Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášská jízda Choceň - Litomyšl 4. 12. 2016Ačkoliv podzimními jízdami zvláštních vlaků byla zakončena letošní sezóna, několik zvláštních vlaků se přece jen na tratích ještě objeví v rámci Mikulášských jízd. Ty se většinou konají o víkendech na přelomu listopadu a prosince v různých regionech a převážně s parními lokomotivami. Ostatně parní vlak s Mikulášskou družinou navozuje tu správnou sváteční předvánoční náladu. Parní lokomotiva 423.009 „Líza“ z České Třebové zajišťuje každoročně vozbu dvou Mikulášských parních vlaků v nedalekém okolí. V sobotu to byl již již 28. ročník legendárních Mikulášských jízd z Letohradu do Dolní Lipky se soupravou současných vozů a v neděli Mikulášské jízdy z Chocně do Litomyšle se soupravou šesti dobových vozů typu „Rybák“ doplněných jedním bufetovým vozem. Ani letos jsme se zatím sněhové nadílky nedočkali, ovšem počasí nebylo až tak podzimní a příroda blátivá. Dopolední obrat byl ve znamení námrazy, jenž navodila aspoň trochu fotograficky zajímavou atmosféru. Naopak odpolední obrat doprovázely sluneční paprsky a zase bylo hned veseleji. Ve srovnání s předchozími ročníky Mikulášských jízd došlo ke změně časové polohy odpoledního vlaku. Ostatně předloni bylo v rámci úspor plánováno, že by se mohly Mikulášské jízdy z Chocně do Litomyšle redukovat jen na jeden pár vlaků. Naštěstí k tomuto opatření nedošlo, ovšem stále časová poloha odpoledního obratu parního vlaku nebyla nejšťastnější. V Litomyšli byl dost velký pobyt parního vlaku, např. v loni dvě hodiny, a na zpáteční jízdu se parní vlak vydával až po 16. hodině, čili v podstatě už za tmy. Letos došlo k posunu odjezdu odpoledního parního vlaku Os 20072 z Chocně už na 12:51, čili ve srovnání s minulým rokem zhruba u půlhodinu dříve. Pobyt v Litomyšli by zkrácen na polovinu a v 15:00 hodin se parní vlak Os 20074 vydává na zpáteční jízdu s příjezdem do Chocně ještě za světla v 16:10. Parní vlak byl vypraven z České Třebové do Chocně jako soupravový vlak v sobotu časně ráno, v podstatě ještě za tmy. V Chocni proběhlo zbrojení parní lokomotivy z hasičské cisterny a v 7:50 vyráží Os 20070 na trať. Dopolední jízda parního vlaku ojíněnou přírodou má zajímavou sváteční atmosféru. Parní lokomotiva 423.009 „Líza“ s šestivozovou soupravou za sebou zanechává dlouhý závoj z kouře a páry. Zdolání 24 kilometrové trati trvá parnímu vlaku zhruba hodinu a při každém zastavení je parní lokomotiva v obležení rodičů s dětmi. V Litomyšli proběhlo zbrojení parní lokomotivy z nedalekého hydrantu a za hodinu se parní vlak vydal jako Os 20071 na zpáteční jízdu. Teplota pomalu stoupá a jinovatka, která dodala ranním záběrům již zmíněné kouzlo, je pro tento den minulostí. S několika zastávkami pro pořízení záběrů jsme dojeli za Mikulášským parním vlakem do Chocně. Cílem naší cesty však nebylo choceňské nádraží, ale měli jsme namířeno navštívit střed města a občerstvit se. Už během polední pauzy se začala oblačnost trochu rozpouštět a sem tam nesměle pronikaly sluneční paprsky až na zem. Odpolední parní vlak, jedoucí jako Os 20072, odjížděl letos z Chocně dříve, už v 12:51. V úseku Choceň - Vysoké Mýto jsme odpoledne zvolili pro pořízení záběrů stejné místo za zastávkou Slatina u Vysokého Mýta. Ostatně v tomto úseku před Vysokým Mýtem není moc zajímavých míst. Při srovnání s prvním ranním záběrem z toho místa už chybělo přírodě to zimní kouzlo a bohužel sluníčko nám v tento okamžik ještě nebylo nakloněno. Těch vytoužených prosluněných záběrů jsme se dočkali až později. Dobrá nálada nás neopustila ani v Litomyšli. Snad až na drobnost. Nádražní hospůdka jež byla zrušena a tak se u bufetového vozu vytvořila po příjezdu vlaku téměř okamžitě fronta. Následovalo opět nezbytné zbrojení parní lokomotivy z místního hydrantu a v 15:00 se vydal parní vlak jako Os 20073 na zpáteční jízdu. Se západem slunce kvapem ubývalo dobrého světla pro pořízení záběrů a s Mikulášským parním vlakem jsme se rozloučili opět nedaleko zastávky Slatina u Vysokého Mýta. Výsledný sestřih z několika málo záběrů dokumentuje obě jízdy Mikulášského parního vlaku na trati 018. První dopolední obrat ve znamení zimní nálady a druhý odpolední naopak ve znamení slunečného podzimu. Podstatné je, že byli spokojeni všichni účastníci Mikulášských jízd, neboť Mikulášská družina se pilně činila po celý den a nakonec odešla bez plného pytle zlobivých dětí. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|