Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Den železnice a 160. výročí železnice na Ostravsku 29.9.2007Za oslavami letošního Dne železnice jsem se vydal tentokrát východním směrem. Cílem cesty byla Ostrava a Bohumín, kde na 29.září 2007 byly ohlášeny zároveň oslavy 160. výročí železnice na Ostravsku. Sobotní ráno jsem se vyrazil na cestu směr Přerov, kde jsem přestupoval na rychlík 731 do Ostravy. Tou dobou už byl na cestě také mimořádný parní vlak s lokomotivou 464.202, který odjížděl z Přerova v 7:27. Cestou jsem ještě jednou procházel tištěný program oslav. Na jeden den byl dost bohatý a bylo mi jasné, že stihnu oběhnout pouze zlomek. Také bylo jasné, že návštěvnost bude určitě vysoká, neboť jedním z magnetů mělo být společné pózování tří parních lokomotiv 464.202, 423.041 a 313.432 v ostravském depu. Po příjezdu do Ostravy v 9:29 se mi předpoklady potvrdily. Dav na schodišti mě vedl rovnou na 1. nástupiště, kde se chystal k odjezdu mimořádný parní vlak na trase Ostrava hl.n. - Bohumín s odjezdem v 9:45 vedený lokomotivou 423.041. Po odjezdu vlaku jsem zašel omrknout přednádražní prostory. Na konci tramvajové smyčky visel aktualizovaný jízdní řád historických tramvají Dopravního podniku Ostrava a.s., podle kterého krátce po 10. hodině měly obě tramvaje přijet. A skutečně tramvaje po svém příjezdu na tramvajové smyčce zapózovaly fotografům a po několika minutách znovu vyjely do ulic. Dále jsem přes lávku přešel nad staničními kolejemi do ostravského depa. Hned za vstupní branou jsem zachytil parní lokomotivu 313.432 "Matyldu", která byla plně obložena dětmi a ještě s jedním vozem popojížděla areálem depa. Přes areál depa jsem pouze prošel a snažil jsem se po lávce prodrat zpět ke staniční budově. V 10.45 se vrátil zpět z Bohumína parní vlak v čele s lokomotivou 423.041. Teď byl ten správný čas na prohlídku depa. Mimořádný parní vlak z Přerova vedený lokomotivou 464.202 měl přijet až za hodinu. Obcházel jsem vystavené stroje v prostoru depa a až zvuk rázné dechovky linoucí se z nástupiště mi připomněl, že je čas k návratu. Na 2. nástupišti vystupovaly mažoretky a z dálky se již houkáním ozývala parní lokomotiva 464.202. Mimořádný parní vlak přijel z Přerova v 11:47 a parní lokomotiva padla do obležení přihlížejících. Spolu s několika dalšími jsem pomalu vykročil k odjezdovému zhlaví směrem k Bohumínu. Do Bohumína odjížděly oba parní vlaky za sebou. V 11:58 odjel od 1. nástupiště parní vlak vedený lokomotivou 423.041 a za chvíli v 12:00 s velkým houkáním začal stíhací jízdu druhý parní vlak v čele s lokomotivou 464.202. Bylo poledne a další čas jsem věnoval prohlídce modelů. Před sloupovou síní jezdila Sičova drobná železnice s funkčním parním vláčkem v měřítku 1:8 a ve vnitřních prostorách síně bylo možné shlédnout výstavu z historie a současnosti železnice na Ostravsku. Daleko větším lákadlem pro ty nejmenší byl provoz modulového kolejiště Spolku přátel modelové železnice "OstraMo" v modelové velikosti H0. Sestavený layout z modulů byl vcelku jednoduchý. Velký ovál, na kterém bylo možné prohánět různorodé soupravy vlaků, vzadu s odbočkou do skrytého odstavného nádraží. Ze sloupové síně jsem vyběhl směrem k nástupištím právě včas. Hned u 1. nástupiště byl připravený mimořádný vlak OKD, který měl na svoji trasu po vlečkách OKD vyrazit v 13:20. A za chvíli se vracel z Bohumína mimořádný vlak s oběma parními lokomotivami. Bylo jasné, že teď nastane ta správná chvíle. Parní lokomotivy posunovaly do depa. Zatímco probíhalo zbrojení parní lokomotivy 464.202 uhlím, obě menší 313.432 a 423.041 postupně najížděly na točnu a byly vystaveny před rotundou. Nakonec se k nim přidala i parní lokomotiva 464.202, točnu obsadili fotografové a spustila se palba závěrek fotoaparátů s cílem pořídit co nejlepší záběr. Bylo na čase přemístit se do Bohumína. Využil jsem spoje Os 2929 a v 14:25 jsem odjel z Ostravy do Bohumína. V tamním depu vládl tou dobou daleko větší klid. Prohlížel jsem vystavené lokomotivy a houkání mě přitáhlo zpět do stanice. Na koleji před 1. nástpištěm čekal mimořádný neveřejný vlak PKP-Cargo a PLK s lokomotivou Ty2 911. Ten přijel do Bohumína dopoledne v 10:40 a po dozbrojení a otočení parní lokomotivy se měl vracet v 15:45 zpět do Chalupek. Od Ostravy přijel i poslední mimořádný parní vlak Os 31193 v 15:15 vedený lokomotivou 423.043. Hezkým završením dne byl potom společný odjezd obou parních vlaků. Mimořádný neveřejný vlak PKP-Cargo a PLK odjížděl od 1. nástupiště zpět do Chalupek a mimořádný Os 31194 vedený 423.043 odjížděl od 2. nástupiště zpět do Ostravy. Teprve teď jsem si mohl dopřát rychlé občerstvení u stánku a nejbližším rychlíkem R 744 jsem v 16:16 vyrazil na zpáteční cestu z Bohumína. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|