Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Slavnosti Pernštejnského panství - sobotní jízdy 3.7.2010V prvních prázdninových dnech míří tradičně směřují kroky příznivců železnice do okolí trati 251 Tišnov - Žďár nad Sázavou. První prázdninový víkend se konají v Nedvědici a okolí Slavnosti Pernštějnského panství se spoustou doprovodných akcí. Na své si také tradičně přijdou železniční příznivci parní i motorové trakce. Po oba víkendové dny byly do Nedvědice vypraveny dva parní vlaky a na pravidelných spojích po většinu obou víkendových dní a také v pondělí byly nasazeny dobové soupravy. Hlavní program Slavností probíhal u nedvědického rybníka a další kulturní akce potom v okolí, na hradě Pernštějn a také v okolních obcích. Kromě zmiňovaných parních vlaků, které tentokrát odvezly parní lokomotivy „Pětasedma” 475.101 z Brna a 475.196 ze slovenských Vrútok, byly na pravidelných spojích nasazovány motorové vozy „Krokodýl” M286.0001 a M286.1032 (oba ze spolku Hrbatá Máňa) a M296.1021 a M296.1027, které jely už v pátek na zvláštním vlaku „Vindobona” z Prahy do Brna. Z motorových lokomotiv potom byly nasazeny „Hektor” T435.0108 a T435.0114 (oba ze sdružení Posázavského pacifiku), „Pišta” T466.0286 (z ČD muzea Lužná u Rakovníka) a „Zamračená” T478.1010 (VÚŽ Cerhenice). Z vlečky Diamo si ještě do Rožné odskočilo „Prasátko” T212.1637. V sobotu po ránu byly soupravy na pravidelné spoje nasazovány postupně a první souprava se objevila v Nedvědici na Sp 1766 „PERNŠTEJN”. Z Nedvědice se část soupravy vracela zpět do Tišnova jako Os 14993. Tou dobou už byly na tratích oba parní vlaky. První byl v Nedvědici očekáván parní vlak Sp 1824 z Brna s lokomotivou 475.101 s příjezdem v 10:54 a o necelou čtvrhodinu později měl přijet druhý parní vlak Sp 1825 z Havličkova Brodu s lokomotivou 475.196. Nakonec se však v Nedvědici sjely oba parní vlaky v rozmezí několika minut. Zatímco první parní vlak pokračoval v 11:25 jako Os 12980 v jízdě do Rožné a zpět, druhá parní lokomotiva 475.196 mezitím posunovala ve stanici Nedvědice. Odpoledne po návratu parního vlaku Os 12980 z Rožné posunovala také parní lokomotiva 475.101 k rampě na zbrojení a provozní ošetření před odpolední zpáteční jízdou. Odpoledne po 16. hodině po vykřižování pravidelných vlaků Os 14916 a Os 14917 se začaly ke svému odjezdu připravovat oba parní vlaky. První parní vlak Sp 1827 s odjezdem v 16:28 do Brna odvážela parní lokomotiva 475.196 a druhý parní vlak Sp 1826 s odjezdem v 17:04 do Havlíčkova Brodu odvážela parní lokomotiva 475.101. Obě parní lokomotivy si tak prohodily soupravy a zpět se budou vracet až s nedělními vlaky. Provoz pravidelných spojů s dobovými soupravami pokračoval až do 20. hodiny, kdy s vykřižováním Os 14925 a Os 14956 provoz utichl. Většinu sobotního dne jsem dal přednost doprovodným programům v Nedvědici a na vlaky jsem si do nejbližšího okolí jen odskočil. Z doprovodných akcí tak mohu doporučit výstavu modelové železnice v nedvědické sokolovně nebo včelařskou výstavu s prodejem včelích produktů a také s výborným medovým pivem v místní základní škole. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|