:30 následovala opět kavalkáda parních lokomotiv v úseku Lužná u Rakovníka - Řevničov. Tentokrát první vlak s cestujícími byl veden parní lokomotivou 354.7152 „Sedma” a potom se na trati postupně představily parní lokomotivy 354.195 „Všudybylka”, polská Ol 12-7 a rakouská 77.28. Následoval požární vlak a s ním se potom vracely zpět do Lužné pohromadě opět všechny parní lokomotivy včetně soupravy vlaku. Odpolední parní vlak odjížděl z Lužné u Rakovníka již v 14:55 a byl veden dvojicí parních lokomotiv 310.23 „Hrboun” a 354.7152 „Sedma”. Všímavým jistě neuniklo, že rakouská parní lokomotiva 310.23 byla přeznačena na 375.007. Zpět do Lužné u Rakovníka se vracela celá souprava vlaku jako neveřejný fotovlak, kdy v úseku z Prahy do stanice Jeneč byla parní lokomotiva 354.7152 na postrku a dále potom jela na přípřeži. Pro fotografy byly po oba dny vyhrazeny speciální termíny pro fotografování v areálu muzea za zvýšené vstupné. Po oba dny to byly ranní časy v rozmezí 8:00 až 9:00 a navíc v sobotu byl ještě vyhrazen čas od 21:00 do 23:00 pro noční fotografování. Po oba víkendové dny panovalo hodně proměnlivé počasí. Protože jsme se nabažili hlavně pátečním programem, zvolili jsme na samotný víkend odpočinkový režim. V sobotu jsme pořídili jen pár záběrů z jízdy zvláštního parního vlaku s lokomotivou 310.23 „Hrboun” a to bylo tento den vše. Ostatní záběry jsou potom až z neděle, kdy nám počasí přálo ještě méně. Dopoledne nás skrápěl déšť a odpoledne se slunce parním vlakům vyhýbalo. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|