Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Olomoucký Mikuláš s parní lokomotivou „Kocúr” 6.12.2013První dva prosincové víkendy patřily opět jízdám zvláštních vlaků, nejlépe s parními lokomotivami a s Mikulášskou družinou. Z olomouckého muzea, kterému teď patří prostory bývalé motorové remízy, se vydaly obě provozuschopné parní lokomotivy opět na trať se svými Mikulášskými parními vlaky. Parní lokomotiva 534.0432 „Kremák” měla plánovanou delší okružní jízdu z Olomouce do Šumperka v sobotu, ale parní lokomotiva 314.303 „Kocúr” byla zatopena již o den dříve. Mikulášský parní vlak se nejdříve vydá z Olomouce po trati 290 do Bohuňovic a připraveny jsou dva páry vlaků dopoledne a dva odpoledne. Poslední podvečerní jízda Mikulášského parního vlaku bude vedena z Olomouce po trati 310 do Velké Bystřice. S prvními slunečními paprsky v 8:45 se vydal na svoji první jízdu z Olomouce do Bohuňovic první Mikulášský parní vlak Os 31173 ve složení parní lokomotiva 314.303 „Kocúr”, tři historické vozy Ci doplněné dvěma vozy Ce a na konci s postrkem lokomotivy 701.485 „Prasátko”. V minulém roce při jízdách Mikulášského parního vlaku po trati 275 mezi stanicemi Olomouc hl.n. a Olomouc-Řepčín docházelo během dne ke změně v řazení soupravy. Souprava byla v průběhu dne měněna, lokomotivy byly prohazovány nebo jely spolu na přípřeži. Letos jezdila souprava po celý den ve stejném složení. S ohledem na hustší provoz byl ve stanici Bohuňovice jen nezbytný čas na zbrojení parní lokomotivy 314.303 vodou z hasičské cisterny SDH Bohuňovice. Počasí ten den rozhodně nepřipomínalo nástup zimy. V uplynulých dnech se od západu Evropy přehnal orkán Xaver, který v našich končinách už neměl tu sílu. V pátek sice ještě v Jeseníkách zbyl poprašek sněhu a ráno byla místy na cestách ledovka, v okolí Olomouce však panovalo velmi větrné počasí, ale bez sněhu a občas se sluncem. Po dvou párech dopoledních vlaků po návratu Os 31176 v 10:32 do Olomouce posunovala parní lokomotiva 314.303 „Kocúr” do bývalé motorové remízy (muzea) k točně. Zde proběhlo zbrojení parní lokomotivy uhlím a potom lokomotiva posunovala do rotundy. Polední přestávku jsme také využili k občerstvení a hlavně zahřátí před odpolední částí. Odpolední program jízd začal v 12:45 odjezdem Mikulášského parního vlaku Os 31177 opět z Olomouce do Bohuňovic. Vítr sice neustával, ale o to více nás potěšily sluneční paprsky. Odpolední záběry jsou potom z rovinatého úseku z Olomouce do Hlušovic poblíž muzea parní vodárny. Z toho úseku byly záběry Mikulášského parního vlaku doplněny také několika projíždějícími pravidelnými osobními vlaky. Poslední podvečerní vlak Os 31197 vyjel v 15:25 z Olomouce po trati 310 do Velké Bystřice. Už se začalo kvapem stmívat a Mikulášské jízda tak měla pro děti tu správnou atmosféru. Ve stanici Velká Bystřice proběhlo ten den poslední zbrojení parní lokomotivy vodou z hasičské cisterny SDH Velká Bystřice. Téměř za tmy byl pořízen poslední záběr na Os 31198 odjíždějící v 16:03 z Velké Bystřice. Program jízd Mikulášského parního vlaku s parní lokomotivou 314.303 „Kocúr” po okolí Olomouce byl pro letošní rok vyčerpán. Zdokumentovali jsme ještě na návrat parní lokomotivy 314.303 „Kocúr” zpět do depa. Nutno zmínit, že olomoucké nádraží prochází zrovna rozsáhlou rekonstrukcí a tak na příjezd parní lokomotivy 314.303 do depa jsme museli trpělivě vyčkat. Právě přerovské zhlaví olomouckého nádraží bylo zrovna rozkopáno a souprava vlaku byla uklizena přes druhé zhlaví a stejně tak parní lokomotiva musela od nástupiště odjezd druhou stranou, než se po zadních kolejích dostala do muzea. Na paprsku u točny již byla před zítřejší jízdou připravena zatopená parní lokomotiva 534.0432 „Kremák”. Parní lokomotiva byla ještě u točny odpopelena a poslední záběry zachycují její vjezd do vyhřátého stání v rotundě. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|