Aktualizováno: 15. 12. 2024
|
|
Kolínská řepařská drážka 12.7.2015Parní provoz s replikou lokomotivy Orenstein & Koppel 40HPObnovená úzkorozchodná řepařská drážka nedaleko Kolína letos oslaví už 10. výročí od slavnostního poklepání na kolejnici při předání stavby. Od tohoto okamžiku započalo pro „Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky” období budovatelského úsilí k obnovení úzkorozchodné řepařské drážky v původní trase a vybudování stanice Kolín-Sendražice a nezbytného zázemí. K tomu samozřejmě patří i opatření nějakého toho vozového parku. Všechno toto úsilí je zúročeno pořádáním tematických výstav a předváděcími jízdami. O vozbu výletních vlaků se dělí parní lokomotiva BS80 spolu s dalšími motorovými lokomotivami. V poslední době lze na trati také zahlédnout malou motorovou drezínu vlastní konstrukce. Obnova úzkorozchodné trati do současné podoby probíhala v několika etapách. Postupně bylo vybudována stanice Kolín-Sendražice s nezbytným zázemím. Do roku 2007 byla vybudována trať v délce 2km a v témže roce byl zahájen provoz výletních vlaků. Trať byla zakončena provizorní výhybnou Výrovna. Ta skutečná byla dobudována později o pár set metrů dále. Další práce pokračovaly na prodloužení trati. Nejdříve byl v roce 2011 zprovozněn úsek z výhybny Výrovna do výhybny Písečný Mlýn a vybudována naučná stezka „Za historií řepařské drážky a okolí”. V letošním roce 2015 byl otevřen poslední úsek trati z výhybny Písečný Mlýn do výhybny Býchory. Dalšímu prodloužení trati přes Býchory je nereálné z důvodu zástavby na původním tělese trati. Hlavním lákadlem pro návštěvníky drážky je samozřejmě parní lokomotiva BS80. Té sekunduje celá řada motorových lokomotiv. Ovšem tato úzkorozchodná drážka 600mm hostila i jiné parní lokomotivy. Na zkušební jízdy sem v roce 2012 zavítala parní lokomotiva Ml-611 „Brigadelok” a hned v následujícím roce 2013 to byla další parní lokomotiva Ml-631 „Brigadelok” v atraktivním zeleném nátěru. Zatímco obě uvedené lokomotivy byly renovovány do provozního stavu a zde prodělaly zkušební jízdy, následující lokomotiva vznikla jako novostavba - replika. Jedná se o repliku lokomotivy Orenstein & Koppel 40HP, kterou vyrobila 1. Kolínská lokomotivní společnost. Lokomotiva v působivém šedém fotonátěru působí vedle její domácí kolegyně BS80 jako kapesní lokomotiva. Na trati však předvedla, že si hravě poradí i s pětivozovou soupravou. Letošní jízdní řád doznal změny v časových polohách vlaků. Všechny vlaky jezdí z výchozí stanice Kolín-Sendražice na konečnou výhybnu Býchory. Proto byl z jízdního řádu jeden pár vlaků vypuštěn a obraty ostatních vlaků byly prodlouženy o 15 minut. Zapůjčená parní lokomotiva Orenstein & Koppel 40 HP by měla na řepařské drážce jezdit do poloviny září, takže pro návštěvu řepařky a svezení se s touto zajímavou parní lokomotivou už nezbývá mnoho času. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|