Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parním vlakem na Údolskou pouť do Kryštofova Údolí 27.7.2008Údolská pouť se koná pravidelně poslední červencový víkend. Letos to bylo v sobotu 26.7. a v neděli 27.7. a jedním z bodů programu byly kyvadlové jízdy parního vlaku na trase Liberec - Křižany. Letos zajišťovala dopravu po oba víkendové dny "Společnost železniční výtopna Jaroměř" a v čele vlaku byla parní lokomotiva "Velký Bejček" 423.0145. Pro účast na akci jsem využil příležitost, že jsme v sobotu přijeli na dovolenou poblíž Máchova jezera a do Kryštofova Údolí to nebylo tak daleko. Navíc Údolská pouť s doprovodnými akcemi probíhala po oba víkendové dny, tak jsem neváhal a v neděli ráno jsem se vydal na cestu do stanice Křižany. Tady jsem nejdříve očekával příjezd parního vlaku Os 39410 z Liberce v 10:13. Při dopoledním obratu byl v Křižanech čas pouze na nezbytný posun parní lokomotivy a v 10:29 se parní vlak jako Os 39409 vracel zpět do Liberce. Úsek trati z Liberce do Křižan o délce 16 km je v podstatě celý veden ve stoupání. Hned za stanicí Liberec se trať stáčí obloukem doprava a za zastávkou Ostašov se konečně noří do lesů a mění se charakter krajiny. Trať zdolává údolí za pomoci mnoha zářezů, mostů a tunelů. Stanice Karlov pod Ještědem je tak schovaná v lese a následující zastávky Kryštofovo Údolí a Novina jsou situovány na svahu a je z nich hezký výhled dolů do údolí. Za zastávkou Novina trať velkým viaduktem v oblouku překonává údolí a po dalším větším stoupání mizí v tunelu pod hřebenem, aby se vynořila na druhé straně u vjezdového zhlaví stanice Křižany. Jenom na tomto úseku trati jsem napočítal celkem 5 tunelů. Po odjezdu parního vlaku ze stanice Křižany jsem počkal na Os 6605 s odjezdem v 10:53 a jel jsem se podívat do zastávky Kryštofovo Údolí a Novina. Tady jsem se zdržel v okolí viaduktu, oblíbeného místa stvořeného pro zajímavé záběry. Počkal jsem také na průjezd parního vlaku Os 34912, který v 12:27 stoupal k tunelu před stanicí Křižany. Přibližně v 12:47 projel směrem ke stanici Křižany rychlík R 692 a za chvíli v 12:56 se po vykřižování ve stanici Křižany vracel zpět do Liberce Os 6607. Díky tomu, že se stanice Křižany nachází přibližně v polovině trati mezi stanicemi Liberec a Jablonné v Podještědí, je jízdní řád trati 086 koncipován tak, že zde dochází ke křižování rychlíků a osobních vlaků v obou směrech. Následujícím Os 6608 jsem v 13:16 odjel ze zastávky Novina do stanice Křižany, abych zde jen přeskožil do připraveného parního vlaku Os 39411, kterým jsem odjel v 13:22 do Liberce. Parní vlak na zpáteční cestě zaplnili převážně návštěvníci Údolské pouti na zastávce Kryštofovo Údolí. Parní vlak jsem zanechal v Liberci. Ten den měl plánovanou ještě jednu cestu do Křižan jako Os 39414 s odjezdem v 15:00. Já jsem však odjel do Křižan o něco dříve pravidelným Os 6610 v 14:51, abych počkal na parní vlak u výjezdu z posledního tunelu před stanicí Křižany. Do stanice Křižany měl parní vlak Os 39414 přijet v 16:13 a již dlouho dopředu byl cítit z tunelu závan chladného vzduchu, jak jej jedoucí vlak jedoucí před sebou v tunelu tlačil. Při poslední obrátce parního vlaku ve stanici Křižany byla plánována delší pauza. Parní lokomotiva posunovala dále ke skladišti, kde byl volný prostor a kde se mohla blíže k parní lokomotivě dostat hasičská cisterna pro zbrojení vodou. Po zbytek času do odjezdu parního vlaku pózovala parní lokomotiva 423.0145 na odpoledním slunci pro hezké záběry s Ještědem v pozadí. Po vykřižování pravidelného Os 6612 ve směru do České Lípy a R 695 ve směru do Liberce odjel poslední parní vlak Os 39413 z Křižan do Liberce v 17:36. Pořídil jsem ještě pár záběrů opuštěné stanice a vydal jsem se na zpáteční cestu k Máchovu jezeru. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|