Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Oslavy 90 let od založení Československa 28.10.2008Parním vlakem na trati Olomouc hl.n. - Olomouc ŘepčínOslavy 90 let od založení Československa pojalo město Olomouc velkolepě. Celodenní program nabízel dostatek možností pro každého. Stěžejním dopoledním programem byly kyvadlové jízdy parního vlaku s parní lokomotivou 464.202 "Rosnička" na trati 275 mezi stanicemi Olomouc hl.n. a Olomouc-Řepčín. Odpoledne probíhal hlavní program oslav v centru Olomouce na náměstí. To úterní ráno 28.10. moc optimisticky nevypadalo. Od západu se nasouvala oblačnost doprovázená přeháňkami a tak se zdálo, že průběh oslav bude poznamenám deštěm a nízkou účastí. Naštěstí se nepotvrdilo ani jedno. Na cestu do Olomouce jsme se vydali s dostatečným předstihem. První parní vlak odjížděl v 9.00 a byl předpoklad, že nebude příliš zaplněn. Přibližně o půl deváte jsme stáli na prvním nástupišti a vyhlíželi vlak. V dáli již byla vidět souprava parního vlaku, který stál připraven v depu. Na druhém nástupišti se již začali scházet hlavně rodiče s dětmi a při přistavená souprava parního vlaku byla v mžiku zaplněna. Vzdali jsme tak variantu, že bychom se tímto prvním parním vlakem svezli. Odjíždějící parní vlak vyprovázel dav přihlížejících i těch, kteří se do vlaku nevešli a čekali na další jízdu. Operativně jsme se přesunuli k zastávce Olomouc-Nová Ulice. Zde jsme očekávali příjezd parního vlaku na jeho zpáteční cestě. Mezi městskou zástavbou se zvuk parní lokomotivy pěkně rozléhal a houkání bylo slyšet zdaleka. Pomalu jsem se přesunuli na konečnou Olomouc-Řepčín. Měli jsme dostatek času do plánovaného příjezdu parního vlaku v 10.34. Ačkoliv byla stanice téměř liduprázdná, před příjezdem se bleskově zaplnila. Parní vlak přijel opět zcela zaplněn a ještě musel pobrat další cestující. Na posunování parní lokomotivy zde bylo plánováno jen 10 minut a v tomto čase se mnozí snažili pořídit záběry parní lokomotivy a ještě se vejít do vlaku. Cestou zpátky do města jsem si vyhlédli pěknou rovinku mezi zastávkou Olomouc-Hejčín a stanicí Olomouc-Řepčín. Na další parní vlak jsme čekali trochu déle. Nejdříve musel projet poněkud zpožděný pravidelný Os14010 z Prostějova hl.n. do Olomouce hl.n., se kterým se měl parní vlak křižovat v 11.42 ve stanici Olomouc město. Parní vlak se prohnal kolem nás a my pokračovali dále. Nad tratí mezi zastávkou Olomouc-Hejčín a stanicí Olomouc město je lávka pro pěší. Zde jsme očekávali vracející se parní vlak. Zpoždění se zvětšovalo, šel jsem za oblouk směrem k zastávce Olomouc-Hejčín, odkud jsem měl dobrý výhled na příjíždějící parní vlak. Bylo jasné, že ze stanice Olomouc hl.n. nevyjede parní vlak na svoji poslední jízdu včas a přednost na trati dostane pravidelný Os14011. Teprve za ním se mohl na trať vydat parní vlak. Průjezd parního vlaku pod lávkou pro pěší byl velmi efektní včetně nežádoucího chvilkového orosení optiky. Operativně jsem se rozhodl, že zajdu do nedaleké stanice Olomouc město a zkusím se namáčknout na plošinku osobního vozu Ci, který byl hned první za lokomotivou. Podařilo se mi tak svézt se aspoň v úseku Olomouc město - Olomouc hl.n. a pořídit záběry z jízdy s charakteristickým zvukem parní lokomotivy 464.202. Protože na každé zastávce cestující většinou jen vystupovali, bylo ve vozech při této poslední jízdě už dost místa. Po návratu parního vlaku do stanice Olomouc hl.n. přibližně v 13.50 se souprava u 1. nástupiště dlouho nezdržela. Krátce po 14. hodině po odjezdu pravidelných rychlíků, kdy bylo volné západní odjezdové zhlaví, parní lokomotiva 464.202 posunovala se soupravou přes hlavní koleje směrem k depu. Nakonec díky nabitému dopolednímu programu se mi nepodařilo ani získat pamětní jízdenku. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|