Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
Železniční epochyŽeleznice za svoji éru zaznamenala velký technický pokrok, který se odrazil např. v typech trakcí, konstrukcích vozů, vývoji zabezpečovacího zařízení, tratí atd. Pro lepší orientaci byla éra železnice rozdělena do několika epoch, pro které jsou charakteristické určité znaky. Organizace evropských modelářů MOROP, která má normy na starosti, provedla kategorizaci celé éry do šesti základních epoch v normě NEM 800 s tím, že národní normy kategorizaci těchto epoch upřesňují s ohledem na místní specifika. Dole v odkazech najdete zdroje s přesnou definici železničních epoch. My si však uvedeme pro zapamatování tuto jednoduchou definici podle národní verze normy NEM 805 CZ:
Výrobci u svých modelů většinou uvádí, do které epochy model spadá. Ne každý z nás se věnuje modelaření až tak do hloubky, že by studoval např. zvyklosti ve značení vozů jednotlivých správ v každé epoše. Pokud se podíváte na krabičku s právě zakoupeným modelem např. lokomotivy nebo vozu, zpravidla najdete na štítku také epochu modelu. Ne všichni výrobci však epochy na svých modelech uvádí a ne vždy je model vyroben podle skutečné předlohy. Precizní modeláři, kteří se snaží, aby jejich kolejiště maximálně odpovídalo skutečnosti a zařazení do epochy, studují dobové dokumenty, fotografie a hledají všechny dostupné informace v literatuře. Možná se teď ptáte, proč tak složitě, když si přece chceme jen s modely zajezdit? Ano, to je právě ten posun od hračkářství k modelaření. Můžeme se třeba inspirovat na výstavách klubových kolejišť. Všimněme si, jak bývají tato kolejiště dobově vyvážená. Např. model odpovídající III. epoše bude mít na přejezdu mechanické závory, ve stanici budou mechanická návěstidla, parní lokomotivy budou zajišťovat většinu vozby, ve větší stanici bude lokomotivní depo s točnou a potřebným zázemím (např. zauhlovací zařízení). Pohledem do katalogu zjistíme, že náš hlavní výrobce v modelové velikosti TT, firma Tillig, nabízí velký sortiment modelů v epochách IV a V, ale v epoše III je modelů málo a pro epochy II a I se dají modely spočítat na prstech jedné ruky. Nabídku modelů našich drah ČSD a ČD vhodně doplňuje např. tuzemská firma Loco. Někdy lze na modelu epochu poznat podle některých markantních znaků, např. typ vozu, kola vozu, brzdy, brzdařská budka, barva. Např. vozy RoLa pro silniční návěsy určitě nespadají do starších epoch a naopak dnes nejezdí v běžném provozu tříosé osobní vozy s loukoťovými koly. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||
|