Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě 18.6.2011„Historie v pohybu 2011”Na letošní tematicky zaměřenou sobotu v Mladějově jsem se těšil dvojnásobně. V rámci akce „Historie v pohybu” bylo možné v areálu muzea shlédnout vystavené exponáty, které prošly nebo procházejí rekonstrukcí. Letos byla po dlouhodobé opravě slavnostně uvedena do provozu parní lokomotiva č. 1 a připravený jízdní řád počítal s provozem obou parních lokomotiv. Pohled do jízdního řádu naznačuje, že vlaky s čísly 10x budou taženy jednou parní lokomotivou a 21x budou taženy druhou parní lokomotivou. Navíc se počítalo s vypravením zvláštního nákladního vlaku. Přesná časová poloha nákladního vlaku nebyla v jízdním řádu uvedena, ale na dotaz jsem obdržel předběžný časový rozpis jízdy. Takže jízdní řád lze doplnit o nákladní vlak 801 Mladějov (12:24)- Veksl (12:58-13:03 a křižování s vlakem 104) - Nová Ves u Kunčiny (13:40). Zde vlak vyčká na trati směrem na Hřebeč na obrátku vlaku 213/214 a zpáteční 802 Nová Ves u Kunčiny (14:50) - Veksl (15:25-15:44 a křižování s vlakem 107) - Mladějov (16:14). Ráno jsem dorazil do Mladějova s hodinovým předstihem před jízdou prvního parního vlaku 101. Chtěl jsem především zachytit přípravu obou parních lokomotiv. Bohužel předpověď počasí na tento den nebyla moc příznivá. Ráno se sice zdálo, že by mohlo být místy polojasno, nakonec převládala šedivá obloha a odpoledne déšť. Chtěl jsem se prvním parním vlakem 101 dopravit do Nové Vsi u Kunčiny, odkud jsem opět plánoval pěšky cestu dolů do Mladějova s pořízením záběrů z průjezdů dalších vlaků. V lese bylo přece jen dost přítmí a tomu odpovídaly i pořízené záběry. Na své si nakonec přišel i deštník, které jsem s sebou vláčel hlavně pro ochranu foto-video techniky. Po příjezdu do Nové Vsi u Kunčiny parním vlakem 101 v 10:03 jsem pořídl pár záběrů z objíždění parní lokomotivy č. 5 a odjezdu parního vlaku 102 v 10:20. Dalším místem, na které jsem se vydal, byla odbočka Větrná. V pěkném oblouku ja malá prosvětlená vyvýšenina, na které jsem po 11. hodině očekával průjezd parního vlaku 211 v čele s parní lokomotivou č. 1. Další mé oblíbené místo dva oblouky před zastávkou Nová Ves u Kunčiny-zastávka bylo co se týče světelných podmínek na hranici použitelnosti. Po průjezdu vlaku 212 jsem slyšel houkání. Na zastávce Nová Ves u Kunčiny-zastávka vystoupilo několik cyklistů. Z trati jsem zahlédl poslední vozy rozjíždějícího se vlaku. Přidal jsem do kroku. Za dalšími dvěma oblouky je u trati po levé straně studna, ze které musí parní lokomotiva č. 1 dobrat vodu. Podařilo se a stihl jsem posledních pár sekund z čerpání vody a odjezdu parního vlaku. Další úsek až na Veksl vede většinou hustým lesem s minimem míst vhodných na focení. Jedno jsem přece jen našel u zarostlého, patrně již nepoužívaného přejezdu nedaleko Vekslu, kde jsem počkal na průjezd parního vlaku 103. Na Vekslu jsem se nezastavoval a došel jsem až na louky pod hřebečským masivem, ze kterých je krásný výhled na údolí kolem Mladějova. Došel jsem právě včas, protože ve 12:24 odjížděl z Mladějova zvláštní nákladní vlak s lokomotivou Faur L18H č. 2. Ze zatažené oblohy chvílemi spadlo pár kapek, ale díky slabému větru byl vzduch velmi čistý a velmi dobrá viditelnost. Nebyl problém zahlédnout nákladní vlak hned po výjezdu z mladějovského areálu v prvním nejmenším oblouku a v největším stoupání k prvnímu polnímu přejezdu. Nákladní vlak dojel na Veksl a musel být odstaven na kusou kolej. Z druhé strany od Nové Vsi u Kunčiny se blížil parní vlak 104, který měl z Vekslu odjet v 13:02. Po vykřižování a odjezdu obou vlaků z Vekslu jsem opět pospíchal na palouk směrem k Mladějovu. Po příjezdu parního vlaku 104 do Mladějova v 13:20 totiž okamžitě v 13:21 odjíždí další parní vlak 213 a díky dobré viditelnosti jsem si jeho stoupání po svazích kolem Mladějova vychutnal. Krátce za ním v 14:00 jede další parní vlak 105, ale ten obrací hned na Vekslu a jako 106 se v 14:28 vrací do Mladějova. Pomalu jsem scházel po svazích směrem k Mladějovu a hledal jsem další vhodná místa pro pěkné záběry. Na dalším vlaku 214, který sjížděl do Mladějova, se však objevila lokomotiva Faur L18H. Šel jsem podél trati směrem k Mladějovu o další oblouk až do místa, kde stojí na louce boží muka. Toto místo se mi zalíbilo i minule. Tentokrát se však začalo více stmívat. Rychle jsem na Internetu zkontroloval postup fronty. Déšť naštěstí zadržoval hřebečský masív, ale průjezd parního vlaku 107 směrem na Veksl doslova tonul ve tmě. Chtěl jsem setrvat u trati nad Mladějovem, dokud bude snesitelné počasí. Dočkal jsem se parního vlak 108, který sjížděl dolů do Mladějova se zpožděním několika minut a s přípřeží obou lokomotiv. Bohužel zrovna začínalo pršet a nezbylo, než rychle svahy nad Mladějovem opustit a přesunout se do kavárny v mladějovském areálu. Cestou dolů jsem u brány areálu muzea potkal osobní vlak 215 tažený Faurem L18H, který zhruba s hodinovým zpožděním začal v hustém dešti zdolávat první oblouk a první stoupání. Další část odpoledne jsem odpočíval u kávy a čekal, jak to bude s počasím. Jakmile začal déšť slábnout, parní lokomotiva č. 5 odjela na Veksl pro odstavené nákladní vozy. Využil jsem příležitost a zachytil příjezd nákladního vlaku 802 do Mladějova přibližně v 18:25. Kvůli mokré trati musela parní lokomotiva s vlakem sjíždět opatrně a na svých místech na vozech byli připraveni také brzdaři, aby podle návěsti pomohli vlak brzdit. Nakonec jsem ještě počkal na příjezd posledního vlaku 216 v 18:50 a své působení v Mladějově jsem zakončil. Nakonec i přes nepřízeň počasí, které poznamenalo zvláště odpoledne, byla hojná účast návštěvníků a panovala dobrá nálada. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|