Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Den železnice v Olomouckém kraji 6. 9. 2014Letošní letní prázdniny jsou minulostí a se začátkem školního roku se objevují informace ohledně připravovaného programu nadcházejících oslav Národního dne železnice. Poslední zářijovou sobotu se tohoto úkolu zhostí Břeclav, kde budou oslavy probíhat v prostorách železniční stanice a depa kolejových vozidel. Regionální dny železnice však budou probíhat po celé září a doznívat ještě začátkem října i v dalších krajích. Zvláštní vlaky vyjíždí již první zářijovou sobotu v Olomouci, kde jsou oslavy Dne železnice spojeny zároveň s oslavami Dnů evropského dědictví. Na sobotu bylo připraveno celkem sedm párů zvláštních parních vlaků, které jezdily mezi stanicemi Olomouc hl.n. a Olomouc-Řepčín. Zvláštní vlaky na své trase zastavovaly na všech stanicích a zastávkách kromě zastávky Olomouc-Hejčín. Pohled do uveřejněného jízdního řádu napovídá, že s ohledem na plánovaný pouhý tříminutový pobyt ve stanici Olomouc-Řepčín před jízdou zpět, bude mít parní vlak při jízdě z výchozí stanice Olomouc hl.n. postrkovou lokomotivu a při jízdě zpět si obě lokomotivy funkce prohodí. Souprava vlaku tak byla tvořena parní lokomotivou 314.303 „Kocúr”, třemi historickými vozy Ce a na postrku vypomáhala lokomotiva 701 485-5 „Prasátko”, která je na zvláštní vlaky k této parní lokomotivě nasazována víceméně pravidelně. Program jízd byl rozdělen na dopolední tři páry vlaků, polední přestávku vhodnou k návštěvě muzea a odpolední čtyři páry vlaků. Během necelé dvouhodinové polední pauzy byla provedena nezbytná provozní údržba a dozbrojení parní lokomotivy 314.303 „Kocúr” v prostorách bývalého motorového depa, dnes železničního muzea. Souprava vlaku s lokomotivou 701 485-5 zůstala během polední přestávky odstavena na kusé koleji u 5. nástupiště. V průběhu dne byla také zpřístupněna expozice historických vozidel ČD Muzea v prostorách bývalé motorového depa. Přístup do železničního muzea je z Táborské ulice za železniční stanicí nebo novým podchodem přímo ze železniční stanice a Jeremenkovy ulice. Exponáty jsou soustředěny do rotundy a vchod do muzea je vpravo od točny. Škoda jen, že exponáty nebyly vytaženy na paprsky před rotundou. Slunečné a příjemně teplé počasí z doznívajícího léta vylákalo ke svezení množství návštěvníků. Ostatně parní vlaky jsou vždy vyhledávané a žádané. Bohužel tato část trati 275 Olomouc - Senice na Hané, která se ve svých prvních osmi kilometrech prokousává městskou zástavbou a množstvím přejezdů překonává silnice a tramvajové koleje, není z pohledu fotografického až tak zajímavou. Pár záběrů z několika známých a použitelných míst ve formě videoreportu, doplněného o několik záběrů pravidelných vlaků, tak přibližuje atmosféru letošních oslav Dne železnice v Olomouci. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|