Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášská jízda Choceň - Litomyšl 9. 12. 2017Pomalu se nám přiblížil konec roku a ačkoliv je letošní sezóna výletních vlaků již minulostí, očekáváme na přelomu listopadu a prosince nabídku Mikulášských vlaků ve všech regionech. Samozřejmě nejvíce přitahují Mikulášské vlaky vedené parními lokomotivami, které tak mají po dva předvánoční víkendy velmi pilno. Také parní lokomotiva 423.009 „Líza“ z České Třebové zajišťuje každoročně vozbu Mikulášských parních vlaků v nedalekém okolí. První prosincový víkend byla nasazena v sobotu na tradičním Mikulášském vlaku z Letohradu do Dolní Lipky a v neděli na dalším okružním Mikulášském vlaku z České Třebové do Skalice nad Svitavou a přes Chornice zpět. Další prosincový víkend měla parní lokomotiva 423.009 „Líza“ odvozit tradičně tyto Mikulášské vlaky z Chocně do Litomyšle. Bohužel hned v úvodu musíme konstatovat, že ani letos sněhová nadílka z uplynulých dní v nižších polohách nevydržela. Sice před dvěma týdne solidně nasněžilo a nějaký ten sníh na první prosincový víkend vydržel a první várka Mikulášských jízd konaných ten víkend měla trochu zimní náladu, ovšem do dalšího prosincového víkendu se teploty držely mírně nad nulou. Jízdní řád Mikulášských jízd z Chocně do Litomyšle zůstal stejný jako v minulém roce. Už vloni hrozilo zredukování rozsahu jízd jen na jeden pár zvláštních Mikulášských vlaků, naštěstí k tomu nedošlo a navíc byla rozumně upravena časová poloha odpoledního páru vlaků tak, aby byl odpoledne zkrácen pobyt v Litomyšli a Mikulášský parní vlak se vrátil do Chocně ještě za světla. Sobotní časné ráno dávalo naději, že by mohl vydržet nějaký ten sněhový poprašek nebo aspoň trocha té ranní námrazy. Tak optimisticky se nám ráno jevil přejezd Hřebečského masívu, kde vládla vysloveně ladovská zima a cesta byl nepříjemně namrzlá. Čím více jsme se blížili k Litomyšli do nižší nadmořské výšky, tím více se vidina bílého Mikuláše rozplývala. Další neplánované překvapení nás čekalo v Chocni. Očekávali jsme, že se každou chvílí objeví na zhlaví přijíždějící soupravový vlak z České Třebové v čele s parní lokomotivou 423.009 „Lízou“, ovšem místo toho jsme vzadu zahlédli odstavenou elektrickou lokomotivu 140.085 „Bobinu“ s doprovodným vozem. Proč je tady? Najednou se vzadu za odstavenou soupravou nákladních vozů ozvalo zapískání nám dobře známé - že by olomoucká parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“? Ano, bylo tomu tak. Ta byla operativně povolána na záskok místo porouchané původně plánované lokomotivy z České Třebové. Přepravu parní lokomotivy z Olomouce zajistila zmíněná lokomotiva 140.085 „Bobina“ a cestou byla v České Třebové přibrána souprava vozů typu „Rybák“. Každopádně změna parní lokomotivy byla vítaná a pro nás na této trati neokoukaná. Celkem brzy ráno v 7:51 vyráží na trať první parní vlak Os 20070, který jsme dokumentovali na klasických oblíbených místech. Světelné podmínky bohužel nebyly nijak výtečné. Na zdolání trasy 24km z Chocně do Litomyšle s pobyty v zastávkách je v jízdním řádu plánována zhruba hodina. Původně plánovaná parní lokomotiva 423.009 „Líza“ s šestivozovou soupravou jezdila více ve výkonu s očekávanými kouřovými a zvukovými efekty. Naopak zaskakující parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“ má výkonu dostatek a předvedla nám vždy dynamický rozjezd, aby následně v úseku do další zastávky jela setrvačností a ještě byla schopná krátit jízdní dobu. V Litomyšli během hodinového pobytu proběhlo zbrojení parní lokomotivy z nedalekého hydrantu a my se rychle občerstvili v bufetovém voze. Nádražní hospůdka nebyla v provozu již vloni a tak se po příjezdu parního vlaku do Litomyšle okamžitě vytvořila kolem bufetového vozu fronta. Při zpáteční jízdě Os 20071 jsme měli trochu štěstí na pár minut slunečních paprsků. Také jízda odpoledního vlaku Os 20072 byla obdarována trochou slunce kolem Vysokého Mýta. Později se zvedl svěží vítr a oblačnost zhoustla. Odpolední hodinový pobyt v Litomyšli jsme využili pro návštěvu vánočních trhů ve městě a ochutnání místních produktů. Při zpáteční jízdě Os 20073 s odjezdem v 15:00 z Litomyšle už začalo světla rapidně ubývat a silný vítr srážel pocitovou teplotu pod bod mrazu. Poslední záběr na zastávce Slatina u Vysokého Mýta už byl na hranici použitelnosti. Výsledný sestřih z několika málo záběrů dokumentuje obě jízdy Mikulášského parního vlaku na trati 018, tentokrát s parní lokomotivou 464.202 „Rosničkou“. Mikulášská družina se pilně činila po celý den a nakonec se nenašlo žádné zlobivé dítě, které by čerti vzali s sebou. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|