Letní sezóna na JHMD 8.8.2016 - 9.9.2016
Tratě úzkého rozchodu, a nemám teď na mysli jen polní nebo průmyslové drážky, mají takový punc atraktivity, že se za nimi vydávají turisté
jako za svým cílem. Možná je to tím, že v naší zemi moc úzkorozchodných drah v provozu není. Na jedné straně republiky, na samé hranici
s Polskem, to je osoblažská úzkokolejka a na opačném konci v okolí Jindřichova Hradce to jsou hned dvě trati: do Obrataně a do Nové Bystřice.
„Osoblažka“ je jedinou úzkorozchodnou tratí, kterou má na starost státní organizace
Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). Veřejnou dopravu, objednávanou Moravskoslezským krajem, provozují České dráhy (ČD).
Mimo to zde také vypravují Slezské zemské dráhy (SZD)
nostalgické vlaky s parními lokomotivami. Úzkokolejné tratě v okolí Jindřichova Hradce jsou provozovány
soukromou společností Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která zde provozuje i
veškerou dopravu (čili jsou to provozovatelé dráhy i provozovatelé drážní dopravy).
Tentokrát bylo letošní letní putování po úzkých tratích věnováno právě Jindřichohradecku a okolí. Obě zmiňované úzkorozchodné tratě vychází z Jindřichova Hradce, kde je sice vlastní
úzkorozchodné kolejiště včetně nezbytného provozního zázemí oddělené od stanice s normálním rozchodem, ovšem hned za stanicí začíná kolejová splítka s normálněrozchodnou tratí z Jindřichova Hradce
směrem na Jihlavu. Na odbočce Dolní Skrýchov uhýbá úzkorozchodná trať, vedená v jízdním řádu pod číslem 228, směrem do Obrataně a na další odbočce Kanclov splítka končí. Tato úzkorozchodná trať,
kterou najdete v jízdním řádu pod číslem 229, pokračuje turisticky zajímavou oblastí České Kanady do Nové Bystřice.
Na obou těchto tratích je organizována dopravní obslužnost rozdílným způsobem, což vyplývá z rozlišného charakteru obou tratí. Na trati do Obrataně (její délka je 46km) panuje celoročně hustý provoz,
vyjma jistého omezení jízd vybraných vlaků o víkendech a státních svátcích. Původně avizované prázdninové parní vlaky z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou a Černovic u Tábora
byly letos zrušeny. Druhá trať (její délka je 33km) má vysloveně turistický charakter. Vždyť z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice to je po silnici č. 128 mezi oběma městy pouhých 20km. Mimo sezónu, přes zimu, je doprava zajišťována jen
jedním párem vlaků, resp. o víkendech dvěma páry. S nástupem turistické sezóny, tj. v období květen - říjen, je doprava hustší včetně parních vlaků.
Vrcholem hustoty dopravy jsou pak měsíce červenec a srpen, kdy je na této trati vypravováno nejvíce vlaků, navíc jsou zde
parní vlaky každodenním koloritem. Veškeré vlaky jsou doplněny o vozy pro přepravu kol. Přírodní park Česká Kanada je
turisticky vyhledávanou oblastí včetně známého autokempinku Osika nedaleko Albeře.
Krátce bych ještě zmínil existující nákladní dopravu. Když se ohlédneme na v úvodu zmiňovanou osoblažskou úzkokolejku, tam je již nákladní doprava minulostí.
Také z tohoto důvodu jezdí železniční fanoušci stále na Jindřichohradecké úzkokolejky, protože nákladní provoz, byť v malé míře, je zde stále občasně provozován.
Tu a tam jsou pro železniční fanoušky vypraveny nákladní či smíšené vlaky, které mají alespoň trochu navodit doby dávno minulé.
Letos mě okolnosti (a také trochu stabilnější počasí) koncem prázdnin párkrát zavály do tohoto regionu. Těch několik slunečných dní jsem věnoval spíše dokumentování provozu
na trati 229 z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Do hledáčku kamery se dostal i nějaký ten nákladní vlak. Z Jindřichova Hradce do stanice Kunžak-Lomy byly ve středu dovezeny dva vysokostěnné vozy Eas k nakládce
železného šrotu a
hned druhý den odpoledne byly odvezeny zase zpět do Jindřichova Hradce, aby mohly být v pátek zařazeny do manipulačního vlaku do Veselí nad Lužnicí.
V reportáži nemohou samozřejmě chybět parní vlaky, které v období prázdnin jezdí
denně. Vše ostatní v reportáži jsou pravidelné osobní vlaky s oblíbenými lokomotivami řady 705.9 „Túčko“ (původně značených T47.0 a později TU47.0).
Jen několik málo záběrů z druhé trati 228 Jindřichův Hradec - Obrataň doplňuje tentokrát trochu bohatší video report.
1 |
8.8. - Os 252 odjíždí v 9:35 z dopravny Jindřiš |
avi 7,2 MB |
wmv 6,7 MB |
2 |
8.8. - Os 252 v 10:30 v dopravně Hůrky |
avi 7,9 MB |
wmv 7,5 MB |
3 |
8.8. - Os 280 v úseku Jindřiš zastávka - Blažejov (11:15) |
avi 5,8 MB |
wmv 5,5 MB |
4 |
8.8. - Os 280 v 11:28 v dopravně Střížovice |
avi 14,9 MB |
wmv 13,8 MB |
5 |
8.8. - Os 254 přijíždí v 12:23 do dopravny Senotín |
avi 5,4 MB |
wmv 5,3 MB |
6 |
8.8. - Os 280 přijíždí v 12:40 do dopravny Senotín |
avi 8,3 MB |
wmv 7,5 MB |
7 |
8.8. - Os 280 v úseku Albeř (12:56) - Nová Bystřice (13:03) |
avi 7,0 MB |
wmv 6,5 MB |
8 |
8.8. - Os 256 v úseku Albeř (14:38) - Nová Bystřice (14:45) |
avi 3,5 MB |
wmv 3,4 MB |
9 |
8.8. - Os 258 v úseku Hůrky (16:30) - Albeř (16:38) |
avi 3,8 MB |
wmv 3,8 MB |
10 |
24.8. - Os 252 v úseku Jindřiš (9:35) - Jindřiš zastávka (9:37) |
avi 6,1 MB |
wmv 5,8 MB |
11 |
24.8. - Os 280 v úseku Jindřichův Hradec (10:44) - Jindřiš (10:58) |
avi 4,6 MB |
wmv 4,2 MB |
12 |
24.8. - Os 254 v úseku Střížovice (11:55) - Kunžak-Lomy (12:06) |
avi 12,4 MB |
wmv 11,6 MB |
13 |
24.8. - Os 280 odjíždí v 12:48 z dopravny Hůrky |
avi 7,3 MB |
wmv 6,9 MB |
14 |
24.8. - Os 256 v úseku Albeř (14:38) - Nová Bystřice (14:45) |
avi 4,9 MB |
wmv 4,7 MB |
15 |
24.8. - Os 257 v úseku Kunžak-Lomy (15:43) - Střížovice (15:58) |
avi 6,6 MB |
wmv 6,1 MB |
16 |
24.8. - Os 258 v úseku Kaproun (16:17) - Senotín (16:23) |
avi 3,2 MB |
wmv 3,2 MB |
17 |
24.8. - Os 258 v úseku Albeř (16:38) - Nová Bystřice (16:45) |
avi 3,0 MB |
wmv 2,9 MB |
18 |
24.8. - Mn 356 - nákladní vlak v úseku Střížovice - Kunžak-Lomy |
avi 6,0 MB |
wmv 5,7 MB |
19 |
24.8. - Mn 357 - lokomotiva 705.005 v úseku Blažejov - Jindřiš zastávka |
avi 2,7 MB |
wmv 2,7 MB |
20 |
24.8. - Os 260 v úseku Jindřiš zastávka (18:57) - Blažejov (19:03) |
avi 3,1 MB |
wmv 3,0 MB |
21 |
25.8. - Os 250 v úseku Jindřichův Hradec (7:25) - Jindřiš (7:35) |
avi 4,0 MB |
wmv 3,9 MB |
22 |
25.8. - Os 250 v úseku Střížovice (7:55) - Kunžak-Lomy (8:07) |
avi 5,6 MB |
wmv 5,4 MB |
23 |
25.8. - Os 250 v dopravně Hůrky (8:30) |
avi 9,4 MB |
wmv 9,0 MB |
24 |
25.8. - Os 250 přijíždí v 8:45 do stanice Nová Bystřice |
avi 5,8 MB |
wmv 5,4 MB |
25 |
25.8. - Os 251 v úseku Nová Bystřice (9:05) - Albeř (9:12) |
avi 7,8 MB |
wmv 7,5 MB |
26 |
25.8. - Os 252 v úseku Jindřiš zastávka (9:37) - Blažejov (9:43) |
avi 4,7 MB |
wmv 4,5 MB |
27 |
25.8. - Os 252 v úseku Střížovice (9:55) - Kunžak-Lomy (10:06) |
avi 5,2 MB |
wmv 4,9 MB |
28 |
25.8. - Os 280 odjíždí v 10:58 ze zastávky Jindřiš |
avi 13,3 MB |
wmv 12,3 MB |
29 |
25.8. - Os 280 v úseku Jindřiš zastávka - Blažejov (11:15) |
avi 4,2 MB |
wmv 4,1 MB |
30 |
25.8. - Os 280 v úseku Blažejov (11:15) - Malý Ratmírov (11:21) |
avi 4,0 MB |
wmv 4,1 MB |
31 |
25.8. - Os 280 v úseku Střížovice (11:28) - Kunžak-Lomy (11:43) |
avi 11,2 MB |
wmv 10,6 MB |
32 |
25.8. - Os 280 v úseku Kaproun (12:32) - Senotín (12:40) |
avi 5,4 MB |
wmv 5,0 MB |
33 |
25.8. - Os 254 v úseku Kaproun (12:17) - Senotín (12:23) |
avi 5,2 MB |
wmv 4,9 MB |
34 |
25.8. - Os 280 v úseku Senotín (12:40) - Hůrky (12:48) |
avi 5,4 MB |
wmv 5,1 MB |
35 |
25.8. - Os 280 v úseku Albeř (12:56) - Hůrky (13:03) |
avi 5,8 MB |
wmv 5,6 MB |
36 |
25.8. - Os 256 v úseku Albeř (14:38) - Nová Bystřice (14:45) |
avi 3,4 MB |
wmv 3,4 MB |
37 |
25.8. - Os 257 odjíždí v 15:27 z dopravny Senotín |
avi 4,7 MB |
wmv 4,6 MB |
38 |
25.8. - Os 283 odjíždí v 15:43 z dopravny Senotín |
avi 5,7 MB |
wmv 5,5 MB |
39 |
25.8. - Os 283 v úseku Kunžak-Lomy (16:13) - Střížovice (16:26) |
avi 8,2 MB |
wmv 7,8 MB |
40 |
25.8. - Os 283 v úseku Jindřiš (16:53) - Jindřichův Hradec (17:04) |
avi 3,9 MB |
wmv 3,7 MB |
41 |
25.8. - Mn 356 - lokomotiva 705.005 v úseku Střížovice - Kunžak-Lomy |
avi 3,0 MB |
wmv 3,0 MB |
42 |
25.8. - Os 259 v úseku Kunžak-Lomy (17:43) - Střížovice (17:58) |
avi 6,3 MB |
wmv 6,1 MB |
43 |
25.8. - Mn 357 - nákladní vlak v úseku Kunžak-Lomy - Střížovice |
avi 6,5 MB |
wmv 6,3 MB |
44 |
25.8. - Os 259 v úseku Jindřiš (18:19) - Jindřichův Hradec (18:29) |
avi 6,0 MB |
wmv 5,7 MB |
45 |
25.8. - Mn 357 - nákladní vlak v úseku Jindřiš - Jindřichův Hradec |
avi 17,4 MB |
wmv 16,6 MB |
46 |
26.8. - Os 250 v úseku Jindřiš (7:35) - Jindřiš zastávka (7:37) |
avi 4,0 MB |
wmv 3,9 MB |
47 |
26.8. - Os 250 v dopravně Hůrky (8:30) |
avi 8,7 MB |
wmv 8,5 MB |
48 |
26.8. - Os 250 přijíždí v 8:45 do stanice Nová Bystřice |
avi 5,9 MB |
wmv 5,7 MB |
49 |
26.8. - Os 251 v úseku Nová Bystřice (9:05) - Albeř (9:12) |
avi 5,0 MB |
wmv 4,9 MB |
50 |
26.8. - Os 252 v úseku Střížovice (9:55) - Kunžak-Lomy (10:06) |
avi 2,8 MB |
wmv 2,9 MB |
51 |
26.8. - Os 280 v úseku Jindřichův Hradec (10:44) - Jindřiš (10:58) |
avi 4,9 MB |
wmv 4,8 MB |
52 |
26.8. - Os 280 v úseku Jindřiš zastávka - Blažejov (11:15) |
avi 5,2 MB |
wmv 5,0 MB |
53 |
26.8. - Os 280 v úseku Jindřiš zastávka - Blažejov (11:15) |
avi 5,3 MB |
wmv 5,1 MB |
54 |
26.8. - Os 280 v úseku Blažejov (11:15) - Malý Ratmírov (11:21) |
avi 4,9 MB |
wmv 5,0 MB |
55 |
26.8. - Os 280 v úseku Střížovice (11:28) - Kunžak-Lomy (11:43) |
avi 6,9 MB |
wmv 6,6 MB |
56 |
26.8. - Os 254 v úseku Střížovice (11:55) - Kunžak-Lomy (12:06) |
avi 4,7 MB |
wmv 4,7 MB |
57 |
26.8. - Os 254 v úseku Albeř (12:38) - Nová Bystřice (12:45) |
avi 4,4 MB |
wmv 4,5 MB |
58 |
26.8. - Os 280 v úseku Albeř (12:56) - Nová Bystřice (13:03) |
avi 5,5 MB |
wmv 5,3 MB |
59 |
26.8. - Os 255 v úseku Nová Bystřice (13:05) - Albeř (13:12) |
avi 3,5 MB |
wmv 3,7 MB |
60 |
26.8. - Os 256 v úseku Albeř (14:38) - Nová Bystřice (14:45) |
avi 6,1 MB |
wmv 5,9 MB |
61 |
26.8. - Os 257 v úseku Kunžak-Lomy (15:43) - Střížovice (15:58) |
avi 7,8 MB |
wmv 7,5 MB |
62 |
26.8. - Os 258 v úseku Střížovice (12:55) - Kunžak-Lomy (16:06) |
avi 4,1 MB |
wmv 3,8 MB |
63 |
26.8. - Os 283 v úseku Kunžak-Lomy (16:13) - Střížovice (16:26) |
avi 9,6 MB |
wmv 8,8 MB |
64 |
26.8. - Os 283 v úseku Jindřiš (16:53) - Jindřichův Hradec (17:04) |
avi 6,6 MB |
wmv 6,3 MB |
65 |
26.8. - Os 259 v úseku Jindřiš (18:19) - Jindřichův Hradec (18:29) |
avi 3,1 MB |
wmv 3,1 MB |
66 |
26.8. - Os 260 v úseku Jindřiš (18:55) - Jindřiš zastávka (18:57) |
avi 6,5 MB |
wmv 6,0 MB |
67 |
27.8. - Os 242 v úseku Jindřichův Hradec (7:20) - Horní Skrýchov (7:26) |
avi 6,0 MB |
wmv 5,6 MB |
68 |
27.8. - Os 250 v úseku Jindřiš (7:35) - Jindřiš zastávka (7:37) |
avi 3,3 MB |
wmv 3,3 MB |
69 |
27.8. - Os 250 v úseku Střížovice (7:55) - Kunžak-Lomy (8:07) |
avi 3,1 MB |
wmv 3,1 MB |
70 |
28.8. - Os 242 v úseku Lovětín obec (7:34) - Nekrasín (7:37) |
avi 3,2 MB |
wmv 3,0 MB |
71 |
9.9. - Os 206 v úseku Jindřichův Hradec (9:20) - Horní Skrýchov (9:26) |
avi 2,6 MB |
wmv 2,6 MB |
72 |
9.9. - Os 205 v úseku Nekrasín (10:15) - Lovětín Obec (10:18) |
avi 6,0 MB |
wmv 5,5 MB |
73 |
9.9. - R 663 „PETR VOK“ projíždí odbočkou Dolní Skrýchov |
avi 5,9 MB |
wmv 5,6 MB |
74 |
9.9. - Os 209 projíždí odbočkou Dolní Skrýchov |
avi 8,8 MB |
wmv 8,1 MB |
75 |
9.9. - Os 254 projíždí odbočkou Dolní Skrýchov |
avi 5,0 MB |
wmv 4,7 MB |
76 |
9.9. - Os 254 v úseku Střížovice (11:55) - Kunžak-Lomy (12:06) |
avi 2,9 MB |
wmv 2,9 MB |
77 |
9.9. - Os 254 přijíždí v 12:23 do dopravny Senotín |
avi 3,2 MB |
wmv 3,2 MB |
78 |
9.9. - Os 254 v úseku Albeř (12:38) - Nová Bystřice (12:45) |
avi 4,8 MB |
wmv 4,5 MB |
79 |
9.9. - Os 255 v úseku Nová Bastřice (13:05) - Albeř (13:12) |
avi 3,0 MB |
wmv 3,0 MB |
80 |
9.9. - Os 255 v úseku Kunžak-Lomy (13:43) - Střížovice (13:58) |
avi 6,3 MB |
wmv 5,7 MB |
81 |
9.9. - Os 255 v úseku Malý Ratmírov (14:05) - Blažejov (14:12) |
avi 4,6 MB |
wmv 4,5 MB |
82 |
9.9. - Os 255 v úseku Blažejov (14:12) - Jindřiš zastávka (14:17) |
avi 2,9 MB |
wmv 3,1 MB |
83 |
9.9. - Os 209 v úseku Nekrasín (14:49) - Lovětín obec (14:52) |
avi 3,3 MB |
wmv 3,2 MB |
84 |
9.9. - Os 258 přijíždí v 16:23 do dopravny Senotín |
avi 4,1 MB |
wmv 4,1 MB |
85 |
9.9. - Os 258 v úseku Albeř (18:19) - Nová Bystřice (18:29) |
avi 5,4 MB |
wmv 5,1 MB |
86 |
9.9. - Os 259 v úseku Senotín (17:27) - Kaproun (17:33) |
avi 2,9 MB |
wmv 3,0 MB |
|
|