Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Plnou parou do Pohádkového lesa 21.5.2011130 let trati Kroměříž - ZboroviceLetošní jízdy parního vlaku v rámci akce Pohádkový les Divoky spojené s oslavami 130 let trati Kroměříž - Zborovice se v mnohém lišily od jízd uskutečněných v minulém roce. Podstatné bylo, že se letos počasí umoudřilo a kromě jízd parních vlaků se podle programu uskutečnila také akce Pohádkový les v Divokách nedaleko obce Zdounky. Dále kvůli výluce na trati 303 Kojetín - Valašské Meziříčí byl parní vlak z Valašského Meziříčí trasován přes Hranice na Moravě a Přerov. A nakonec i příznivce parní lokomotivy 433.002 „Matěj” potěšilo, že na parním vlaku byly nasazeny dobové „dřeváky” a všechny jízdy parního vlaku byly bez postrku. Ráno cestou do Kroměříže jsem si počkal na průjezd parního vlaku na zastávce Břest. Jízdní řád uvedený na plakátu se v rozmezí několika minut lišil od jízdního řádu uveřejněného na webových stránkách ČD. Na trati se zrovna pohybovaly pracovní mechanismy SŽDC a tak bylo zřejmé, že parní vlak bude mít asi zpoždění, což se skutečně potvrdilo. Se zpoždění cca 10 minut se v dáli začal přibližovat parní vlak jedoucí po nesprávné koleji a po chvíli se po správné koleji objevil rychlík R802 Olomouc - Brno, který stíhací jízdou dojel a předjel parní vlak až za zastávkou Břest. Z Břestu jsem pokračoval dále do Kroměříže. Bylo jasné, že drobné zpoždění nemůže parní vlak do Kromeříže zkrátit, protože v Hulíně musí parní lokomotiva objet soupravu vlaku. Bohužel drobná komplikace přišla záhy. Na trati 305 Kroměříž - Zborovice jede dopoledne jediný pár vlaků Os 13907/13908, který musely jízdy parního vlaku respektovat a aby nedošlo ke zpoždění tohoto pravidelného vlaku, bylo rozhodnuto, že parní vlak pojede až za tímto pravidelným spojem. Pohledem do jízdního řádu bylo zřejmé, že nejdříve bude moci parní vlak jet kolem 9. hodiny, kdy by se strojvedoucí pravidelného spoje Os 13907 měl ohlásit ze stanice Zdounky a parní vlak by tak mohl vyrazit na volný traťový úsek Kroměříž - Zdounky. Tak se také stalo a se zpožděním 45 min. odjel parní vlak Os 31191 v 9:00 z Kroměříže. Ve stanici Zdounky potom křižoval s už vracejícím se pravidelným spojem Os 13908. Zde také většina cestujících s dětmi vystoupila a pokračovali dále autobusovou kyvadlovou dopravou do Bořího lesa u obce Divoky. Po zbytek dopoledne už byla trať Kroměříž - Zborovice volná jen pro jízdy parního vlaku. Po návratu do Kroměříže a nezbytném rachlém dozbrojení parní lokomotivy 433.002 vodou vyjel parní vlak Os 31193 na svou druhou jízdu do Zborovic. Čekal jsem na parní vlak u poklidné zastávky na okraji obce Jarohněvice. Přijíždějící parní vlak o sobě dával vědět již z dálky. Parní lokomotiva upouštěla přebytečnou páru a minutový pobyt na zastávce se protáhl na čtvrthodinový, než se parní stroj umoudřil a vlak mohl pokračovat v jízdě. Času nebylo nazbyt a po příjezdu do Zborovic v 12:05 se musel parní vlak Os 13194 co nejdříve vydat na zpáteční jízdu do Kroměříže, protože už v 12:40 se měl na trať vydat první odpolední pár pravidelných vlaků Os 13909/13910. Po návratu do Kroměříže zůstala souprava vlaku u nástupiště a parní lokomotiva nejdříve posunovala na zbrojení uhlím i vodou. Zvláště zbrojení uhlím dostupnou technikou vyžadovalo trochu cviku, než se podařilo hromádku uhlí dostat ze země do lokomotivy. Pak ještě zbývalo otočit lokomotivu na ruční točně a připravit soupravu vlaku Os 13195 na zpáteční jízdu do Valašského Meziříčí. Parní vlak Os 13195 odjel v 14:07 směrem do Hulína, odkud nezbytném posunovaní a objetí soupravy parní lokomotivou pokračoval stejnou trasou přes Přerov a Hranice na Moravě do své domovské stanice Valašské Meziříčí. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|