Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
S Krausskou jarní Českou Kanadou 22.4.2017Máme tu opět jaro, roční období, které nás má po zimním odpočinku probudit. Vždyť do zahájení další sezóny výletních parních vlaků na tratích JHMD zbývají už jen dva týdny. Ostatně úzkorozchodné železnice mají své nezaměnitelné kouzlo i bez parních vlaků. Po desetiletí brousí koleje pro naše úzkorozchodky typická „Túčka“ většinou s jedním či dvěma úzkorozchodnými vozy Balm/ú. Trať, kterou jsme tentokrát navštívili, má v jízdním řádu přiděleno číslo 229 a vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Svým charakterem se jedná o trať turistickou. Vždyť zatímco po silnici z Jindřichova Hradce dosáhneme Nové Bystřice po ujetí 20 km, tak po klikatící se trati musíme ujet 33 km většinou loukami a lesy mimo civilizaci a s jízdní dobou nějakých 70 minut v případě pravidelných motorových vlaků. Turistickému charakteru trati odpovídá i jízdní řád, který je rozdělen na zimní, jarní/podzimní a letní verzi. Podle zimní verze jízdního řádu je dvěma páry pravidelných vlaků denně obsluhován pouze úsek z Jindřichova Hradce do dopravny Kunžak-Lomy. Dalších 15 km trati do Nové Bystřice je obsluhováno v zimním období v soboty a dny pracovního klidu. S nástupem jara potom provoz na tomto úseku trati ožívá i v pracovní dny a od května začínají jezdit parní výletní vlaky. Podle letního jízdního řádu, v období hlavních prázdnin, jsou zavedeny další čtyři páry pravidelných vlaků. Za zmínku ještě stojí upozornění, že jízdní doba v období letních prázdnin je prodloužena kvůli pobytům v dopravnách. Všechny vlaky, jezdící od jara do podzimu, jsou vybaveny vozy pro přepravu spoluzavazadel, především jízdních kol, a je počítáno s delšími pobyty v dopravnách a zastávkách z důvodu vykládky/nakládky kol a silnější frekvence. Ale vraťme se zpět do jara. Klub přátel kolejového autobusu (KPKA) pro nás tentokrát připravil jízdu zvláštního parního smíšeného fotovlaku z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Na programu dne byly dva páry zvláštních vlaků. Pár Os 284/287 v celé délce trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byl doplněn o odpolední pár vlaků Os 285/286 z Nové Bystřice do Hůrek a zpět. Podvečerní návrat parního vlaku Os 287 byl zpestřen zhruba dvouhodinovým pobytem v dopravně Kunžak-Lomy z důvodu aranžovaného nočního focení parního vlaku před budovou. Zvláštní parní vlak byl sestaven ze dvou osobních vozů, kombinovaného služebního a poštovního vozu a tří nákladních vozů. Takovýmto vlakům se říká smíšené vlaky, čili nákladní vlaky zajišťující zároveň přepravu osob. Dříve bývaly takové vlaky běžné na lokálkách s malou hustotou dopravy a jedním obratem lokomotivy bylo možné z lokálky stáhnout nákladní vozy a zároveň přepravit cestující. Na tratích JHMD se šlo se smíšenými vlaky naposledy setkat i v prvních zimních měsících roku 2017. Náš smíšený parní vlak vezl všechny vozy z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a zpět, ovšem během poledního pobytu v Nové Bystřici byly mezi sebou prohozeny osobní a nákladní vozy. Abychom si ještě lépe přiblížili tehdejší cestování vlakem, čekalo na nás příjemné překvapení. Dobový kompars nám v praktických ukázkách předvedl, jak to mohlo na tehdejších lokálkách vypadat. Několik připravených scén nás přeneslo do minulého století, pomineme-li shovívavě rušivé elementy ze současné doby v okolí trati nebo na budovách. Každopádně na nás dýchla ta pravá nostalgie včetně ukázky ve známé Cimrmanovské zastávce Kaproun, kde zrovna ne každý vlak stihl zastavit pro nástup/výstup cestujících. Na výborně připravené fotoakci bylo možné pořídit dostatek obrazového materiálu. Tato turistická trať oplývá nepřeberným počtem zajímavých a většinou známých míst, která nejsou viditelně dotčená civilizací. Jediné počasí příliš nespolupracovalo. Ostatně letošní jaro nepatří zrovna k těm vydařeným. Naopak pro mnohá připravená fotomísta, zejména v lesích, není ostré slunce zrovna žádoucí. Ovšem odpolední déšť přecházející později ve sněžení nás přinutil zredukovat část programu a přesunout se do suchých krytých prostor bývalého skladiště v Hůrkách. I přes nepřízeň počasí se podařilo z dobrých záběrů sestavit sestřih přibližující průběh celé akce. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|