Historie projektu železničního spojení Vídně do Haliče sahá až do roku 1829. V roce
1836 císař Ferdinand I. podepsal privilegium na výstavbu železniční trati Vídeň - Bochnia a hned následující rok byly zprovozněny
první kilometry trati v okolí Vídně. Do Břeclavi přijel první vlak 6. června 1839 a do Přerova o dva roky později
1. září 1841. Současně se stavbou hlavní železniční trati byly vybudovány i odbočky z Břeclavi do Brna a
z Přerova do Olomouce. V roce 1842 dosáhla železniční trať Lipníka nad Bečvou, kde se ovšem výstavba na další dva roky zastavila.
Finanční náklady na vybudování dosavadního úseku trati i provozní náklady vyčerpaly akcionáře a trvalo dva roky, než se podařilo
nashromáždit další kapitál. Úsek z Lipníka nad Bečvou do Bohumína byl zprovozněn 1. května 1847. Z Bohumína byly potom dostavěny
krátké spojovací trati do Annabergu (Chałupki) s Osvětimi. Na celé hlavní trati Vídeň - Krakow byl provoz zahájen
1. března 1856. Trať se vžila pod názvem „Ferdinandka” a dodnes na některých úsecích přetrvává levostranný provoz.
Stanice Přerov prochází zrovna náročnou rekonstrukcí a do poslední chvíle nebylo zřejmé,
zda se oslavy v prostorách stanice uskuteční. Nakonec byly oslavy zorganizovány tak, že těžiště bylo v přednádražních prostorách a
výstava lokomotiv na kusých kolejích 5N a 7N. Kvůli omezení pohybu návštěvníků po stanici byla také zrušena výstava modelového kolejiště
v přerovském Klubu železničních modelářů.
Před vlastním započetím programu oslav mířilo do Přerova v sobotu ráno 15.10.2011 hned několik protokolárních vlaků:
- Prokotolární vlak Olomouc - Přerov jako Sp 10107 s příjezdem v 9:12 byl vedený parní lokomotivou 534.0432 „Kremák”
- Protokolární vlak Bohumín - Přerov jako Ex 11056 s příjezdem v 9:32 byl vedený elektrickou lokomotivou E499.004 „Bobina”
- Protokolární vlak Praha - Přerov jako IC 11051/10110 s příjezdem v 9:51 vezla jednotka ř. 680 „Pendolino”
- Protokolární vlak Břeclav - Přerov jako Ex 11057 s příjezdem v 9:52 byl vedený parní lokomotivou 475.101 „Pětasedma” („Šlechtična”)
Z uvedených protokolárních vlaků jsem si počkal nejdříve na průjezd parního vlaku Sp10107 stanicí Grygov. Za druhým parním vlakem
Ex11057 jsem zajel do rovinatého úseku mezi zastávku Břest a stanici Říkovice, kde v ranním slunci pěkně vynikla jízda parní lokomotivy 475.101.
Po příjezdu protokolárních vlaků mohl program oslav začít. Největším lákadlem byly jízdy parních vlaků po přerovském trianglu. Parní vlak byl
složen z vozů Ce „Rybák” a na obou koncích byly parní lokomotivy 534.0432 „Kremák” a 433.002 „Matěj”. V tomto složení absolvoval
parní vlak v 10:27 první jízdu po trianglu mezi stanicemi Přerov - Prosenice (jako Os10147) - Brodek u Přerova (jako Os 11050) - Přerov (jako Os 10112). Další jízda
byla v 11:53 v úseku Přerov - Olomouc (jako Os 10123) - Přerov (jako Os 10124) a poslední v 13:55 opět v úseku
Přerov - Olomouc (jako Os10115) - Přerov (jako Os 10114).
Zbylý čas jsem využil na letmé shlédnutí výstavy lokomotiv na kusých kolejích 5N a 7N, odkud na krátkou projížďku po stanici jezdila další parní
lokomotiva 314.303 „Kocúr”. Pátou parní lokomotivou, která byla v Přerově k vidění v pohybu, ale bohužel ne vlastní silou, byla vystavená
464.202 „Rosnička”. Ta má momentálně technicky nezpůsobilý kotel a v Přerově se pohybovala jen za pomoci motorových kolegyň.
Přiblížila se pátá hodina a slunce začalo rychle klesat k obzoru. U mostu přes Bečvu jsem ještě
zaznamenal odjezdy protokolárních vlaků Ex 11057 z Přerova do Bohumína s elektrickou lokomotivou E499.004 a
Sp 10121 z Přerova do Olomouce s oběma parními lokomotivami 534.0432 a 433.002. Na druhé straně stanice po pár minutách odjel
poslední protokolární parní vlak Ex 11056 do Břeclavi a program oslav v Přerově skončil.
1 |
Protokolární parní vlak Sp 10107 projíždí stanicí Grygov |
avi 9,9 MB |
wmv 9,5 MB |
2 |
Prokotolární parní vlak Ex 11057 v úseku Břest - Říkovice |
avi 12,0 MB |
wmv 11,6 MB |
3 |
Parní vlak Os 10147 v úseku Přerov (10:27) - Prosenice (10:39) |
avi 6,4 MB |
wmv 6,2 MB |
4 |
Ex 146 „HUKVALDY“ a nákladní vlaky na trianglu |
avi 15,0 MB |
wmv 13,6 MB |
5 |
Parní vlak Os 11050 v úseku Prosenice (10:47) - Dluhonice (10:57) |
avi 9,2 MB |
wmv 8,6 MB |
6 |
Běžný provoz na trianglu |
avi 11,6 MB |
wmv 11,4 MB |
7 |
Parní vlak Os 10142 v úseku Brodek u Přerova (11:16) - Přerov (11:30) |
avi 10,2 MB |
wmv 9,9 MB |
8 |
Provoz na trianglu v úseku Dluhonice - Přerov |
avi 11,6 MB |
wmv 11,1 MB |
9 |
Parní vlak Os 10123 v úseku Přerov (11:53) - Dluhonice |
avi 10,6 MB |
wmv 10,3 MB |
10 |
Parní vlak Os 10124 odjíždí v 13:29 ze stanice Brodek u Přerova |
avi 6,8 MB |
wmv 6,6 MB |
11 |
Provoz na koridoru u stanice Brodek u Přerova |
avi 6,1 MB |
wmv 5,8 MB |
12 |
Parní vlak Os 10115 přijíždí ke stanici Brodek u Přerova |
avi 7,8 MB |
wmv 7,5 MB |
13 |
Parní lokomotiva 314.303 pojíždí v Přerově |
avi 10,8 MB |
wmv 11,1 MB |
14 |
Provoz ve stanici Přerov |
avi 10,0 MB |
wmv 9,7 MB |
15 |
Parní vlak Os 10114 přijíždí v 16:05 do Přerova |
avi 4,7 MB |
wmv 4,7 MB |
16 |
Provoz ve stanici Přerov |
avi 9,7 MB |
wmv 9,1 MB |
17 |
Protokolární vlak Ex 11057 odjíždí v 17:10 (+ 20min) z Přerova |
avi 6,1 MB |
wmv 5,8 MB |
18 |
Protokolární parní vlak Sp 10121 odjíždí v 17:20 z Přerova |
avi 11,7 MB |
wmv 10,9 MB |
19 |
Výstava vozidel ve stanici Přerov |
avi 7,8 MB |
wmv 7,7 MB |
|