Aktualizováno: 15. 12. 2024
|
|
Historický parní vlak z Brna do Ivančic a Oslavan 11.9.2010Oslavanské historické slavnostiNa tuto zářijovou sobotu bylo připraveno hned několik zajímavých akcí. Bohužel předpověď počasí nebyla moc optimistická a pro východ Moravy slibovala nízkou oblačnost a vytrvalý déšť po celý den. Ráno jsem zhodnotil situaci a raději vyrazil jižním směrem k Brnu, kde mělo být aspoň dopoledne ještě slunečno. Z Brna měl krátce po deváté hodině vyjet parní vlak do Ivančic na „Dny Evropského dědictví” a na „Oslavanské historické slavnosti”. V programu je také jízda parního vlaku po trase Oslavany - Moravské Bránice - Moravský Krumlov a zpět. Bez konkrétního plánu jsem vyrazil směrem na Moravské Bránice. Tam jsem po deváte hodině nejdříve zdokumentoval pravidelný provoz. Modernizace stanice je v plném proudu a mechanická návěstidla za pár měsíců definitivně zmizí. Místo očekávaného příjezdu parního vlaku nás staniční rozhlas informoval o zpoždění zvláštního parního vlaku. Ovšem ještě větší překvapení nás čekalo po půlhodině. Z dálky nebyl vůbec slyšet typický zvuk parního stroje a nebyl vidět žádný kouř. Rozuzlení přišlo záhy. Parní lokomotiva 433.001 „Skaličák” se krčila za přípřežní lokomotivou 754 063 „Brejlovec”. Jak jsem se dozvěděl později, problémy vznikly ještě před odjezdem parního vlaku z Brna. Parní lokomotiva sice dojela se soupravu vlaku k nástupišti, ale kvůli nekvalitnímu uhlí nebyla četa schopna parní lokomotivu roztopit a udržet na potřebném provozním tlaku. Celá smíšená souprava historického vlaku odjela v 10:26 do Oslavan a já zůstal ještě pár minut v Moravských Bránicích, abych zdokumentoval pravidelný provoz osobních vlaků. Po odjezdu Os 14414 jsem se vypravil na chvíli do Oslavan. Parní vlak stál na vedlejší koleji, aby nepřekážel pravidelnému spoji Os 14414/14421. Před poledne se měl parní vlak vydat ještě na jízdu z Oslavan do Moravského Krumlova. Jsem zpět v Moravských Bránicích a očekávám, jak bude probíhat další jízda zvláštního vlaku. Už se na vjezdovém zhlaví objevuje ZvlOs 4486/7 vedený lokomotivou 754 063 „Brejlovec”. Parní lokomotiva 433.001 „Skaličák” je na konci soupravy a zdá se, že už je trochu více roztopená. Přichází asi nejlepší okamžik dne. Po zhruba třech minutách se parní vlak dává do pohybu a stanicí se konečně rozléhá zvuk parního stroje. V Moravských Bránicích zůstávám až do návratu parního vlaku ZvlOs 4488/9 v 13:05. Zpět do Oslavan však odjíždí parní vlak dříve, protože jeho plánovaný čas odjezdu v 13:32 koliduje s pravidelným odjezdem Os 14420 do Ivančic. Cestou do Oslavan ještě krátce zastavuji v Ivančicích, kde byl zrovna připraven Os 14427 k odjezdu v 14:13 do Moravských Bránic. V Oslavanech potom pořizuji pár dokumentačních záběrů a v 15:25 odjíždí ZvlOs 4453 zpět do Brna opět za vydatné pomoci přípřežní lokomotivy 754 063. Ne vždy se akce vydaří podle plánu, ale budiž útěchou, že solidní počasí bez deště vydrželo v této lokalitě až do odpoledních hodin. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|