Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášský parní vlak na Osoblažsku 5.12.2015Do Osoblažského výběžku jezdívám průběžně dokumentovat provoz pravidelných osobních i zvláštních výletních parních vlaků, ovšem jen období od jara do podzimu. S nástupem chladného podzimu a rychle se zkracujícími dny klesají možnosti na ulovení dobrého záběru na této úzkorozchodné trati. Vlastně Mikulášský parní vlak na této trati nemám zdokumentován vůbec. V uplynulých letech, pokud byl tento zvláštní vlak vypravován, byl veden parní lokomotivou U57.001 „Malý štokr”. Letos během hlavní letní sezóny bylo možné spatřit na doplňkových výletních vlacích i menší parní lokomotivu U46.002 „Rešica”. Tato lokomotiva by měla být v závěru letošního roku nasazena ještě na dvou jízdách. Teď 5. prosince pojede v čele Mikulášského parního vlaku a 27. prosince se vydá letos na trať na poslední jízdu v čele Vánočního parního vlaku. Navíc letos získaly Slezské zemské dráhy (SZD) do svého vozového parku jeden vůz Balm/ú, který po opravě obdržel polomáčený korporátní nátěr SZD. Na obou avizovaných zvláštních vlacích tak budou nasazeny pro pohodlí cestujících jen zavařené vozy Balm/ú. Během letošního roku prodělaly větší opravy opět dieselové lokomotivy, rekonstruovaná 705 913-2 a původní nerekonstruovaná 705 914-0. Zvláště podzim byl z fotografického hlediska zajímavý, protože po dobu opravy lokomotivy 705 913-2 musela veškerý provoz osobních vlaků zajišťovat záloha 705 914-0. Navíc kombinace slunečných dní a barevné podzimní přírody vylákaly nejednoho železničního fanouška do tohoto zapadlého cípu Slezské Hané. Výletní vlaky byly také letos tradičně v režii parní lokomotivy U57.001 (1932 JŽ) „Malý štokr”. Ve výtopně v Osoblaze měla během sezóny zajištěno stání parní lokomotiva U46.002 „Rešica”, která byla nasazována na doplňkových výletních vlacích mezi Osoblahou a Slezskými Rudolticemi. A nakonec bylo možné na trati zahlédnout i dieselovou lokomotivu TU38.001 „Faur” v období srpen - září jako záskok v období vyhlášeného zákazu jízdy parních lokomotiv kvůli nebezpečí požáru. Před Mikuláškou jízdou byla ráno souprava vlaku upravena. Otevřené výletní vyhlídkové vozy nahradily dva uzavřené vozy Balm/ú. I když slunečné počasí mělo do zimy daleko, teploty se nevyšplhaly přes 10 °C a cestující pohodlí vagónků určitě ocenili. Jízdí řád Mikulášského vlaku je stejný, jako býval během letní sezóny. O tom, jak je souprava s vozy Balm/ú těžká, se přesvědčila parní lokomotiva U46.001 „Rešica” hned v prvním stoupání nad Třemešnou. Samozřejmě ve vlaku nemohl chybět Mikuláš s doprovodem a další záložní Mikulášská družina sledovala vlak. Ve stanici Osoblaha byly pro děti připraveny soutěže a občerstvení bylo v prostorách stanice a v pivním voze. Odjezd parního vlaku Os20650 v 15:10 z Osoblahy osvětlovaly paprsky slunce těsně nad obzorem. Když Mikulášský vlak přijížděl do Slezských Rudoltic, slunce se s námi rozloučilo posledními odlesky. Přišel rychlý soumrak a parní vlak bylo možné v potemnělé krajině sledovat jen podle rozsvícených oken a létajících jisker. Prosluněný den jsem využil také pořízení záběrů pravidelných vlaků s lokomotivou 705 913-2. Samozřejmě ústředním námětem dne byl Mikulášský parní vlak. Po západu slunce jsem ještě pořídil pár záběrů, ze kterých jsem vybral pro ilustraci jen ty použitelnější. Většina zastávek není nijak valně osvětlena a vedení trati mimo obce nedává moc šanci na pořízení nočního záběru. Malý reportík tak budiž zároveň pozvánkou na poslední letošní jízdy Vánočního parního vlaku 27. prosince. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|