Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Kolínská řepařská drážka 5.5.2013Zkušební jízdy parní lokomotivy Ml-631 „Brigadelok”V minulém roce zavítala na koleje Kolínské řepařské drážky v rámci zkušebních jízd lotyšská parní lokomotiva Ml-611 „Brigadelok”. Přítomnost této parní lokomotivy se těšila velkému zájmu návštěvníků a již tehdy se proslýchalo, že by nemuselo zůstat jen u této lokomotivy, ale že by někdy v budoucnu mohla zavítat na úzké koleje další. Takže nebylo až tak nečekaným překvapením oznámení, že na řepařku zavítá v rámci zkušebních jízda další parní lokomotiva této řady. Parní lokomotiva Ml-631 „Brigadelok” prodělala generální opravu v kolínské firmě SEA CZ, a.s. ve spolupráci s firmami 1. Kolínská lokomotivní s.r.o., SMD s.r.o. a Atlas Union s.r.o. Parní lokomotiva opět pochází ze svého působiště z lotyšského muzea Ventspils. Na rozdíl od své předchozí kolegyně, které byla posledních 30 let jako vrak nepojízdná, tato lokomotiva byla činná. Rozsah generální opravy byl však podobný. Na nástupišti řepařské drážky byla velká informační tabule „Oprava lotyšské parní lokomotivy Ml-631” s odkazem na webové stránky zmíněných firem pro získání dalších informací. Tuto řadu parních lokomotiv s rozchodem 600 mm vyrábělo více lokomotivek, např. Henschel, Krauss, Borsig, Orenstein & Koppel, a byly a jejich primární využití u německé armády byla doprava materiálu na frontách v I. světové válce. Lokomotivy byly často dodávány s přívěsným tendrem s dostatečnou zásobou vody. Standardní výbavou lokomotiv byl i pulzometr se sací hadicí a trubkou, který umožňoval dočerpání vody pomocí vlastní páry z dostupných zdrojů v místě provozu - z potoka nebo studny. Pro lokomotivy se vžilo označení „Brigadelok”. Po ukončení války se lokomotivy jako válečná kořist dostaly do mnoha zemí světa. Konkrétně tato lokomotiva byla vyrobená v roce 1916 v německé lokomotivce Orenstein & Koppel Berlin. Rekonstrukce lokomotivy Ml-631 byla provedena zmíněnými firmami během zhruba 9 měsíců. Rozsah prací byk zhruba stejný, jako u předchozí lokomotivy. Část dílů byla repasována, ostatní nové vyrobené podle předlohy. Barevné provedení bylo provedeno podle požadavků lotyšského majitele lokomotivy, tentokrát v dominujícím zeleném nátěru.
Parní lokomotiva Ml-631 se zhostila zkušebních jízd se soupravou vlaku se ctí. S první soupravou vlaku s odjezdem v 10 hodin sena trať vydala domácí parní lokomotiva BS 80. Mezitím byla parní lokomotiva Ml-631 roztopena do pracovního tlaku, promazána a na trať se vydala s následujícím vlakem v 11 hodin až na Mlýnek. Ve vozbě vlaků se tak obě parní lokomotivy střídaly až do odpoledních hodin. Zatímco dopolední pobyt kolem trati mi komplikovala rozmáčená pole po deštích z minulých dní, odpoledne přece se přece jen obloha trochu více vyčistila a vysvitlo sluníčko. Jako odpolední základnu jsem si zvolil výhybnu Černý Most. Při odpolední jízdě v 15 hodin odvezla parní lokomotiva Ml-631 toho dne svůj poslední vlak. Pár minut po průjezdu projela kolem parní lokomotiva BS 80, která se později se soupravou vlaku vracela zpět do výchozí stanice Kolín-Sendražice. Očekával jsem, co se bude dít dál. Někde vzadu zůstala stále parní lokomotiva Ml-631. V rovinatém terénu bylo vidět až do další výhybny Výrovna. Rozuzlení bylo jednoduché. Parní lokomotiva byla testována na trati a na dlouhé rovince před výhybnou Černý Most prodělala svoji rychlostní zkoušku. Podle GPS měření zvládla rovinku rychlostí 40km/h. Ve zvukovém záznamu z průjezdu výhybnou Černý Most jsem tak nechal i autentické nadšené zvolání z budky lokomotivy, které jenom dokládalo radost z perfektně provedené generální opravy lokomotivy. Netradiční návštěva zahraniční lokomotivy jistě potěšila malé i velké návštěvníky řepařské drážky. Parní lokomotiva se měla na vlacích pro veřejnost objevit ještě následující víkend a hned další týden by se vrátit zpět do lotyšského muzea Ventspils. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|