Trať 292 Šumperk - Krnov je známa především svým horským úsekem přes Ramzovou. Zatímco od Branné
se trať šplhá přes Ostružnou ve stoupání 30 promile až na Ramzovou do nadmořské výšky 760m, na druhé straně
musí opět sklesat do údolí Lipové Lázní a Jeseníku. Zatímco silnice 369 z Ramzové klesá velkým padákem
do údolí Lipové Lázní, trať se klikatí mnoha oblouky kolem celého údolí Horní Lipové, aby překonala stejný
výškový rozdíl a přimkla se k silnici 369 u Lipové Lázní. Právě pro tento horský charakter je trať Branna - Lipová
Lázně též nazývána Slezským Semmeringem.
Horní Lipová se za tu dobu, co ji znám, hodně změnila. V současnosti slouží většina objektů
rekreaci. Stajně tak v dřívějších dobách se celým údolým rozléhaly zvuky dunících lokomotiv po celý den.
Volnější čas v noci byl využívám pro nákladní vlaky. Při zdolání stoupání na Ramzovou pomáhaly nákladním
vlakům parní lokomotivy jako nezavěšený postrk, které se potom vracely zpět do depa v Lipové Lázních.
Ve stanici Horní Lipová je v bývalém ústředním stavědle zřízena expozice Muzea Slezského
Semmeringu. V muzeu jsou především různé dobové dokumenty, sdělovací a zabezpečovací technika, fotografie
a další artefakty, které se váží k historii provozu trati Hanušovice - Jeseník.
Při tomto krátkém zastavení ve stanici Horní lipová jsme měli štěstí. Rychlík R909 PRADĚD měl zpoždění,
proto se zde musel mimořádně křižovat s Os3610. Neopomněli jsme se také podívat do muzea a projít po
okolí.