Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parní vlak a motorový vůz M21.004 na JHMD 3.10.2010Nedělní ráno je snad ještě více pošmourné, než by kdo v tuto roční dobu čekal. Venku je i po ránu přítmí a zima. Tak toto je typický podzimní den. Přesto spěchám na nádraží v Jindřichově Hradci. Na tento den je připravena speciální fotojízda parního vlaku s lokomotivou U37.002 a motorového vozu M21.004. Tento motorový vůz jezdil na jindřichohradeckých úzkorozchodných tratích před padesáti lety. V roce 1961 byl předisponován na Slovensko a teď se do Jindřichova Hradce vrací, byť jen na období od 15. září do 30. listopadu 2010 zapůjčen od Čiernohronské železnice. V 8 hod. odjíždíme podle připraveného jízdního řádu z Jindřichova Hradce. Celou soupravu zvláštního vlaku Os 280 tvoří parní lokomotiva U37.002 se čtyřmi vozy a v závěsu motorový vůz M21.004. Motorový vůz je příjemně vyhřátý a k dispozici máme také bufetový vůz v úseku Jindřichův Hradec - Hůrky. Tam se bude souprava vlaku dělit. Parní lokomotiva se čtyřmi vozy se bude vracet zpět do Jindřichova Hradce a my budeme pokračovat dále pouze motorovým vozem M21.004. Hned na první zastávce Jindřiš jsme si vyzkoušeli, jak bude akce tento den probíhat a vypadat. Studený vítr foukal ze strnišť a pohrával si s kouřem a párou z rozjíždějící se parní lokomotivy. Na modrou oblohu můžeme tento den zapomenout, ale pro kamery má spojení zimního počasí s parní symfonií svoje kouzlo a dává tak více vyniknout charakteru krajiny jindřichohradecka. Obdobně pokračujeme na dalších fotozastávkách až do Blažejova, kde proběhlo první společné focení parního vlaku a motorového vozu. Totéž focení včetně samostatných vjezdů a odjezdů proběhlo ve Střížovicích. Ale času není nazbyt a pokračujeme do stanice Kunžak-Lomy. Zde nad popelovou jámou proběhla nezbytná provozní údržba parní lokomotivy. Pro zbrojení vodou je k dispozici nová funkční vodárna a vodní jeřáb stojící vedle popelové jámy. Zde nás také v 11:12 předjížděl pravidelný Os 252. Úsek trati Kunžak-Lomy - Střížovice vede převážně lesem. Nemohli jsem však opomenout v lese schovanou zastávku Kaproun, kdy byl Mistr Jára Cimrman bez platného jízdního dokladu v noci z 29. na 30. června 1900 vysazen z vlaku. Tato zastávka je necelý kilometr od stejnojmenné obce a dosažitelná je pouze zeleně značenou turistickou cestou či spíše vyšlapanou stezkou. Dá se k ní také dostat s kolem, ale vzhledem k převýšení u trati nejlépe pěšky. Před Senotínem jsme opustili temný les a pokračovali podle stejného scénáře, jako na předchozích zastávkách. Navíc jsme museli vyčkat do 12:24 na předjetí s mimořádně jedoucím parním vlakem Os 282. Zatímco parní vlak Os 282 jede až do stanice Nová Bystřice, my jsme s naším parním vlakem končíli ve stanici Hůrky. Tam se souprava vlaku rozdělila. Po příjezdu pravidelného Os 253 z Nové Bystřice byla do závěsu připojena souprava našeho parního vlaku a my jeli dále pouze motorovým vozem M21.004 jako Os 281. Albeř byla naší koncovou stanicí. Po příjezdu jsme nejdříve nechali vykřižovat soupravu mimořádného parního vlaku Os 283, který se zhruba o hodinu dříve vracel z Nové Bystříce a z Albeře odjížděl již v 13:33. Teprve potom proběhlo vlastní focení a opakované vjezdy motorového vozu. V 14:00 jsme odjížděli z Albeře zpět do Jindřichova Hradce. Do stanice Kunžak-Lomy jsme ještě udělali fotozastávky v lese poblíž Osiky a v Senotíně. Při křižování v 15:12 s pravidelným Os 256 ve stanici Kunžak-Lomy se nám na chvíli zdálo, že se přece jen slunce prodere mezi mraky. Bohužel to byl jen náznak a i tak záběr z křižování s Os 256 patřil k těm nejsvětelnějším. V úseku do Jindřichova Hradce nás ještě čekaly plánované fotozastávky za Střížovicemi v okolí Voseckého rybníku, Malého Ratmírova a Blažejova. Protože se přiblížila 17. hodina a podzimní den se pomalu překulil do podvečerního šera, na fotozastávce poblíž Jindříše jsem pořídil poslední použitelné záběry z tohoto dne. Akce byla velmi dobře připravená a počasí bylo takové, jaké příroda uznala, že k této roční době prostě patří. A tak jsme v průběhu jízdy byli rádi za teplé občerstvení v bufetovém voze. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|