Aktualizováno: 15. 12. 2024
|
|
S párou do Zubrnic 22.9.2017Jen kratičký šestikilometrový úsek z původní trati Velké Březno - Zubrnice - Lovečkovice - Verneřice se podařilo zachovat do současnosti. Muzejní provoz na trati Velké Březno - Zubrnice zajišťuje občanské sdružení Zubrnická museální železnice od roku 2010. Na turistické lince T3 „Zubrnický motoráček“ je v současnosti nasazován motoráček řady M131.1 „Hurvínek“ zajišťující vozbu čtyř párů vlaků v úseku Ústí na Labem-Střekov - Zubrnice. Ve vyhlášených termínech s tematicky zaměřenými akcemi bude kapacita vlaků posílena. Předposlední zářijový víkend bude provoz víkendového motoráčku nahrazen jízdami parních vlaků. Stavbu místní dráhy s náročnými sklonovými poměry umožnil „Zákon o místních drahách“ z roku 1890. V roce 1889 byla založena akciová společnost „Místní dráha Velké Březno - Verneřice - Úštěk“ financující stavbu trati a již v následujícím roce 18. srpna 1890 byl zahájen provoz na trati Velké Březno - Lovečkovice - Verneřice o délce 17 km. O měsíc později, 11. září 1890, byla uvedena do provozu odbočka Lovečkovice - Úštěk o délce 8 km. Převážně nákladní dopravu na trati zajišťovala společnost „Rakouské severozápadní dráhy“. Osobní doprava byla rekreačního charakteru. Lokální charakter trati s nevelkým významem nadával moc nadějí na přežití hospodářské krize ve 30. letech. Další útlum přišel po válce s vysídlením pohraničí, omezením průmyslové výroby a přesunem nákladní dopravy na silnice. Poslední osobní motorový vlak projel na trati 27. května 1978. Během následujících dvou let byla snesena trať v úseku Lovečkovice - Verneřice a v letech 1985 - 1988 v úseku Lovečkovice - Úštěk. Další likvidaci trati zabránilo budování skanzenu lidové architektury v Zubrnicích, kde se počítalo s muzejním provozem v úseku Velké Březno - Zubrnice. Několik zkušebních jízd z Velkého Března do Zubnic bylo uskutečněno v roce 1993. Dalším úspěchem v roce 1998 bylo zapsání trati Velké Březno - Zubrnice - Lovečkovic do seznamu kulturních památek ČR. Po mnoha letech prací byl v roce 2010 zahájen sezónní provoz „Zubrnického motoráčku“. Sezónní „Zubrnický motoráček“ o víkendu 23. a 24. září nahradily každý den tři páry parních vlaků vedených parní lokomotivou 423.0145 „Velký bejček“ s postrkovou lokomotivou T435.0111 „Hektor“. Sklon na trati dosahuje místy 40 ‰ a postrk dieselovou lokomotivou tak přijde velmi vhod. Navíc v sobotu zavítá do Velkého Března výletní vlak z Německa a souprava vlaku do Zubrnic bude ještě doplněna o jeden přímý vůz se zahraničními výletníky. Předchozí reportáž se věnovala dokumentaci jízd zvláštních parních vlaků během víkendu 23. a 24. září doplněna o jízdu zvláštního VIP vlaku ve čtvrtek 21. září. V reportáži však nebylo zmíněno, co se odehrávalo v Zubrnicích a okolí. Ani v pátek si parní lokomotiva 423.0145 „Velký bejček“ neoddychla. Čekal ji náročný celodenní program jízd neveřejného nákladního fotovlaku vypraveného pro železniční fanoušky. Pro parní lokomotivu 423.0145 „Velký bejček“ to byla zároveň jedna z posledních jízd, neboť na jaře 2018 ji končí způsobilost kotle a parní lokomotiva bude, doufejme že dočasně, z provozu odstavena. Poněvadž je trať do Zubrnic mimořádně sklonově náročná, při přejezdech mezi fotomísty vypomáhala lokomotiva T435.0111 „Hektor“. Organizátoři se při přípravě této náročné akce činili a za to jim patří dík. Zdárný průběh nezkazila ani vydatnější přeháňka a odpoledne se začalo mezi mraky prodírat slunce. Zajímavým bonusem bylo setkání s historickými auty, která dokreslovala připravené scény. Večerní focení ve stanici Zubrnice bylo zakončeno efektním průjezdem parního vlaku jako vzpomínkou na dobu, kdy vlaky mohly projíždět dále směrem na Lovečkovice. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|