Zvláštní vlaky „Králický Sněžník” 2. července až 17. září 2016
V loňském roce byl za podpory hejtmana Pardubické kraje spuštěn pilotní projekt nostalgických výletních vlaků s názvem
„Králický Sněžník“. Tyto nostalgické vlaky byly trasovány z Letohradu do Hanušovic a v sezóně od června do
září byly střídavě nasazovány soupravy s parní lokomotivou a motorové vlaky. První ročník dopadl nad očekávání dobře a bylo rozhodnuto o jeho pokračování
v roce 2016.
Letošní ročník nostalgických vlaků s sebou přinesl některé změny, vyžádané jednak nabytými zkušenostmi z minulého ročníku a dále potom
provozními omezeními. Loňský ročník nostalgických vlaků „Králický Sněžník“ byl do jisté míry testovací. Brzy se ukázalo, že zájem
o parní vlak je enormní a třívozová souprava nemůže stačit. Už během léta byla souprava parního vlaku posílena o jeden vůz. Zároveň se ukázala jako nešťastná absence bufetového nebo jídelního vozu.
Ti, co jeli až do Hanušovic, měli při obratu soupravy jen 40 minut času na vyběhnutí do města za účelem občerstvení. Stejně tak brzký návrat vlaku z Hanušovic s odjezdem už ve 12:20 nedával moc prostoru
na návštěvu některého z muzeí propagovaných v letáčku. A nakonec kvůli plánované dlouhodobé výluce v Hanušovicích bylo nutné upravit trasování vlaků.
Pro letošní ročník výletních vlaků „Králický Sněžník“ bylo zvolena jiné trasování vlaků i jiná časová poloha. Vlaky byly vypravovány z České Třebové s odjezdem už v 8:26
po trase do Ústí nad Orlicí, odkud po úvrati pokračovaly do Letohradu a po nezbytném pobytu na zbrojení (27 minut) pokračovaly do Červeného Potoka s příjezdem v 10:59.
Trasa vlaku tak byla radikálně zkrácena a odpadl půlhodinový pobyt v Dolní Lipce. Nazpět se vlak vydal v 14:32, čili přibližně o dvě hodiny později než v loňském roce, bez
pobytu v Dolní Lipce. Při zpáteční jízdě byly větší pobyty v Letohradu (opět zbrojení) a v Ústí nad Orlicí (navíc úvrať vlaku).
Součástí soupravy parního vlaku byl standardně bufetový vůz.
Pro letošní rok byla také zvažována varianta úplného vypuštění motorových vlaků a ponechání parních vlaků
každou druhou sobotu. Konečný jízdní řád pro rok 2016 počítá s vypravením nostalgických výletních vlaků „Králický Sněžník“
v období od 2. července do 17. září převážně v parní trakci. Pouze ve čtyřech termínech boudou nasazeny
motorové vlaky. Letos se tak na trati vystřídaly:
- Parní lokomotiva 534.0432 „Kremák“ byla mimořádně nasazena na úvodní jízdu 2. července, ovšem kvůli mimořádné události
při zpáteční jízdě ve stanici Ústí nad Orlicí tak nedojela s vlakem zpět až do České Třebové .
- Parní lokomotiva 464.008 „Bulík“ („Ušatá“) byla k vidění hned následující víkend 9. července a dále 20. srpna při vojenské akci „Cihelna“.
Parní lokomotiva dojela z Hradce Králové a tentokrát vezla historickou soupravu vozů typu „Rybák“ z České Třebové.
- Parní lokomotiva 423.009 „Velký Bejček“ z České Třebové zajišťovala jízdy parních vlaků v ostatních termínech s letos posílenou soupravou
pěti historických osobních vozů typu „Rybák“ a bufetového vozu uprostřed soupravy.
- Motorový vůz M286.001 „Lorinka“ (nesprávně „Krokodýl“) s přívěsným vozem Bmx v prototypovém nátěru odvezl letos jen čtyři nostalgické vlaky
Letošní nostalgické výletních vlaky „Králický Sněžník“ odjížděly jako Os20017 v 8:26 z České Třebové.
Pokud byly vedeny parní lokomotivou, jely ve směru do Ústí nad Orlicí „po uhlí“. Ze stanice Ústí nad Orlicí do Červeného Potoka
jely „po komínu“ a v podstatě v celé trase ve stoupání. Zpáteční vlak s odjezdem v 14:32 jako Os20016 pochopitelně v obráceném řazení.
Bohatá nabídka naučných stezek a muzeí byla letos rozšířena o novou atrakci. V Dolní Moravě byla nově otevřena Stezka v oblacích a z
Červeného Potoka byla zajištěna autobusová kyvadlová doprava.
Letošní reportáž není z fotografického pohledu tak bohatá. Právě kvůli zkrácení trasy jsme tak přišli o ty nejzajímavější
záběry z okolí tunelů u Podlesí a většina tratí, po kterých zvláštní vlaky jezdily, je elektrifikovaných. Bez elektrifikace
je tak pouze krátký úsek Lichkov - Dolní Lipka - Prostřední Lipka - Červený Potok, což obnáší tak dva až tři
použitelné záběry. Přesto jsem se věnoval dokumentaci po celé trase a kromě parní lokomotivy
534.0432 „Kremák“ byla ostatní nasazená hnací vozidla zdokumentována, byť o letošních
prázdninách, zvláště v červenci, panovalo spíše pošmourné počasí.
V tomto krátkém reportíku se tak objevují nostalgické vlaky:
- 9. července - v druhém termínu vyráží na trať parní lokomotiva 464.008 „Bulík“ se soupravou pěti vozů typu „Rybák“ a bufetového vozu.
- 23. července - na trať se poprvé vydává parní lokomotiva 423.009 „Velký Bejček“ se čtyřmi vozy a typu „Rybák“ a bufetového vozu „komínem“ směr Hanušovice. I tento den nás
pozlobilo velmi proměnlivé počasí.
- 8. srpna - opět poněkud proměnlivé počasí a parní lokomotiva 423.009 „Velký Bejček“ se stejnou soupravou.
- 13. srpna - motorový vůz M286.001 „Lorinka“ s přívěsným vozem Bmx byl zdokumentován spíše jen pro doplnění reportáže na neelektrifikovaném
úseku trati. Celý den bylo deštivo a nepříjemně chladno.
- 3. září - jen jeden krátký záběr z jízdy parní lokomotivy 423.009 „Velký Bejček“ se stejnou soupravou v posledním úseku před
cílem cesty v České Třebové.
Letošní ročník nostalgických výletních vlaků „Králický Sněžník“ byl pojat jinak a určitě se vydařil, o čemž svědčily plné soupravy parních vlaků. Posunutí
odjezdu odpoledního návratového vlaku Os20016 až na 14:32 dalo dostatek času navštívit i některou z odlehlejších zajímavostí. Ostatně nebylo nutné se spoléhat pouze na
návrat nostalgickým vlakem a bylo možné využít i pravidelné vlaky ČD.
1 |
9.7. - Os 20017 v úseku Česká Třebová (8:26) - Dlouhá Třebová |
avi 17,3 MB |
wmv 16,4 MB |
2 |
9.7. - Os 20017 v úseku Dolní Libchavy (8:59) - Černovír |
avi 4,0 MB |
wmv 3,8 MB |
3 |
9.7. - Os 20017 v úseku Letohrad (9:47) - Verměřovice |
avi 3,5 MB |
wmv 3,3 MB |
4 |
9.7. - Os 20017 v úseku Lichkov (10:27) - Dolní Lipka (10:36) |
avi 4,2 MB |
wmv 4,0 MB |
5 |
9.7. - Os 20017 v úseku Dolní Lipka (10:48) - Prostřední Lipka (10:54) |
avi 4,6 MB |
wmv 4,4 MB |
6 |
9.7. - Os 20017 v úseku Prostřední Lipka (10:55) - Červený Potok (10:59) |
avi 2,9 MB |
wmv 3,1 MB |
7 |
9.7. - Os 20016 v úseku Červený Potok (14:32) - Prostřední Lipka (14:36) |
avi 6,1 MB |
wmv 5,9 MB |
8 |
9.7. - Os 20016 v úseku Lichkov (15:14) - Mladkov (15:19) |
avi 3,8 MB |
wmv 3,7 MB |
9 |
9.7. - Os 20016 projíždí zastávkou Verměřovice |
avi 5,9 MB |
wmv 5,8 MB |
10 |
9.7. - Os 20016 v úseku Černovír - Dolní Libchavy (16:36) |
avi 3,6 MB |
wmv 3,5 MB |
11 |
9.7. - Os 20016 v úseku Dlouhá Třebová - Česká Třebová (17:34) |
avi 5,2 MB |
wmv 5,0 MB |
12 |
23.7. - Os 20017 v úseku Lichkov (10:27) - Dolní Lipka (10:36) |
avi 4,4 MB |
wmv 4,2 MB |
13 |
23.7. - Os 20017 v úseku Dolní Lipka (10:48) - Prostřední Lipka (10:54) |
avi 5,8 MB |
wmv 5,3 MB |
14 |
23.7. - Os 20017 v úseku Prostřední Lipka (10:55) - Červený Potok (10:59) |
avi 7,2 MB |
wmv 6,8 MB |
15 |
23.7. - Lokomotiva 423.009 posunuje ve stanici Červený Potok |
avi 12,6 MB |
wmv 11,8 MB |
16 |
23.7. - Os 20016 v úseku Červený Potok (14:32) - Prostřední Lipka (14:36) |
avi 7,6 MB |
wmv 6,7 MB |
17 |
23.7. - Os 20016 odjíždí v 14:46 ze stanice Dolní Lipka |
avi 4,4 MB |
wmv 4,1 MB |
18 |
23.7. - Os 20016 v úseku Lichkov (15:14) - Mladkov (15:19) |
avi 3,7 MB |
wmv 3,4 MB |
19 |
23.7. - Os 20016 projíždí zastávkou Verměřovice |
avi 7,4 MB |
wmv 7,0 MB |
20 |
23.7. - Os 20016 v úseku Letohrad (16:18) - Dolní Dobrouč (16:23) |
avi 5,2 MB |
wmv 4,8 MB |
21 |
23.7. - Os 20016 v úseku Černovír - Dolní Libchavy (16:36) |
avi 3,3 MB |
wmv 3,2 MB |
22 |
23.7. - Os 20016 v úseku Dlouhá Třebová - Česká Třebová (17:34) |
avi 4,7 MB |
wmv 4,5 MB |
23 |
6.8. - Os 20017 v úseku Česká Třebová (8:26) - Dlouhá Třebová |
avi 3,8 MB |
wmv 3,6 MB |
24 |
6.8. - Os 20017 odjíždí v 9:14 ze zastávky Dolní Dobrouč |
avi 5,9 MB |
wmv 5,6 MB |
25 |
6.8. - Os 20017 v úseku Verměřovice - Jablonné nad Orlicí (10:01) |
avi 8,7 MB |
wmv 8,2 MB |
26 |
6.8. - Os 20017 projíždí zastávkou Jamné nad Orlicí |
avi 3,1 MB |
wmv 3,0 MB |
27 |
6.8. - Os 20017 v úseku Lichkov (10:27) - Dolní Lipka (10:36) |
avi 5,8 MB |
wmv 5,3 MB |
28 |
6.8. - Os 20017 v úseku Dolní Lipka (10:48) - Prostřední Lipka (10:54) |
avi 5,3 MB |
wmv 5,0 MB |
29 |
6.8. - Os 20017 v úseku Prostřední Lipka (10:55) - Červený Potok (10:59) |
avi 2,2 MB |
wmv 2,2 MB |
30 |
6.8. - Parní lokomotiva 423.009 posunuje ve stanici Červený Potok |
avi 11,6 MB |
wmv 10,8 MB |
31 |
6.8. - Os 20016 v úseku Červený Potok (14:32) - Prostřední Lipka (14:36) |
avi 4,6 MB |
wmv 4,2 MB |
32 |
6.8. - Os 20016 odjíždí v 14:46 ze stanice Dolní Lipka |
avi 8,6 MB |
wmv 8,0 MB |
33 |
6.8. - Os 20016 v úseku Lichkov (15:14) - Mladkov (15:19) |
avi 4,2 MB |
wmv 3,9 MB |
34 |
6.8. - Os 20016 projíždí zastávkou Verměřovice |
avi 4,0 MB |
wmv 4,1 MB |
35 |
6.8. - Os 20016 v úseku Dlouhá Třebová - Česká Třebová (17:34) |
avi 6,0 MB |
wmv 5,9 MB |
36 |
13.8. - Os 20017 v úseku Lichkov (10:27) - Dolní Lipka (10:36) |
avi 3,7 MB |
wmv 3,5 MB |
37 |
13.8. - Os 20017 v úseku Prostřední Lipka (10:55) - Červený Potok (10:59) |
avi 6,3 MB |
wmv 5,8 MB |
38 |
3.9. - Os 20016 v úseku Dlouhá Třebová - Česká Třebová (17:34) |
avi 5,5 MB |
wmv 5,2 MB |
|
|