Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Plnou parou do Pohádkového lesa 26.5.2007Hlavním aktérem této víkendové akce byl parní vlak v čele s lokomotivou "Matěj" 433.002 z Valašského Meziříčí. Celá souprava se přemístila do Kroměříže v sobotu ráno jako pravidelný osobní vlak Os 3902 na trase Valašské Meziříčí - Kroměříž s odjezdem v 5:53. Navíc byl ve vlaku zařazen služební vůz pro přepravu kol, neboť ve stanici Zdounky bylo v odpoledním čase naplánováno závodění malých cyklistů s parní lokomotivou. Měl jsem příležitost dostat se do Valašského Meziříčí již kolem 5. hodiny ranní a za prvních slunečních paprsků pořídit pár záběrů. Parní lokomotiva se celou cestu vezla v závěsu, občas o sobě dala vědět houkáním. Během cesty se vlak nejvíce zaplnil v Bystřici pod Hostýnem, Holešově a Hulíně. Do Kroměříže jsme měli plánovaný příjezd v 7:18, oproti kterému jsme se len lehce opozdili. První ranní odjezd do Zborovic byl plánován na 8:00. Čas do odjezdu byl využit nejdříve na otočení parní lokomotivy na ruční točně, aby jela do Zborovic "komínem napřed". Dále probíhalo dozbrojení vody z hydrantu u skladiště. Jak jsem si všiml později, uhlí stačilo na celou cestu, ale v průběhu celého dne se dobírala voda při každé možné příležitosti. Na první cestu do Zborovic vyjel parní vlak s postrkem v 8:00 plně obsazen. Většina rodičů s dětmi vystoupila ve Zdounkách, kde se konala akce Pohádkový les. My ostatní jsme pokračovali až do Zborovic. Tam na konečné došlo k posunu parní lokomotivy do čela vlaku "uhlím napřed" a po krátké pauze jsme se vydali v 8:50 na zpáteční cestu. Ve Zdounkách jsem počkali na křižování s pravidelným osobním vlakem Os 13908/9 na trase Kroměříž - Zborovice přibližně v 9:16. Do Kroměříže jsme se vrátili v 9:37 a rozpálen byl nejen kotel parní lokomotivy, ale i my, neboť dopolední slunce již pořádně rozehřálo vzduch. Parní lokomotiva opět využila čas před druhou jízdou k doplnění vody, aby v 11:00 opět stanula v čele vlaku. Při této jízdě nebyl ve Zborovicích prováděn posun s lokomotivou. Celý vlak dojel do stanice Zdounky jak byl. Tam byla plánována přibližně dvouhodinová pauza v časovém rozmězí 12:20 až 14:15. V 13:20 se uskutečnilo závodění malých cyklistů s parní lokomotivou. Ti závodili po souběžné silnici a bylo poznat, že na závod měli připravena kola a fyzičku. Parní lokomotiva se snažila jak mohla, zkoušela se rozjíždět až ze zhlaví, aby nabrala rychlost, ale na malé závodníky nestačila. Pobyt ve stanici zpříjemnilo křižování s pravidelnými osobními vlaky Os 13913, který jel v 12:48 do Zborovic, a Os 13914, který se vracel zpět a ve Zdounkách se křižoval v 13:18. Veškerý zbylý čas doplňovala parní lokomotiva vody z místního napáječe nebo z hasičské cisterny. Vzhledem k parnému odpoledni jsem se radeji zdržoval ve stínu skladiště a také jsem doplňoval energii a tekutiny. V odpoledním čase po návratu do Kroměříže v 14:37 bylo u parní lokomotivy provedeno odpopelení nad jámou u točny a opět dobírání vody. Čekala ji s celým vlakem ještě zpáteční cesta do Valašského Meziříčí, tentokrát v čele vlaku a s postrkem na konci. Tuto trasu jsem jel pouze do Hulína k nejbližšímu zpátečnímu rychlíkovému přípoji. Oceňuji při této akci možnost opřít se o spolupráci kolegů. Mohl jsem se tak dostat do Valašského Meziříčí před pátou hodinou, kdy už souprava vlaku byla nachystána u 2. nástupiště, ale obě lokomotivy ještě posunovaly a s parvnmi ranními slunečními paprsky se už nějaký ten záběr dal pořídit. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|