Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Norský den na Zubačce 2.8.2014Polovina prázdnin rychle utekla a na Zubačce byl připraven další tematicky zaměřený den. Tentokráte bylo připraveno menu pro opravdové labužníky. A to doslova. Norští šéfkuchaři ve spolupráci s profesionály z JLV připravili speciality norské kuchyně přímo na peróně ve stanici Kořenov. Toto byl čistě gurmánský zážitek, ovšem příznivci železnice měli na tento den připravené další chody. Na ozubnicovou trať se opět vydají zvláštní vlaky. První zvláštní vlak s motorovým vozem M240.056 „Singrovka” a na postrku pomáhala ozubnicová T426.001 „Rakušanka”. Druhý zvláštní vlak s lokomotivou T478.1010 „Zamračená” se soupravou tří vozů Bh a z Tanvaldu také pomáhala na postrku druhá ozubnicová lokomotiva T426.003 „Rakušanka”. Komu by nestačili skutečné vlaky, mohl ještě ve vestibulu stanice Kořenov shlédnout malé vlaky na výstavě modelových kolejišť. Pokud se Vám zdají být modelové vlaky přece jen příliš malé, nabízí Kořenov ještě možnost svezení se v důlním vláčku o rozchodu 450mm. Největším magnetem, který přitáhl železniční fanoušky do Kořenova byla jízda zvláštních vlaků s lokomotivou T478.1010 „Zamračená”. První zvláštní vlak vyjížděl ráno v 9:03 z Tanvaldu nejdříve na obrat do Liberce jako Os 16216/16261. Při zpáteční jízdě byla souprava vlaku v Tanvaldu posílena o postrkovou ozubnicovou lokomotivu T426.003 „Rakušanka”, která soupravě vlaku pomáhala z Tanvaldu do Kořenova. Jízda z Tanvaldu do Kořenova byla ještě zpestřena křižováním v dopravně Dolní Polubný. Ve stanici Dolní Polubný byla sice od roku 1902 druhá dopravní kolej a odbočka do nákladiště, ovšem bez ozubnice. Vzhledem k tomu, že stanice je ve stoupání, byla v roce 1907 ozubnice doplněna a byly osazeny také tři ozubnicové výhybky. Bohužel v roce 1992 byla ve stanici odstraněna ozubnice, všechny tři ozubnicové výhybky sneseny, druhá dopravní kolej byla zrušena a na odbočku do nákladiště byla osazena klasická výhybka. Na obou stranách ozubnice končící mimo stanici byly doplněny nájezdy. Tyto unikátní ozubnicové výhybky se nepodařili zachránit pro muzeum a v roce 1996 byly sešrotovány. Dnes se pro potřeby křižování používá kolej odbočující na nákladiště, kam se souprava vlaku uklidí a uvolní trať křižujícímu vlaku. S postrkem na úseku trati z Tanvaldu do Kořenova pomáhají dvě muzejní ozubnicové lokomotivy T426.001 a T426.003 „Rakušanka”. Dále do Harrachova vede trať téměř po vrstevnici a provoz na této trati a dále do Polska je plně adhezní. V odpoledních hodinách se uskutečnily tři jízdy zvláštních vlaků z Kořenova do Harrachova s lokomotivou T748.1010 „Zamračená”. Vzhledem k tomu, že v Harrachově nemůže lokomotiva objet soupravu vlaku, naskýtá se nám tak poněkud netradiční pohled na vlak, který je z Kořenova do Harrachova sunut. V podvečer se vydal zvláštní vlak na poslední jízdu jako Os 11018/16244 z Kořenova do Liberce, kde souprava vlaku nocovala do neděle. Pořízené záběry z tohoto dne se však neomezují pouze na zachycení jízd zvláštních vlaků s lokomotivou T478.1010 „Zamračená”, ale jsou doplněny o další záběry druhého zvláštního vlaku s motorovým vozem M240.056 „Singrovka”. Dále byly záběry doplněny o pravidelné vlaky na trati z Kořenova do Harrachova. V neděli byla souprava vlaku ve složení T478.1010 „Zamračená” a tři vozy Bh jako Sv 101263 přepravena z Liberce do Pardubic. Závěr reportu je doplněn o bonusový záběr ze stanice Bílá Třemešná, kde jsme toho dne byli ale za jiným účelem. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|