Aktualizováno: 15. 12. 2024
|
|
Podzim na JHMD s parní lokomotivou U46.001 „Resita“ 14.10.2017Podzim nastoupil v plné síle. Zatím nám předvádí tu svou lepší podobu. Původně zelené listí na stromech se začíná předvádět v celé škále teplých barev, které zvláště vyniknou v podzimních slunečních paprscích. Dny se rychle krátí, přidají se chladná rána a pravé podzimní mlhy. Také sezóna výletních vlaků pomalu končí. Platí to i o úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, klikatící se malebnou krajinou České Kanady, nyní už turisty opuštěnou a připravující se k zimnímu spánku. Provoz pravidelných vlaků na této trati, která má v jízdním řádu přiděleno číslo 229, je řízen dvěma verzemi jízdního řádu. Pod dobu letních prázdnin panuje na trati čilý provoz pravidelných vlaků vedených legendárními „Túčky“, úzkorozchodnými vozy Balm/ú doplněných nákladním vozem pro přepravu kol. Do letního jízdního řádu se musí ještě vejít jeden pár výletních vlaků Os 280/283 vedených úzkorozchodnou parní lokomotivou. Úzkorozchodné vláčky se proplétají krajinou, aby několikrát denně zdolaly trať mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí o délce 33 km. Ano, zde „cesta je cíl“. Vždyť kratší silniční spojení mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí, což je nějakých 20 km, nám časově zabere zhruba půlhodinku. Mimo letní prázdniny je potom provoz pravidelných vlaků redukován na dva páry vlaků, jeden dopolední a jeden odpolední. Přitom úsek Kunžak-Lomy - Nová Bystřice je v zimním období obsluhován pouze v sobotu a ve dny pracovního volna. Mezi tyto dva páry pravidelných vlaků Os 270/271 a Os 274/275 se ještě v období květen - červen a září vejde sobotní parní vlak Os 280/281. Ale vraťme se k našemu zvláštnímu vlaku. Letos jsme již tuto trať navštívili na jaře před započetím sezóny. Klub přátel kolejového autobusu (KPKA) tehdy pro nás připravil jízdu smíšeného fotovlaku s „Krausskou“ U37.001. Tentokrát to byl opět smíšený fotovlak sestavený z původních rumunských vozů a parní lokomotivy U46.001 „Resita“. Možná aby na nás dýchla atmosféra připomínají rumunské úzkorozchodné lesní železnice na samém severu u městečka Viseu de Sus, poslední lesní železnice sloužící ke svážení dřeva z nepřístupných oblastí Karpat a také s provozem výletních vlaků. Náš smíšený fotovlak se musí vypořádat s menšími kopci, ovšem v podzimním období může padající listí a vlhkost nadělat dost neplechu při zdolávání stoupání v lesních úsecích. Pozornému oku také neunikne, že pro tento den se znamá Cimrmanova zastávka Kaproun změnila na rumunskou „Capruni“ schovanou kdesi v hlubokých karpatských lesích. Tato drobnost jen dokládá, že Jára Cimrman byl bezesporu známým světoběžníkem. Podzimní dny jsou daleko kratší, proto byla naplánována jedna jízda tohoto smíšeného fotovlaku tak, aby šlo při jízdě ve směru z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice maximálně využít slunečního svitu, pokud tedy nějaký bude. Větší pobyty v dopravnách byly plánovány pouze dvě. Ve Střížovicách to bylo z důvodu křižování s pravidelným dopoledním Os 271, který se vracel do Jindřichova Hradce, a v dopravně Kunžak-Lomy z důvodu zbrojení parní lokomotivy a také našeho obědu. Dozbrojit bylo nutné také v Nové Bystřici před zpáteční podvečerní jízdou, která byla ještě zpestřena pobytem v Senotíně a pózováním parní lokomotivy „Resita“ s překvapením. Hned sobotní ráno nás přivítalo pravým podzimním sychravým počasím. Po prvních kilometrech v lesním úseku před Blažejovem se projevily nepříznivé adhezní podmínky. Z tohoto důvodu proběhl v Blažejově neplánovaný posun a jeden nákladní vůz musel být odstaven. Předpověď počasí však slibovala ústup oblačnosti ještě během dopoledne. Záběry parního vlaku s podzimní náladou mají také své kouzlo, ovšem stejně jsme všichni ocenili sluneční paprsky, které se nesměle začaly prodírat přes oblačnost během pobytu ve Střížovicích. V následujícím programu fotovlaku jsme se snažili maximálně využít toto příjemně zabarvené podzimní slunce. Času nebylo nazbyt a odpoledne se stíny prodlužují dost rychle, což by nás potrápilo zvláště v oblasti České Kanady. Program fotoakce byl připraven dobře a bylo tak možné pořídit dostatek obrazového materiálu. Reportážní sestřih toho dne byl zakončen podvečerním pózováním parní lokomotivy U46.001 „Resita“ na rozloučení s letošní fotografickou sezónou. Letos na tratích JHMD čekají parní lokomotivu ještě čtyři tematicky zaměřené jízdy. Jako bonus byly na konec celého sestřihu připojeny záběry z nedělních jízd pravidelných vlaků Os 270/271. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|