Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Naše první zapojení DCCMáme připraveno kolejiště nebo jednoduchý ovál, na kterém budeme chtít realizovat digitální provoz. Jak jsme zmínili v úvodu, kolejiště nemusí být rozděleno na úseky. Jaké digitální komponenty budeme tedy potřebovat k základnímu zapojení DCC podle uvedeného schématu? 1. Napájecí transformátorNapájení centrální jednotky nám zajistí transformátor Uhlenbrock 70VA se střídavým napájecím napětím 16V, katalogové číslo 20070. Výkonově splňuje požadavky centrální jednotky. Z výstupních rychloupínacích svorek (na obrázku viditelné vpravo - hnědá a žlutá svorka) vedeme dostatečně dimenzované kabely do konektoru řídící jednotky (minimální průřez kabelu 0,25 mm 2). 2. Centrální řídící jednotkaCentrální jednotka Uhlenbrock Intellibox Basic, katalogové číslo 65060, je integrované řešení, které pokryje všechny naše potřeby i do budoucna. Dvěma otočnými regulátory umožňuje přímé ovládání dvou lokomotiv, samozřejmostí je programování lokomotivních dekodérů. Klávesnice uprostřed potom umožňuje rychlý přístup k ovládání např. výhybek nebo spínacích dekodérů. S těmito funkcemi se seznámíme později. Z přípojných konektorů na zadním panelu centrální jednotky v tomto okamžiku využijeme šestiponový plochý konektor, který je na zadním panelu vpravo dole. V originálním balení centrální jednotky je přiložen protikus - šestipólový konektor, do kterého se přišroubí přívodní vodiče. Přívody z napájecího transformátoru přijdou na piny 5 a 6. Na výstupní piny 3 a 4 přišroubíme vodiče, které povedeme ke koleji. Piny 1 a 2 pro připojení programovací koleje nyní nebudeme využívat. Použité barevné označení vodičů je následující: vodiče, které vedou ke koleji budou červený (pin 3 - rot) a hnedý (pin 4 - braun). Vodiče k napájecímu transformátoru budou černý (pin 5 - braun) a žlutý (pin 6 - gelb). Upozorňujeme na mírnou nesrovnalost. V původních schématech byla použita pro tyto vodiče barevná kombinace hnědá (braun) - žlutá (gelb). Aby nedošlo k záměně těchto přívodních napájecích vodičů s výstupními, které napájí kolejiště, je v novějších schématech použita barevná kombinace černá - žlutá. 3. Lokomotivní dekodérNejvětší úprava nás čeká u lokomotivy. Každá lokomotiva, která má být digitálně řízena, musí obsahovat digitální dekodér, který zajišťuje komunikaci s centrální jednotkou, dekóduje a vykonává příkazy, kterými je provoz lokomotivy řízen. Podle katalogu zkontrolujeme, že lokomotivy, kterou chceme rychle digitalizovat, je označena tímto piktogramem. Toto označení znamená, že lokomotiva je vybavena 6-pinovým konektorem pro připojení lokodekodérů podle normy NEM 651. První digitalizace bude na elektrické lokomotivě BR 185, výrobce Kühn a katalogového čísla 32200. Instalovat budeme lokomotivní dekodér Uhlenbrock Comfort Mini, provedení s konektorem podle NEM 651, katalogové číslo 73410.
Z lokomotivy BR185 opatrně sejmeme skříň. Na centrální desce plošných spojů je viditelný
6-pinový konektor pro připojení lokomotivního dekodéru podle normy
NEM 651.
Pro analogový provoz je v tomto konektoru osazena propojovací destička.
Opatrně pinzetou vytáhneme propojovací destičku. Pečlivě ji uschováme pro případ, že bychom chtěli v budoucnu lokomotivu uvést do původního stavu pro analogový provoz. Na plošném spoji je u konektoru označení pinů 1 a 6. Toto budeme potřebovat kvůli orientaci vlastního lokomotivního dekodéru. Při osazování vlastního lokomotivního dekodéru dbáme na správnou orientaci pinů. Raději dvakrát zkontrolujeme podle dokumentace správnou orientaci pinů. Také dáváme pozor na případné poškození statickou elektřinou, protože se jedná o citlivé zařízení. Raději ještě jednou překontrolujeme osazený lokomotivní dekodér a opatrně lokomotivu složíme zpět. Teď jsme připraveni na první digitální jízdy. |
|||||||||||||||
|