Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parním vlakem na Dny Tvrze Nysy 1.8.2009V letošním roce bylo naplánováno celkem pět zvláštních vlaků v rámci projektu "Za poznáním česko-polského pohraničí", které připravila Jesenická rozvojová o.p.s. a jejichž účelem bylo dopravit polské a české turisty na významné akce jesenicko-nyského regionu. Jízda parním vlakem na Dny Tvrze Nysy je v pořadí již letošní čtvrtou. Parní vlak byl vypraven časně ráno v 4.50 z Olomouce. O akci byl mimořádně velký zájem. Dny Tvrze Nysy patří každoročně mezi největší atrakce nyského regionu. Jízdné v parním vlaku bylo zdarma a v ČD centrech bylo možné dopředu zakoupit pamětní místenky. I tak zájem převyšoval kapacitu vlaku a ze Šumperka byly toho dne vypraveny navíc i mimořádné autobusy do Nysy. Není tak divu, že časně ráno takový nával cestujících šumperské nádraží ještě nezažilo. Odjížděli jsme ze Šumperka včas v 6.43. V čele vlaku jela parní lokomotiva 433.002 "Matěj", které vzadu na postrku vydatně pomáhala 749 121-0. Dále byla ještě přivěšená T466.0007, kterou jsme později zanechali ve stanici Lipová Lázně. První delší přestávka byla plánována v Branné, kde bylo nutné dozbrojit parní lokomotivu z vodního jeřábu před náročným stoupáním na Ostružnou a Ramzovou. V Horní Lipové byla další pauza. V této malé stanici se třemi kolejemi jsme čekali na vykřižování dvou rychlíků v 8.59, pravidelného R903 Brno - Jeseník a R904 Jeseník - Brno. Jakmile byla trať volná, pokračovali jsme dále do Jeseníku. Zde jsme opět čekali na křižování pravidelného Sp1800 Opole - Ostružná a R883 Jeseník - Ostrava-Svinov. Další část jízdy z Jeseníku do Mikulovic jsem zpestřil několika záběry z parní lokomotivy 433.002. Trať až do Mikulovic je vedena převážně v klesání a parní lokomotiva tak mohla jet jen s minimálním výkonem. V Mikulovicích jsme zanechali parní lokomotivu 433.002 včetně "rybáků", protože tato lokomotiva a tyto vozy za hranice do Polska nemohly. V čele vlaku teď stanula lokomotiva 749 121-0 a cestující se museli přesunout do ostatních vozů. Takto pořádně zaplněná souprava vlaku pokračovala dále do následující stanice Głuchołazy. Tam vozbu našeho vlaku do Nysy převzala polská lokomotiva SU42-509. V Nyse se všichni cestující rozprchli do města. Vlastní bitva u Tvrze Fort II začínala až v 16. hodin, ale již od 10.30 probíhaly na náměstí v Nyse individuální ukázky historických vojsk. Mezi náměstím a Tvrzí Fort II byla po celé odpoledne organizována kyvadlová autobusová doprava, takže byl dostatek času na prohlídku města a přesun k Tvrzi Fort II. Vlastní Tvrz Fort II sloužila jako ležení historických vojsk. Bitevní pole bylo na svahu před Tvrzí, kde již bylo připraveno vše potřebné, valy, stavby dobové vesnice a také pyrotechnika pro bitevní vřavu. Vesnice byla obléhána a odolávala ostřelování děly a nájezdům jízdy. O drama se postaraly výbuchy a požáry chýší. Nepopsatelný zážitek z bitvy jsem zpracoval aspoň do jednoho krátkého sestřihu. Po bitvě pokračoval program až do večerních hodin. My jsme se však museli odebrat zpět do Nysy na nádraží. Náš zvláštní vlak měl odjíždět v 18.00, takže času již nebylo nazbyt. Zpáteční jízda probíhala obdobně. Ve stanici Głuchołazy se opět našeho vlaku ujala lokomotiva 749 121-0, ale jen přes hranice do následující stanice Mikulovice. Tam již byla připravená parní lokomotiva 433.002, která spolu s vozy opět stanula v čele vlaku. Ve stanici Lipová Lázně jsme zanechali parní lokomotivu 433.002 spolu s "rybáky". Spolu s lokomotivou T466.0007 zůstála v depu až do dalšího víkendu na akci Jeseník se baví. Další jízda až do Olomoce tak byla v režii lokomotivy 749 121-0. Většina cestujících potom stejně jako my vystoupila v Šumperku. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|