Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Železnice Desná - cesta vlakem do hor 1.5.2015Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad DesnouRoky plynou a stávající provoz motorových vozů 810 a 814/914 na lokální trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou a do Sobotína se zdál být věčný. O stabilitě provozu svědčí i jízdní řád, který se každoročně opakuje jen s minimem změn týkajích se spíše časových poloh vlaků s ohledem na návaznost přípojů v Šumperku. O případné elektrifikaci trati se sice v médiích hovořilo dlouho, přesto v úspěšnost projektu věřil málokdo už proto, že na elektrifikaci čekají tratě s daleko vyšším provozem jak osobní, tak nákladní dopravy. V průběhu roku 2014 se v médiích objevovaly zprávy o odhadovaném objemu zakázky na elektrifikaci části trati Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou v rozsahu cca 400 mil. Kč. V listopadu 2014 Svazek obcí údolí Desné zakázku na elektrifikaci skutečně vypsal s tím, že realizace by měla proběhnout v roce 2015. A skutečně se v dubnu ve stanici Petrov nad Desnou začala hromadit technika Elektrizace železnic, stavební stroje a začal se navážet stavební materiál. Netrvalo dlouho a od 15. dubna do 4. května začala první nepřetržitá výluka v úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny. Elektrifikace začala. Letošnímu poslednímu projetí neelektrifikované trati přispěla náhoda. V průběhu dubnové nepřetržité výluky byl jeden motorový vůz 810 435-8 „Čeník” v podstatě „izolován” v horní části trati Velké Losiny - Kouty nad Desnou. Další dva motorové vozy 810 221-2 „Esmeralda” a 810 141-2 „Ježek” a motorová jednotka 814/914 „Desná” zajišťovaly dopravní obslužnost v úseku Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín. Doprava v úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny byla zajišťována autobusem. Celou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou jsem vlastně už nemohl projet. Jak jsem se zmínil, pomohla mi náhoda. Ve čtvrtek 30. dubna se po příjezdu Os 13777 do Šumperka v 18:14 vrátil motorový vůz 810 141-2 „Ježek” jako Lv zpět do Petrova nad Desnou. Měl být totiž převezen do Koutů nad Desnou a to byla moje příležitost k projetí úseku Petrov nad Desnou - Velké Losiny ve výluce. S tímto motorovým vozem jsem tedy 30. dubna projel z Petrova nad Desnou do Koutů nad Desnou s jediným nezbytným zastavením ve Velkých Losinách. Počasí pro jízdu nebylo ideální, ale byla to jedna z posledních příležitostí k projetí neelektrifikované trati. V úseku z Petrova nad Desnou do Velkých Losin už byly kolem trati patrné stavební práce, výkopy pro kabeláž a patky pro sloupy trakčního vedení. Na dalším úseku z Velkých Losin do Loučné nad Desnou vypadala trať zatím netknutá. V posledním úseku do Koutů nad Desnou bylo okolí tratě značně vyčištěno. Tento úsek trati je náročnější, oblouky jsou ostřejší a trať je vedena úzkým údolím podél řeky Desná. Zbývalo mi ještě projet úsek Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín. Toto jsem realizoval hned následující sváteční den 1. května, byť počasí nebylo o moc lepší. V Šumperku stál odstavený motorový vůz 810 221-2 „Esmaralda” a provoz zajišťovala motorová jednotka 814/914 „Desná”. Některé z vlaků byly vedeny jako přímé ze Šumperka do Sobotína. Záznam jsem tak pořídil při jízdě dopoledního Os 23856 Šumperk (9:45) - Sobotín (10:01). Stávající výluka sice skončí v pondělí 4. května, ovšem okamžitě začíná nová nepřetržitá výluka v celém úseku Šumperk - Petrov nad Desnou - Sobotín a Petrov nad Desnou - Velké Losiny. Všechny motorové vozy potom budou soustředěny v Koutech nad Desnou boudou zajišťovat vozbu jen v úseku Velké Losiny - Kouty nad Desnou. Ale o tom bude zase další reportáž. Další informační zdroje:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|