Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
140 let trati Zábřeh na Moravě - Sobotín 10.9.2011Den železnice v Olomouckém krajiO výstavbu trati před 140 lety se zasloužili bratři Kleinové, kteří usilovali o zajištění nákladní dopravy ze svých železáren v Sobotíně. Během jednoho roku vybudovali trať Zábřeh na Moravě (Hohenstadt) - Sobotín (Zeptau) v celkové délce 22,3 km. Na trati byly zpočátku provozovány dva páry smíšených vlaků. Trvalo ještě dalších 30 let, než došlo k postupnému rozšiřování trati vybudováním odbočky Petrov nad Desnou (Petersdorf) - Kouty nad Desnou (Winkelsdorf) v celkové délce 13,5 km. Do roku 1997 zajišťovaly provoz na trati ČSD/ČD. Při povodni v červenci 1997 byla trať od Šumperka dále vážně poškozena a ministerstvo dopravy neuvažovalo o její opravě. Situace vyústila v založení „Svazku obcí údolí Desné”, který převzal trať Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad Desnou. Trať byla během dvou let znovu zpovozněna pod názvem Železnice Desná. V rámci oslav bylo na trať vypraveno hned několik vlaků. Největší pozornost byla soustředěna na jízdu parního vlaku s lokomotivou 423.009. Parní vlak vyjížděl ráno v 7:48 ze Zábřeha do Šumperka a odtud vykonal během celého dne celkem 4 jízdy do Sobotína a zpět. Odpoledne po poslední jízdě pokračoval parní vlak do Zábřeha s příjezdem v 18:09. Mezi Šumperkem a Zábřehem na Moravě jezdily po celý den motorové vlaky v podání motorového vozu M131.101 „Hurvínek”. Jízdu parního vlaku jsem začal dokumentovat hned ráno v Zábřehu na Moravě při přípravě parního vlaku Os 31244. O jízdu parním vlakem byl velký zájem, a tak byla souprava zcela zaplněna hned před první jízdou. V Šumperku bylo téměř beznadějné dostat se do prvního protokolárního vlaku Os 39100, který odjížděl do Sobotína v 9:00. V Sobotíně byl připraven bohatý doprovodný program s občerstvením a hudbou. Velkému parnímu vlaku sekundoval v Sobotíně provoz malého parního vláčku Sičovy drobné železnice, v bývalé čekárně byla malá výstavka modelové železnice TT modely. V Sobotíně jsem se během dne moc nezdržoval a dokumentoval jsem jízdy následujících parních vlaků v úseku Sobotín - Šumperk, kromě posledního parního vlaku Os 39107, který jsem zaznamenal při jeho odjezdu v 16:07 ze Sobotína. Po příjezdu parního vlaku do Šumperka posunovala parní lokomotiva 423.009 na točnu a provozní ošetření. Příjezdem posledního parního vlaku Os 31245 v 18:09 do Zábřehu na Moravě skončily letošní oslavy. V Zábřehu se historická souprava rozdělila a na zdokumentování odvozu parní lokomotivy a dvou vozů jsem zajel k zastávce Lupěné. Tam se také poprvé během celého dne na chvíli před západem objevilo slunce. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|