Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Národní den železnice v Olomouci 25.9.2010Den železnice byl pro rok 2010 pojat poněkud netradičně. Železniční stanice Olomouc se zhostila uspořádání prvního Národního dne železnice. Sem směřovala pozornost příznivců železnice, ale ani ostatní kraje nezůstaly opomenuty. Regionální dny železnice se konají i nadále a veškerý program na Den železnice je možno s předstihem nastudovat na nových webových stránkách www.denzeleznice.cz. První drobný záznam ze Dne železnice jsem pořídil v pátek před polednem. Za slunečného počasí se do Olomouce navážely exponáty a ze Šumperka byly v 12:30 převáženy do Olomouce motorový vůz M131.101 „Hurvínek” a ve vleku M120.417 „Věžák”. „Věžák” je od poslední závady, která se mu přihodila o prázdninách 2009 na Tovačovce, stále ještě neprovozní. Den železnice oficiálně začíná v 10 hodin po příjezdu protokolárního vlaku Pendolino z Prahy. Nejvíce mě zajímalo bývalé motorové depo, protože tam byly u rotundy soustředěny parní lokomotivy v sekci „Svět historie”. Kromě lokomotiv 534.0432 „Kremák”, 475.179 „Pětasedma”, 498.022 „Albatros” a 486.007„Zelený Anton”, které se měly zhostit vozby dvou párů parních vlaků, byly k vidění 464.202 „Rosnička” (neprovozní), Pm36-2 „Piękna Helena” a 314.303 „Kocúr”. Do depa jsem dorazil raději dříve, abych mohl pořídit pár klidnějších záběrů. Jakmile se začalo depo zaplňovat návštěvníky a začala příprava parních lokomotiv 534.0432 a 475.179 pro nasazení na prvním parním vlaku z Olomouce do Uničova, prošel jsem ještě zběžně expozici „Svět změny” u 5. nástupiště, kde mě zaujala vystavená elektrická lokomotiva 380.005 a „CityElefant” a potom jsem raději Olomouc opustil. Mimo Olomouc bylo přece jen klidněji. První zastávkou byly Bohuňovice, kde se první parní vlak křižoval s pravidelným Os 13712. Po jeho odjezdu jsem pokračoval dále za zastávku Babice u Šternberka. Zde s dalšími očekávám návrat prvního parního vlaku z Uničova. V Uničově byl plánován pouze dvouminutový pobyt (11:54 - 11:56), aby se parní vlak v čele s 475.149 vydal na zpáteční jízdu do Olomouce. Polední přestávku jsem využil na krátké občerstvení v nedalekém Šternberku. Tady jsem ještě zaznamenal odjíždějící pravidelný Os 13716 v 12:59 a za ním jedoucí nákladní vlak. Byl čas vrátit se na louky a pole za Babicemi. V 13:30 odjel z Olomouce druhý parní vlak vedený parní lokomotivou 486.007 a na postrku 498.022. Druhý parní vlak má v Uničově plánován pobyt 23 minut, aby mohly být vykřižovány pravidelný Os 3641 a Os 13722. Průjezd druhého parního vlaku směrem do Olomouce očekávám kolem 15. hodiny. Počasí se odpoledne začalo postupně zhoršovat. Od západu se nasouvá nízká oblačnost s vytrvalými dešti. V Okolí Olomouce zatím neprší, ale světelné podmínky se zhoršují. Program jízd zvláštních vlaků není ještě vyčerpán. V 15:51 odjíždí z Olomouce nákladní vlak vedený lokomotivou T679.1168 a na postrku T478.1010. Spolu s ostatními netrpělivě očekávám příjezd nákladního vlaku u Šternberka. Ve Šterberku je dostatek času na focení nákladního vlaku, protože jej musí předjet pravidelný Os 13725 v 16:28 a Sp1633 v 16:43. Po dunivém odjezdu nákladního vlaku pokračuji do Uničova. Zde nákladní vlak setrvává do vykřižování dvou pravidelných Os 3644 a Os 3645 a v 17:50 za soumraku odjíždí zpět do Olomouce. Den železnice pokračoval ještě v neděli jízdou parního vlaku Os 31077 z Olomouce do Krnova. Bohužel jízdu doprovázelo deštivé počasí a navíc ranní nehoda kamionu na přejezdu na silnici 45 za Valšovem zablokovala trať směrem na Bruntál. Parní vlak tak neplánovaně ukončil jízdu ve Valšově a musel zde setrvat až do svého odjezdu zpět do Olomouce jako Os 31078 v 14:39. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|