Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Zvláštní parní vlak společnosti Connex Morava a.s. na kolejích Železnice Desná 15.5.2007Na úterní den si společnost Connex Morava a.s. objednala mimořádný parní vlak, který byl z Olomouce do Koutů nad Desnou vedený jako neveřejný Os 72236. Do Šumperka dorazil parní vlak přibližně v 10.55 a místo plánovaných 4 vozů typu "Rybák" jich měl nakonec šest. Dále do Koutů nad Desnou již po kolejích Železnice Desná měl parní vlak pokračovat bez dalšího zdržování, nepředpokládalo se ani otáčení na točně. Po příjezdu vlaku přesto nastalo mírné zdržení z důvodu dobírání vody a tak místo plánovaného odjezdu v 11.09 musel vlak díky tomuto zdržení ještě počkat na příjezd pravidelného Os 13765 z Petrova nad Desnou v 11.29 a teprve potom mohl vyrazit na trať. Cestou měl parní vlak plánované jen provozní zastavení v Petrově nad Desnou a Velkých Losinách. Bylo proto obtížné jej cestou odchytit. Počkali jsme si na něj na rovince před Petrovem nad Desnou. I přes neustálé stoupání trati měla lokomotiva pěkně našlápnuto a do Petrova dojížděl vlak výběhem. Díky zdržení u trati se nám podařilo vlak zachytit až při stoupání z Velkých Losin směrem k Loučné nad Desnou. Vlak zde projíždí Velké Losiny zastávku a trať se velkým pravotočivým obloukem přibližuje k silnici. Jedinečné místo na trati, kdy si lze souběžnou jízdou s vlakem vychutnat symfonii parního stroje. Po průjezdu zastávky Loučná nad Desnou-Filipová se dále trať klikatí v Loučné nad Desnou a přejíždí tři přejezdy s místní silnicí. My jsme však pokračovali po hlavní cestě a na vlak jsem si počkali u vjezdu do stanice Kouty na Desnou. Tady končila první, neveřejná část jízdy tohoto mimořádného parního vlaku. Protože je tato stanička celkem krátká, musela být celá souprava popotažena dále na konec, aby uvolnila dopravní kolej, na kterou v 12.16 přijel pravidelný Os 13764 ze Šumperka. Ten se po krátké pauze v 12.40 vracel zpět do Šumperka jako Os 13767. Následným posunem soupravy byly uvolněny obě zhlaví a parní lokomotiva mohla objet soupravu vlaku. Celá souprava byla potom posunuta dále dozadu a dopravní kolej uvolněna pro běžné Os, neboť zpáteční cesta parního vlaku byla plánována až na 14.30. Mezitím přišla intenzivní přeháňka, tak jsem se všichni, kteří kolem vlaku ještě pobíhali, sešli v místním nádražním bufetu. Po nedávné rekonstrukci staniční budovy jsou její prostory na patřičné úrovni. Kdo se v tuto dobu díval na veřejnou webovou kameru, která zachycuje kolejiště v Koutech nad Desnou, tomu nemohl uniknout netradiční ruch a zaplněné staniční koleje. Počasí se umoudřilo a kromě fotografování pózující parní lokomotivy probíhalo mezitím její zbrojení vodou. Náročné stoupání do Koutů nad Desnou znamenalo větší spotřebu vody a bylo proto nutné doplnit její zásobu z cisterny hned dvakrát. Na zpáteční cestě se v Šumperku z časových důvodů nepočítalo s dalším zbrojením a se svou energií, uhlím a vodou, musela parní lokomotiva vystačit až do Olomouce. Z Koutů nad Desnou parní vlak odjížděl jako veřejný Os 72237 v 14.30. Podle vyvěšeného jízdního řádu neměl zastavovat na některých menších zastávkách, ale patrně stavěl na všech. Díky tomu jsme měli více příležitostí zastihnout vlak na trati. Vlastní příjezd do Šumperka v 15.17 byl doprovázen nanápadným deštíkem, který se však během několika následujících minut změnil ve vytrvalý déšť. Tím bylo definitivně rozhodnuto o ukončení naší cesty. Do Olomouce přes Uničov a Šternberk odjel parní vlak místo původně plánovaného času 15.30 tak kolem 15.45, opět jako veřejný vlak, ale stavějící jen ve vybraných stanicích. Tímto děkuji přírodě, že nám posečkala s deštěm až do odpoledne, mému otci za spolupráci cestou a zaměstnavateli, že mě na tuto mimořádnou akci uvolnil. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|