Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě 13.08.2011Rekonstrukce bitvy z I. světové války Mladějov - Blosdorf 1915Letos jsem se chystal do Mladějova už podruhé, abych zaznamenal jízdy obou parních lokomotiv č. 1 a 5. Parní lokomotiva č. 1 byla letos po dlouhodobé opravě slavnostně uvedena do provozu a jízdní řády některých akcí proto počítaly s provozem obou parních lokomotiv současně. Tak tomu bylo při jarní akci „Historie v pohybu” a potom i při této. Po skončení letošní sezóny mají pravděpodobně začít opravy na lokomotivě č. 5 a to znamená, že následující sezóny odjezdí parní lokomotiva č. 1. Kromě samotných jízd je hlavním bodem programu v odpoledních hodinách rekonstrukce bitvy Mladějov - Blosdorf 1915, které se zúčastní oba parní vlaky jako vojenský transport a vojenský nemocniční vlak. Jízdy vlaků pokračují po bitvě až do večera, kdy bude na trať vypraven noční vlak s návratem do Mladějova ve 22 hodin. Provoz úzkorozchodných vlaků začíná v Mladějově tento den už před devátou hodinou. Musel jsem si přivstat, abych u depa zastihl při přípravě obě parní lokomotivy. Podle jízdního řádu platného pro tento jezdily vlaky v úseku Mladějov - Veksl, Mladějov - Větrná a Mladějov - Nová Ves u Kunčiny. Důvodem je především dlouhá jízdní doba při obratu až do Nové Vsi u Kunčiny a z toho důvodu většina dopoledních vlaků jezdila jen na Veksl, aby odvozily co nejvíce návštěvníků. Podle jízdního řádu se dalo vypozorovat, že vlaky označené 1xx byly vedeny parní lokomotivou „5”, vlaky označené 4xx byly vedený parní lokomotivou „1” a ostatní odvezla lokomotiva Faur L18H. Dopoledne jsem strávil v okolí trati nad Mladějovem a výhybny Veksl. Počasí celkem přálo a chvílemi se objevovalo i slunce a nasvítilo parní vlaky přo zdolávání stoupání před výhybnou Veksl. Jinak bylo nad Mladějovem klidno a nic nenasvědčovalo tomu, že se u polního nádraží připravuje odpolední bitva. Kolem 13. hodiny se obloha zlověstně zatáhla a silný déšť mě přibyl pod přístřeškem na Vekslu. Takto schován jsem vyčkal až do obratu následujícího vlaku 303/404. Jak rychle déšť přišel, tak zase rychle odešel a vysvitlo slunce. Pokračoval jsem podél trati dolů k Mladějovu s cestou dokumentoval další projíždějící vlaky. Dolů k Mladějovu jsem se dostal včas před začátkem bitvy. Vojenský transport zrovna vyjížděl na trať a bitva začala. Na podporu pozemním vojskům přiletěly ještě dvě repliky letadel z letiště nedaleko Starého Města. Tmavé mraky nízké oblačnosti a zvedající se vítr přidaly na dramatičnosti a oba piloti vedli mistrně svá letadla nízko nad hlavami diváků aby se po několika desítkách metrů stoupání ztratili se svými stroji v mracích. Na trať ještě vyjel vojenský nemocniční vlak, aby posbíral raněné a ukázka bitvy se blížila ke konci závěrečným defilé všech zúčastněných vojsk. Kdo si nepospíšil, toho z bitevního pole nakonec vyhnala silná přeháňka. Jako nejrychlejším a nejbližším přístřeškem před náhlým deštěm posloužily soupravy vlaků na polním nádraží. Po přeháňce jsem ještě jednou vykročil k trati nad Mladějovem. V 16:45 vyjel na trať nejdříve vlak tažený Faurem L18H a o čtvrthodinu později parní vlak 409. Od Mladějova se však ozývalo houkání dalšího vlaku. Za oběma vlaky za opět krásného slunečného počasí stoupal z Mladějova vojenský transport vedený parní lokomotivou „5”. Tím jsem ukončil dnešní putování po místní úzkokolejce a před zpáteční cestou jsem se nezapomněl zastavil v kavárně v areálu muzea. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|