Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Slavnosti Pernštejnského panstvíVýstava modelových kolejišť v nedvědické sokolovně 4.7.2008Tradiční doprovodnou akcí Slavností jsou výstavy modelových kolejišť, původně pořádané v ZŠ Nedvědice, od loňského roku v nedvědické sokolovně. Letos jsem udělal také jednu organizační změnu a na výstavu jsem se do Nedvědice vypravil již v pátek. Víkendové dny jsem se potom mohl plně věnovat jízdám zvláštních parních vlaků. Celou páteční cestu do Nedvědice provázelo deštivé počasí. Ve stanici zrovna stál manipulační vlak v netradičním řazení s T478 1001 a T478 1004 připravený k odjezdu směrem na Tišnov. Pravidelné spoje odjely, trať byla volná a nákladní vlak se dal do pohybu. Jak jsem se dověděl později, jednalo se o objednanou neveřejnou fotojízdu. Pokračoval jsem do nedvědické sokolovny. Rozmístění kolejišť v sále bylo stejné, prostorově opět kraloval rozložený layout modulového kolejiště v modelové velikosti N. Hlavním motivem byl opět provoz na hlavní jednokolejné trati s moderně vybavenou stanicí Podolí. Vpravo vedla hlavní trať zvlněným terénem do stanice Horní Blatná. Rozestavěný modul se stanicí Horní Blatná doznal něco změn k lepšímu. Za ní trať pokračovala náročnějším terénem zářezy a tunely do skryté vlakotvorné stanice. Jinak byla vedená trať vlevo ze stanice Podolí. Hlavní trať vedla převážně rovinatým terénem přímo do další skryté vlakotvorné stanice. Před vjezdem do této skryté stanice se k hlavní trati přimknula další jednokolejná trať, které spojovala tuto skrytou stanici s další skrytou stanicí schovanou úplně vzadu, která sloužila jako zásobárna souprav vlaků. Provoz na trati byl opravdu různorodý. Spíše jako výhybna sloužila rozestavěná stanice Horní Blatná. V ní se pravidelně na dvou kolejích míjely protijedoucí vlaky. Podle potřeby probíhalo míjení nebo předjíždění vlaků i ve stanici Blatná. Po trati totiž jezdily i kategorie vlaků, které nestavěly ani v této stanici, např. motorová jednotka Vindobona nebo rakouský express tažený Taurusem. Myslím, že návštěvníkům vůbec nevadilo, že se po neelektrifikované jednokolejné trati proháněl vlak tažený touto moderní elektrickou lokomotivou. Díky pochopení organizátorů jsem měl možnost pořídit záběry jedoucích souprav vlaků i z druhé strany modulů a velmi zblízka. Přece jen modelová velikost N je trochu titěrnější a vyžaduje jiný přístup než větší modelové velikosti. Na závěr bych se ještě zmínil o již tradičně vystavovaném kolejišti v modelové velikosti H0 s námětem stanice Nedvědice a okolních tratí. V centrální části sálu sokolovny byly panely s vystavenými fotografiemi, na kterých byly zachyceny zajímavé momentky z provozu na "staré tišnovce", trati Tišnov - Žďár nad Sázavou. Další informační zdroje:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|