Každá lokomotiva, která má být digitálně ovládaná, musí být osazena
digitálním dekodérem. Výrobci nám situaci ulehčují a instalují v lokomotivách potřebné
rozhraní, v modelové velikosti TT většinou konektory dle
NEM 651 nebo
NEM 652 a u novějších modelů
NEM 658 (zpravidla PluX12) nebo
NEM 662 (Next18).
Pouze u menších lokomotiv, kde není dostatek prostoru pro konektor rozhraní dle NEM 65x,
bude nutné osadit lokomotivní dekodér s drátovými přívody.
Stejně tak lokomotivy malosériových tuzemských výrobců nejsou připraveny pro digitalizaci
a tento konektor rozhraní dle NEM 65x postrádají.
V následujících návodech a postupech bude popisována digitalizaci jednotlivých typů
lokomotiv v modelové velikosti TT tak, jak jsem je prakticky prováděl. S uvážením je
nutné přistupovat k případné digitalizaci starších typů lokomotiv, např. z produkce
BTTB. Tyto modely byly osazovány nekvalitními 3-pólovými motory, s poměrně tuhými
převody a bez setrvačníku. Samotný motor je zdrojem mnoha rušení a zkratů a může
způsobit až přetížení nebo poškození lokomotivního dekodéru. Z tohoto důvodu jsem osobně starší
lokomotivní park zcela vyřadil z provozu a neuvažuji o jeho modernizaci jako např. osazení novým
kvalitnějším motorem, setrvačníky nebo novými dvojkolími.
Parní lokomotivy
Dieselové lokomotivy
Motorové vozy
Elektrické lokomotivy